آیا عادل الجبیر جاسوس موساد است؟

یک شنبه 28 بهمن 1397 - 22:42:37
آیا عادل الجبیر جاسوس موساد است؟

تهران- الکوثر: یک نویسنده انگلیسی از وجود اطلاعاتی حساس مبنی بر به کارگیری عادل الجبیر وزیر امورخارجه سابق عربستان از سوی سازمان جاسوسی موساد پیش از منصوب شدن الجبیر به این سمت سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نویسنده پایگاه «اودیسه انلاین» در مقاله ای با عنوان «جزئیات رابطه موساد با الجبیر» نوشت: پس از اظهارات تزیپی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل درباره عزل الجبیر از منصبش و توبیخ موساد به خاطر آن، این مساله فکر مرا به خود مشغول کرد و چندین هفته پس از جستجو برای مصاحبه و دست یافتن به اطلاعات بیشتر درباره این موضوع نزد «فیلیپ جرالدی» افسر پیشین پلیس فدرال آمریکا رفتم، اما از اظهارات این افسر و اطلاعاتی که او به من داد وحشت کردم.

این نویسنده نوشت: جرالدی در کشف اقدام موساد به برقراری اولین تماس با عادل الجبیر بسیار مفید بود ما نیز هم اکنون در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات برای تحقیقات عمیق درباره زندگی الجبیر و روابط سری وی با موساد هستیم.

این خبرنگار که هم اکنون خبرنگار «دیلی میل» است، گفت: تیم ویژه من برای تکمیل مقاله دراولین فرصت تلاش می کند، جمع آوری این اطلاعات مستلزم سفر به عربستان و تل آویو و مصاحبه با کارشناسان بازنشسته موساد است و جمع آوری اظهارات میدانی نیز شاید بسیار حساس باشد.

وی افزود: احساس کردم با تهدیدات امنیتی جدی روبرو هستم. اما این کار را ادامه خواهیم داد.

این روزنامه نگار به نقل از شاهد خود، جرالدی نوشت: پلیس فدرال امریکا در سال 1990 عادل الجبیر را زمانی که سخنگوی رسمی سفارت عربستان در امریکا بود تحت نظر داشت. چندین سال پیش نیز پلیس فدرال آمریکا به اقدام موساد دربه کارگیری الجبیر ظنین بود.

تحقیقات دیگر نیز حاکی است، عادل الجبیر هنگام تحصیل در رشته علوم سیاسی و اقتصاد در دانشگاهی در شمال تگزاس، سال 1981 با کی آن ماتیوس همکلاسی اش در دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل آشنا شد و این شناخت به یک رابطه جدی با وی تبدیل شد. سپس ماتیوس که رابطه محکمی با تاجران معروف الماس اسرائیلی در امریکا داشت، عادل الجبیر را به تدریج با تاجران و شخصیت های یهودی آشنا کرد.

به گفته جرالدی، در بازپرسی داوطلبانه اف بی آی در اوت 1998 از ماتیوس، وی گفت: نشست اول عادل الجبیر و مزدور موساد در اکتبر سال 1995 برگزار شد. مساله دوستی الجبیر با کی و بدهی های سنگین وی به شماری از تاجران یهودی در آمریکا با یکدیگر گره خورد و الجبیر جز همکاری چاره ای نداشت. در این بین، موساد به کی دستور داد رابطه خود را با الجبیر قطع کند.

به گفته این نویسنده، همه دلائل حاکی از آن است که فعالیت الجبیر در سفارت عربستان در امریکا در آن زمان کاملا با دستور موساد بود. این نویسنده قول داد زمان جمع آوری همه اطلاعات، کتابی درباره این موضوع بنویسد.

این رسوایی؛ در صورت اثبات شدن؛ ضربه جدیدی به ولیعهد سعودی وارد خواهد کرد که هنوز پس از رسوایی ترور جمال خاشقجی نویسنده سعودی که جسدش در کنسولگری کشورش در استانبول تکه تکه شد، درصدد بازیافتن آبرویش است.

منبع: العالم


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 28 بهمن 1397 - 19:1:43