هشدار روسیه  درباره گسترش حضور داعش در افغانستان

سه شنبه 30 بهمن 1397 - 18:0:38
هشدار روسیه  درباره گسترش حضور داعش در افغانستان

تهران - الکوثر : روسیه بارها درباره گسترش حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان هشدار داده و به منظور جلوگیری از فعالیت تروریست های داعش علیه متحدان روسیه در "سازمان پیمان امنیت جمعی" تدابیری را اتخاذ کرده که تقویت پایگاه های نظامی این کشور در تاجیکستان و قرقیزستان از جمله این تدابیر است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، درآخرین هشدار مسکو در این زمینه، میخائیل بوگدانف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه روز سه شنبه 19 فوریه در نشست "والدای" در مسکو با اعلام نگرانی از انتقال تروریست ها از خاورمیانه به کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش هر روز مناطق تحت کنترل خود در این کشور را بیشتر می کند. 

بوگدانوف گفت : گسترش داعش تهدیدی جدی برای کشورهای عضو سامان پیمان امنیت جمعی است. معلوم نیست داعشی ها چگونه و از چه طریقی از عراق و سوریه خود را به افغانستان می رسانند.

وی بدون اشاره به نام آمریکا اعلام کرد: ما از غربی ها انتظار داریم که از تروریست ها برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیک استفاده ابزاری نکنند.
به گفته روسها ، اکنون آمریکا و متحدان آن در افغانستان در راستای منافع و اهداف خود ، انواع کمکهای لجستیکی و تسلیحاتی را برای داعش مستقر در افغانستان فراهم می کنند. با توجه به مخاطرات امنیتی ناشی از این اقدام، مسکو خواهان آشکار شدن ابعاد این اقدام و توقف هر چه سریعتر این روند است. مسکو بارها از تسلیح داعش در افغانستان انتقاد کرده و آن را اقدامی از جانب امریکا دانسته است.
مسکو تاکید کرده که یکی از منابع حمایت از تروریست‌های داعشی جدا از کمکهای مستقیم ، کمک‌های نظامی است که توسط آمریکایی ها یا دیگر اعضای ناتو بدون کنترل‌های مناسب به دولت افغانستان ارائه می‌شود و اغلب به راحتی ربوده می‌شوند. 
وزارت امور خارجه روسیه ، نیز پیش از این اعلام کرده بود مناطق شمال افغانستان به پناهگاهی برای عناصر داعشی تبدیل شده است. تقویت داعش در افغانستان با توجه به رویکرد آمریکا در زمینه حمایت از حضور این گروه تروریستی در افغانستان و حتی کمک به عناصر داعشی برای ورود و استقرار در این کشور اهمیت می یابد. 
"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این باره گفته است : با توجه به اطلاعات موثق ، به صراحت می‌توان بر حمایت و پشتیبانی شاخه داعش در افغانستان از سوی نیروهای آمریکا و ناتو تاکید کرد که این کمک‌ها شامل حمل و نقل داعشی ها توسط بالگردهای ناشناخته و عرضه تسلیحات نظامی مرگبار است. 
از نگاه مسکو این مسائل باعث می شود تا در مورد اهداف واقعی حضور نظامی نیروهای خارجی در افغانستان پرسش های جدی مطرح شود. ضمن اینکه با توجه به رویکرد توسعه حوزه نفوذ و عملیات که گروه تروریستی داعش در همه نقاطی که در آنها مستقر بوده دنبال کرده این تهدید جدی وجود دارد که تروریستهای داعشی به کشورهای آسیای مرکزی نفوذ کرده و از آنجا رهسپار روسیه شده واین کشورها را دچار تهدیدات جدی امنیتی کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 30 بهمن 1397 - 17:59:58