اعتصاب غذای شیوخ در زندان های عربستان

جمعه 3 اسفند 1397 - 16:15:57
اعتصاب غذای شیوخ در زندان های عربستان

تهران - الکوثر : با اعتصاب غذای «عبدالله بن حامد الحامد»، مبلّغ مذهبی و فعال حقوقی عربستانی در یکی از زندان های آل سعود ، دیگر زندانیان هم بند وی نیز اعتصاب غذای خود را آغاز کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بیش از 30 هزار زندانی سیاسی در زندان های آل سعود حضور دارند. جُرم این زندانیان در عربستان به عنوان بدترین جرم شناخته می شود زیرا این افراد، منتقد سیاست های آل سسعود هستند و آل سعود نیز هیچ انتقادی را نه تنها بر نمی تابد بلکه مطابق تعالیم وهابیت، انتقاد از حکومت، جرم محسوب می شود.  

در میان افرادی که به عنوان زندانی سیاسی در زندان های آل سعود حضور دارند، وکلای برجسته، قضات، دانشگاهیان، محققان مسلمان، فعالان رسانه‌ای، روحانیون و مبلغان مذهبی دیده می شوند. 

فرآیند قضایی در قبال این افراد به شکلی کاملاً ناعادلانه طی می شود زیرا بدون اینکه این افراد تفهیم اتهام شوند، به احکامی نظیر حبس های بالای 10 سال محکوم می شوند. علاوه بر این، بدرفتاری در قبال این زندانیان نیز بیشتر انجام می شود و حتی حکومت آل سعود به شیوع بیماری در میان زندانیان سیاسی بی توجه است. در میان زندانیان سیاسی، این وضعیت برای زندانیان عقیدتی و مبلغان مذهبی حتی وخیم تر است زیرا آل سعود معتقد است که این افراد صرفاً مخالف یا منتقد سیاسی نیستند بلکه منتقد تفکرات مذهبی حاکم بر عربستان که ریشه در تعالیم وهابیت دارد، نیز هستند. 

حکومت سعودی برای اینکه احکام سنگین علیه زندانیان سیاسی و عقیدتی وضع کند، آنها را به جرائمی دروغین نظیر جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران متهم می کند. 

پایگاه میدل ایست مانیتور سپتامبر 2018 در گزارشی در این خصوص نوشت: مقام های سعودی ده‌ ها تن از جوانان را با ادعای واهی جمع آوری سلاح و ارتباط با ایران دستگیر کردند. 

موضوع دیگر این است که با انتصاب محمد بن سلمان به سمت ولیعهد عربستان، هم شمار زندانیان سیاسی در این کشور و هم روند بدرفتاری و صدور احکام ناعادلانه افزایش یافته است. تاکنون سازمان های بین المللی نظیر عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر خواستار آزادی فوری و کاهش خشونت علیه زندانیان سیاسی شدند. 

«ادریس صالح»، نمایندۀ دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه، نظام ملک سلمان و ولیعهد سعودی حقوق بشر را پایمال می کند، گفت: دفتر کمیسیونر از مقام های سعودی خواسته است فوراً صدها فعال سیاسی و حقوقی را که به علت بیان دیدگاه های خود زندانی شده اند، آزاد کنند.

افزوده شدن بر شمار زندانیان سیاسی و اعتصاب غذای مبلغان مذهبی گویای این است که ملک سلمان و محمد بن سلمان توجهی به درخواست ها و انتقادهای بین المللی ندارند. در واقع، به هر اندازه که انتقاد نهادهای بین المللی از خشونت سیاسی و قضایی در عربستان افزایش یافت، نظام آل سعود نیز بر خشونت ها افزوده است. 

موضوع مهم دیگر این است که اعتصاب غذای مبلغان مذهبی در زندان های آل سعود با حمایت مردم عربستان مواجه شده است. مردم عربستان که حق برگزاری تظاهرات را ندارند و از سوی دیگر آگاهی دارند که هرگونه انتقاد کلامی نیز تبعات سنگینی برای آنها دارد، از فضای مجازی برای حمایت از زندانیان سیاسی از جمله مبلغان مذهبی بهره گرفته اند. در همین راستا، پس از اعتصاب غذای مبلغان مذهبی، هشتگ «اعتصاب شیوخ در زندان آل سعود» طی تنها چند ساعت به ترند نخست توییتر در عربستان تبدیل شد. 

نکته پایانی، در حالی که برخی مقام ها و اغلب رسانه های غربی در واکنش به قتل جمال خاشقچی توسط نیروهای سعودی، انتقادهای زیادی از آل سعود به عمل آورده و حتی برخی کشورها بر لزوم توقف فروش سلاح به عربستان تاکید کردند، اما، این الگوی رفتاری در حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی در عربستان انجام نمی شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 3 اسفند 1397 - 14:26:14