افزایش رقابت عربستان سعودی و امارات ، این بار در شرق آسیا

پنج شنبه 9 اسفند 1397 - 18:0:1
افزایش رقابت عربستان سعودی و امارات ، این بار در شرق آسیا

تهران - الکوثر : اگرچه در محیط منطقه ای خاورمیانه، عربستان سعودی و امارات دو کشوری هستند که روابط مسالمت آمیزی با هم دارند، اما رقابت آنها برای ارتقا جایگاه شان در این منطقه به طور عام و در خلیج فارس به طور خاص افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عربستان سعودی و امارات در یمن دو بازیگر اصلی هستند که علیه این کشور می جنگند، اما با گذشت زمان، رقابت آنها برای نفوذ در یمن و یا در اختیار گرفتن بخش هایی از جغرافیای این کشور افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

این رقابت برای نفوذ در آفریقا نیز وجود دارد و دو کشور تلاش دارند از طریق سرمایه گذاری در آفریقا در کشورهای این منطقه نفوذ خود را افزایش دهند.  

«دیوید هرست» در تحلیلی که پایگاه خبری «میدل ایست آی» منتشر کرد، نوشت: «رقابت و درگیری میان امارات و عربستان در یمن، رقابتی بر سر رهبری جهان سنی عرب است.» 

به نظر می رسد رقابت عربستان و امارات به حوزه جغرافیایی شرق آسیا نیز تسری پیدا کرده است.

سفر محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی به کره جنوبی در شرایطی روز چهارشنبه آغاز شد که محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی نیز در ماه جاری میلادی به سه کشور پاکستان، هند و چین سفر کرده بود.

در همین حال، سفر بن سلمان به پاکستان در حالی انجام گرفت که محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی اوایل ژانویه 2019 به اسلام آباد سفر و با مقام های این کشور دیدار و گفتگو کرده بود.

به نظر می رسد رقابت «دو محمد» در شرق آسیا بیش از همه با هدف سرمایه گذاری در این کشورها و جذب سرمایه گذاری از این کشورها به خصوص در حوزه فناوری باشد. 

از سوی دیگر، روابط امارات و کره جنوبی به خصوص طی یک سال اخیر روند صعودی داشته است. رئیس جمهوری کره جنوبی مارس 2018 به امارات سفر کرده بود.

«خالدون المبارک» ، رئیس امور اجرایی ابوظبی در سال 2018 دو بار به سئول سفر و با مقام های این کشور از جمله با «ایم جونگ-سئوک»، رئیس دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی دیدار و درباره همکاری اقتصادی و دفاعی میان دو کشور رایزنی کردند.

اکنون سفر محمد بن زاید، سومین سفر یک مقام اماراتی به سئول طی یک سال اخیر است. مطابق گزارش منابع خبری، سئول و ابوظبی در تلاش هستند همکاری های خود را در زمینه های جدیدی نظیر وسیله های ارتباطی، فناوری نسل پنجم و همچنین امور دفاعی، کشاورزی، مراقبت های بهداشتی و انرژی های تجدیدپذیر توسعه دهند. 

محمد بن زاید در سفر کنونی خود به سئول قرارداد ساخت بزرگترین انبار نفت خام در امارت «فجیره» را با ظرفیت 42 میلیون بشکه به ارزش 4.4 میلیارد دلار با مقام های کره ای امضا کرد. محمد بن سلمان نیز در سفر به سه کشور آسیایی چند قرارداد اقتصادی با این کشورها امضا کرده بود.  

این الگوی رفتاری «دو محمد» نشان می دهد علی رغم اینکه بن زاید و بن سلمان تلاش دارند ثابت کنند روابط دوستانه ای دارند، رقابت سختی نیز میان آنها برای کسب رهبری جهان عرب شکل گرفته است.

با این حال، تاکنون گزارش های زیادی در خصوص نفوذ محمد بن زاید بر محمد بن سلمان و تلاش ولیعهد ابوظبی برای اختلاف افکنی در ساختار قدرت عربستان سعودی منتشر شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 اسفند 1397 - 17:12:58