نیروهای سازمان ملل در معرض توطئه های ائتلاف سعودی

یک شنبه 12 اسفند 1397 - 18:7:58
نیروهای سازمان ملل در معرض توطئه های ائتلاف سعودی

تهران - الکوثر : محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گفت حمله به کاروان ناظران سازمان ملل بخشی از توطئه ائتلاف متجاوز سعودی برای تجدید جنگ در الحدیده و کارشکنی در روند برقراری صلح است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مزدوران ائتلاف سعودی ظهر شنبه به کاروان حامل «مایکل لولیسگارد» رئیس تیم ناظران سازمان ملل در خیابان الخمسین «الحدیده» حمله کردند.

چهارمین دور مذاکرات صلح یمن از 6 دسامبر گذشته با حضور طرفهای یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن در استکهلم سوئد آغاز شد و روز 13 دسامبر با توافق درباره آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

آتش‌بس مورد توافق در سوئد میان هیأت اعزامی از صنعاء و هیأت ریاض از بامداد 18 دسامبر در شهرالحدیده، آغاز شده اما ائتلاف سعودی هر روز آن را نقض می کند.

صلح در الحدیده مهمترین بند توافق دسامبر گذشته گروههای یمنی در استکهلم سوئد بود. این صلح شامل آتش بس و فراهم کردن زمینه ارسال کمکهای بشردوستانه بود. 

سازمان ملل متحد برای نظارت بر اجرای این توافق هیات ناظری را تعیین کرد که ریاست آنرا اکنون "مایکل لولیسگارد" ژنرال دانمارکی بر عهده دارد. چند ماه از توافق استکهلم می گذرد، اما نه تنها پیشرفتی در اجرای مفاد این توافق بدست نیامده بلکه روند اجرای آن عملاً متوقف شده است.

تداوم جنایات ائتلاف متجاوز سعودی در یمن درحالیست که شورای امنیت سازمان ملل متحد21 دسامبر 2018 قطعنامه 2451 را نیز در حمایت از توافق آتش بس در بنادرمهم این کشور تصویب کرد.

صدور این قطعنامه سازمان ملل متحد گرچه با استقبال مواجه شد اما اقدامات مزورانه آمریکا در حذف بند مربوط به تحقیق از جنایت جنگی ائتلاف سعودی زمینه را برای فرار ائتلاف متجاوز از هرگونه مجازاتی فراهم کرده و به منزله چراغ سبزی به متجاوزان جهت تداوم جنایاتشان از طریق نقض آتش بس محسوب می شود. 

ائتلاف متجاوز سعودی تلاش می‌ کند با تداوم حملات وحشیانه و اقدامات شرارت بار خود نه تنها فشار نظامی را بر الحدیده بلکه بر بسیاری از استانهای یمن تشدید کند. 

سعودیها و مزدوران آنها امیدوارند هر آنچه از طریق جنگ نتوانستند در یمن بدست آورند، از طریق مذاکره و توافق با چاشنی ادامه شرارتهای خود به همان اهداف برسند. تداوم اختلافات و نیز کار شکنی عربستان سبب شد بندهای توافق در سوئد در اجرا با مشکل مواجه شود.

براین اساس ، مذاکرات دیگری میان گروههای یمنی درباره اجرایی کردن توافق سوئد بر روی عرشه یک کشتی در الحدیده  برگزار گردید. با این حال، اکنون گروههای یمنی درباره جدول زمانی برنامه عقب نشینی و باز آرایش نیروها اختلاف نظر دارند. 

سازمان ملل متحد که زمینه برگزاری مذاکرات سوئد را فراهم کرده بود ، پس از توافق 13 دسامبر یک تیم ناظر بر آتش بس نیز به ریاست «پاتریک کامائرت» تشکیل داد ، اما «کامائرت» پس از مدت کوتاهی از سمت خود استعفا داد و«مایکل لولیسگارد» ، ژنرال دانمارکی جایگزین وی شد.

ژنرال پاتریک کامائرت ، رئیس سابق تیم ناظر بر آتش بس از طرفهای یمنی بابت حسن نیت و تعامل مثبت جهت اعتمادسازی، دستیابی به راه حل های قابل اجرا، خلع سلاح بنادر و شهر الحدیده و تسهیل امداد رسانی تقدیر کرد.

این اظهارات به طور ضمنی گویای این واقعیت است که کارشکنی عربستان سعودی و مزدورانش در یمن عامل اصلی اجرا نشدن توافق سوئد است واساساً همین رفتارهای عربستان، چشم انداز تحقق هرگونه صلحی پایدار را در یمن از بین برده است و موجب شده تا جامعه جهانی همچنان نظاره گر کشتار مردم یمن توسط آل سعود باشند.

چنین عملکردهایی که با هدف تحت الشعاع قراردادن ناکامی‌های سیاسی و نظامی ائتلاف سعودی صورت می‌گیرد فقط رسوایی بیشتر و نمایان شدن بیش از پیش ماهیت ضد صلح و جنگ طلبانه حاکمان عربستان را برای جامعه جهانی به همراه داشته و انزجار و محکومیت های بین المللی را در پی خواهد داشت.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 12 اسفند 1397 - 17:15:41