ابتکار جدید نهادهای بین المللی علیه عربستان سعودی

یک شنبه 12 اسفند 1397 - 18:34:50
ابتکار جدید نهادهای بین المللی علیه عربستان سعودی

تهران - الکوثر : بیش از 50 سازمان حقوقی از جمله سازمان عفو بین الملل در اقدامی ابتکاری طی نامه هایی به بیش از 30 وزیر خارجه جهان خواستار اعمال فشار بر مسئولان سعودی در چهلمین نشست شورای حقوق بشر برای آزادی فعالان سیاسی و اجتماعی از جمله زنان عربستانی شده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، حقوق بشر، پاشنه آشیل عربستان سعودی است که به ولیعهدی محمد بن سلمان وضعیت بدتری نیز پیدا کرده است. در تازه ترین اقدام، دادستان عربستان سعودی اعلام کرد که روند تحقیقات از متهمان اخلالگر در امنیت به پایان رسیده و درصدد است آنها را به دادگاهی ویژه ارجاع دهد. 

منظور دادستان عربستان از متهمان اخلالگر در امنیت، فعالان زن است که به جرم آنچه که «اخلال در امنیت» عنوان شده، در زندان های آل سعود حضور دارند.

این فعالان زن که شمار آنها 8 نفر اعلام شده است از ماه مه 2018 تاکنون یعنی به مدت 9 ماه در زندان های عربستان هستند، بدون اینکه محاکمه شده باشند. از سوی دیگر، این افراد در زندان نیز با شکنجه هایی نظیر شوک برقی، شلاق و تهدید به تعرض جنسی مواجه شده اند. در همین حال، حکومت عربستان سعودی از «بازجویان نقاب دار» برای بازجویی و همچنین شکنجه زنان بهره گرفته است.

حکومت عربستان در حالی به این افراد جرم «اخلال در امنیت» را نسبت داده است که این افراد صرفاً در انتقاد از خشونت سیاسی و قضایی حاکم بر عربستان، اعطای حقوق شهروندی به شهروندان و پاسخگویی خاندان آل سعود را خواستار شده اند. 

حکومت سعودی که طی ماههای اخیر و به خصوص پس از قتل جمال خاشقچی تحت فشار افکار عمومی جهانی قرار دارد، این فعالان زن عربستانی را تحت فشار قرار داده است تا از پادشاه درخواست عفو کنند. در همین راستا، تارنمای «الخلیج الجدید» در گزارشی نوشت :« ریاض از مردن و زنان فعال سیاسی بازداشت شده در عربستان می خواهد تا با درخواست عفو کتبی از پادشاه سعودی بخواهند از جرم آنها چشم پوشی کند.»  

این درخواست از یک سو به منزله پذیرش «جرم مرتکب نشده» توسط فعالان سیاسی از جمله زنان است و از سوی دیگر در صورتی که پادشاه عربستان با درخواست عفو این فعالان موافقت کند، چهره مثبتی از وی نزد افکار عمومی ایجاد خواهد شد. بر همین اساس نیز فعالان عربستانی از جمله زنان این کشور از امضای درخواست عفو که توسط ماموران حکومتی تنظیم شده است، خودداری کرده اند.  

در چنین شرایطی ، 50 سازمان بین المللی که اغلب آنها نهادهای حقوق بشری هستند اقدامی ابتکاری انجام داده و طی نامه به 30 وزیر خارجه جهان، از آنها خواسته اند که حکومت سعودی را برای آزادی سریع تر این فعالان تحت فشار قرار دهند. این اقدام توسط نهادهای بین المللی در شرایطی انجام می شود که حکومت سعودی تاکنون با درخواست ناظران مستقل بین المللی برای بازدید و کسب آگاهی از وضعیت فعالان سیاسی دربند در عربستان مخالفت کرده است.  

نکته پایانی این است که محمد بن سلمان پس از تصدی سمت ولیعهدی عربستان با انجام برخی اصلاحات از جمله در حوزه زنان تلاش کرد چهره یک رهبر تحول خواه و اصلاح طلب را از خود برای افکار عمومی جهان از جمله افکار عمومی عربستان به نمایش بگذارد، اما تحولات عربستان و از جمله نامه این 50 نهاد بین المللی گویای شکست بن سلمان در این تاکتیک است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 12 اسفند 1397 - 18:6:55