حذف کشورهای عربی خلیج فارس از برنامه بازسازی سوریه

دو شنبه 22 بهمن 1397 - 14:26:47
حذف کشورهای عربی خلیج فارس از برنامه بازسازی سوریه

دمشق- الکوثر: معاون وزیر خارجه سوریه گفت به علت مطرح شدن برخی خواسته های نامتعارف سیاسی از سوی لبنان و برخی کشورهای عربی خلیج فارس، دمشق با حضور این کشورها در روند بازسازی سوریه مخالفت کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فیصل المقداد در جلسه هیئت دولت سوریه با اشاره به روند بازسازی این کشور گفت: عده ای در بیروت، بروکسل و برخی کشورهای عربی خلیج فارس خود را برای مشارکت در بازسازی سوریه آماده می کنند ولی هیچ کدام از آنها برای ما اهمیتی ندارند زیرا تصمیم هایی را به صورت یک جانبه گرفته اند.
وی افزود: ما به دلیل آنکه مشارکت این کشورها در بازسازی سوریه با خواسته های سیاسی غیرمعقول از دمشق همراه است، با مشارکت همگی آنها مخالفت می کنیم.
پیش از این سفیر سوریه در بیروت از دعوت رسمی لبنان برای حضور سوریه در نشست اقتصادی اتحادیه عرب خبر داده بود که با مخالفت دمشق همراه شد.
مقام های سوری پیش از این نیز با توجه به این که بسیاری از کشورهای همسایه سوریه، برخی کشورهای عربی خلیج فارس و کشورهای غربی در بحران هشت ساله این کشور دخیل بودند، در ماه های اخیر به خاطر رفت و آمدهای علنی و مخفی مقام های کشورهای عربی به سوریه بارها اعلام کرده اند که در دوران بازسازی سوریه اولویت با کشورهای دوست و طرف هایی است که در جریان این بحران در کنار سوریه حضور داشتند نه در مقابل آن.
حتی آمریکا هم در ماه های گذشته با اعزام هیات های امنیتی و اطلاعاتی و دیدار با علی مملوک مسوول دفتر امنیت ملی سوریه خواستار واگذاری برخی امتیازهای اقتصادی به واشنگتن در دوره پس از بحران سوریه شد که این درخواست به صراحت از سوی مقام های سوری رد شد.
«جواد ترک آبادی» سفیر ایران در سوریه نیز روز گذشته در نشست خبری خود که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دمشق برگزار شد گفت: دیدار اخیر «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری از دمشق، موفقیت بزرگی در پی داشت و همکاری های دوجانبه را وارد مرحله جدیدی کرد. در این دیدار توافقنامه های زیادی به امضا رسید که چارچوب مناسبی برای همکاری های آینده دو کشور و تأکیدی بر ایستادگی ایران در کنار سوریه در مرحله بازسازی است.
ترک آبادی اضافه کرد: برنامه و طرح های جدی برای توسعه و تقویت همکاری ها میان ایران، سوریه و عراق در زمینه برق، گاز، نفت، مسیرهای هوایی و زمینی و تقویت روابط اقتصادی و بازرگانی میان سه کشور در دست بررسی است.
«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه هم در جریان سفر اخیر خود به تهران با اشاره به سفر موفق معاون اول رییس جمهوری به سوریه از آمادگی شرکت های ایرانی برای تعاملات اقتصادی با سوریه در دوران بازسازی خبر داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 22 بهمن 1397 - 13:41:29