اهداف و پیامهای سفر بن سلمان به هند

جمعه 3 اسفند 1397 - 9:34:48
اهداف و پیامهای سفر بن سلمان به هند

تهران - الکوثر : محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی پس از پاکستان، به هند سفر و با مقام های این کشور دیدار و گفتگو کرد. اما سفر ولیعهد سعودی به هند چه پیامهایی دارد و وی از این سفر چه اهدافی را دنبال می کند؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  به نظر می رسد یکی از مهمترین اهداف بن سلمان در سفر به هند و البته پاکستان و چین، انتقال پیام به آمریکا و کشورهای اروپایی است.

روابط عربستان با آمریکا و کشورهای اروپایی طی ماههای اخیر به خاطر قتل جمال خاشقچی متفاوت از سال های گذشته پیگیری می شود و میان ریاض و غرب شکاف ایجاد شده است ، به گونه ای که حتی عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان که قرار بود در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کند، به دلیل واکنش های احتمالی رسانه ها در آلمان در خصوص قتل خاشقچی، از انجام این سفر خودداری کرد. 

محمد بن سلمان با سفر به پاکستان، هند و چین درصدد انتقال این پیام به غرب است که اعمال فشار به وی می تواند سبب نزدیک شدن عربستان به رقبای غرب از جمله هند و چین شود. 

در همین حال، این سفر می تواند به معنای کاهش اعتماد ولیعهد سعودی به آمریکا و اروپا نیز باشد زیرا محمد بن سلمان از سال 2015  که به عنوان وزیر دفاع در عربستان به قدرت رسید و در ادامه نیز نایب ولیعهد و سپس ولیعهد این کشور شد تلاش کرد با دلارهای نفتی رضایت و حمایت غرب به خصوص آمریکا را به دست آورد.

اگرچه دولت ترامپ اکنون نیز از بن سلمان برای رسیدن به کرسی پادشاهی عربستان حمایت می کند، اما در درون آمریکا اختلاف شدیدی در این خصوص دیده می شود و به ویژه دموکرات ها و رسانه ها بر این باور هستند که آمریکا نه تنها نباید از رسیدن بن سلمان به پادشاهی عربستان حمایت کند بلکه باید مانع این اتفاق شود. 

با توجه به این شرایط، به نظر می رسد که محمد بن سلمان رویکرد نگاه به شرق را در دولت عربستان تقویت می کند. در همین راستا، خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی نوشت سفر بن سلمان به پاکستان و هند به این معنا است که عربستان سعودی احتمالاً سمت و سوی سیاست خود را به سوی شرق تغییر داده است. 

نکته سوم این است که ولیعهد سعودی طی ماه های اخیر به واسطه فشارهای ناشی از قتل جمال خاشقچی کمتر در رسانه ها حاضر بود، در حالی که وی طی 4 سال گذشته نشان داد که علاقه زیادی به «دیده شدن» و حضور مداوم در رسانه ها دارد. محمد بن سلمان با تور آسیایی سعی دارد بار دیگر توجه رسانه ها را به خود جلب کند و از انزوای ماههای اخیر خارج شود.  

در همین حال، محمد بن سلمان با آگاهی از تنش هایی که در روابط اسلام آباد و دهلی نو وجود دارد، در تلاش است نقش «میانجی گر» را بین پاکستان و هند ایفا کند، اما واقعیت این است که ولیعهد سعودی هم مهارت میانجی گری ندارد و هم اینکه تیرگی روابط بین پاکستان و هند به حدی است که شخصی نظیر بن سلمان توانایی حتی کاهش تیرگی در روابط دو کشور را ندارد. 

نکته پایانی این است که برگزاری تظاهرات در پاکستان و هند در مخالفت با سفر بن سلمان به این کشورها که معترضان با در دست داشتن تصاویری، عربستان را حامی تروریسم و افراطی گری عنوان کردند، بیانگر این است که به خصوص اهداف شخصی ولیعهد سعودی از جمله تطهیر چهره خود نزد افکار عمومی از این سفرها تامین نخواهد شد.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 3 اسفند 1397 - 9:30:3