افشای زوایای دیگری از پیوند آمریکا با داعش در عراق

دو شنبه 6 اسفند 1397 - 12:1:6
افشای زوایای دیگری از پیوند آمریکا با داعش در عراق

تهران - الکوثر : نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق اطلاعات تازه ای را درباره بهره گیری آمریکا از گروه تروریستی داعش و نقش حمایتی واشنگتن از داعش در اشغال عراق فاش کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ارتباط داعش با آمریکا، موضوع تازه ای نیست و حتی برخی از شخصیت های آمریکایی صریحاً به ایجاد داعش توسط آمریکا اشاره کرده اند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا از مهمترین این شخصیت ها است. دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 2016 اعلام کرده بود «داعش ساخته دولت اوباما است.» 

اما بدون شک، ارتباط آمریکا با گروههای تروریستی از جمله داعش زوایای پنهان زیادی دارد که این موضوع به خصوص درباره تهاجم داعش به عراق صدق می کند. 

نخستین و مهمترین بعد این است که داعش با حمایت آمریکا به عراق حمله و بخش هایی از سرزمین این کشور را اشغال کرده است. این حمایت الزاماً، مستقیم نبود بلکه سیاست های آمریکا به گونه ای بود که در ذات خود حمایت از داعش را داشته است. 

آمریکا و عراق در سال 2008 توافقنامه راهبردی امضا کردند که مطابق این توافقنامه، آمریکا باید از عراق در مقابل تهدیدها حمایت کند. با این حال، نوری مالکی با بیان اینکه عراق از تجمع تروریستها برای اشغال عراق اطلاع داشت، اما تجهیزات کافی به خصوص هواپیما در اختیار نداشت تا مواضع آنها را بمباران کند، عنوان می کند که: «آمریکا از اوت 2013 تا 2014 که داعش به عراق حمله کرد از در اختیار گذاشتن هواپیما برای زدن مواضع تروریستها خودداری و به عراق توصیه کرد از اردن درخواست هواپیما کند، در حالی که عراق توافق امنیتی با اردن نداشته است.»   

این افشاگری نوری مالکی نشان می دهد که حمایت آمریکا از تروریستها از جمله داعش ضرورتاً حمایت در قالب دادن سلاح و تجهیزات یا حمایت مالی و سیاسی نیست بلکه حمایت نکردن از کشوری که تحت حمله داعش و تروریستهای دیگر قرار گرفته به خصوص حمایت نکردن از عراق که توافقنامه راهبردی امنیتی با واشنگتن داشته، نیز به منزله حمایت از اشغال عراق توسط تروریستهای داعش است. در همین راستا، نوری مالکی گفت :«آمریکا در دوره دولت اوباما اجازه داد تا داعش به عراق حمله کند.» 

سه نکته در خصوص این رویکرد آمریکا در حمایت از اشغال عراق توسط داعش وجود دارد. نخست اینکه، آمریکا و متحدانش در تامین منافع خود هیچ ابایی برای حمایت از گروههای تروریستی نیز ندارند و از این گروهها در مواقع ضروری بهره گیری می کنند. 

دوم اینکه، الگوی رفتاری آمریکا درباره اشغال عراق توسط داعش نشان می دهد که کشورهای منطقه خاورمیانه حتی متحدان آمریکا نیز باید به سمت امنیت بومی و بومی سازی صنایع نظامی خود حرکت کنند زیرا آمریکا و متحدانش زمانی که منافع شان اقتضا کند از در اختیار گذاشتن تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه خودداری می کنند.  

نکته سوم و مهمتر، اما این است که الگوی رفتاری آمریکا درباره اشغال عراق توسط داعش نشان می دهد که چرا واشنگتن و متحدانش با تقویت توانمندی نظامی از جمله توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران مخالف هستند. تقویت توانمندی نظامی و دفاعی به منزله قطع وابستگی به آمریکا و متحدانش است و قطع وابستگی یعنی کاهش استفاده ابزاری این کشورها از گروههای تروریستی یا هر چیز دیگری که می تواند ماهیت ابزاری در سیاست خارجی آنها داشته باشد.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 6 اسفند 1397 - 11:22:3