مسجد کوردوبا؛ مسجدی که کلیسا شد!

یک شنبه 5 مرداد 1399 - 17:47:3
مسجد کوردوبا؛ مسجدی که کلیسا شد!

تهران- الکوثر: مسجد کوردوبا یا مسجد قرطبه یکی از جاذبه های دینی و تاریخی شهر کوردوبا در جنوب اسپانیا است که در سال 784 ساخته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کوردوبا شهری در منطقه آندالوسیا (اندلس) در جنوب اسپانیای امروزی است از آن به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تمدن و فرهنگ اسلامی یاد می شود. مسلمانان در این شهر مسجدهای بزرگی بنا کردند که مهم ترین آن مسجد کوردوبا یا مسجد قرطبه است که در سال 784 ساخته شد. این مسجد که نمونه خاصی از معماری موریش در اسپانیا است تا سال 1236 در دست مسلمانان بود اما از این سال به یک کلیسای کاتولیک تبدیل شد و تا به امروز به عنوان یک کلیسا فعالیت می کند. اما نام آن همچنان مسجد بزرگ شهر کوردوبا است و بسیاری برای تماشای معماری خارق العاده ساختمانی که دو مذهب را در خود جای داده است به بازدید از این مسجد می روند.

مسجد کوردوبا از سال 1984 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این مسجد بزرگ در مرکز شهر واقع شده است و یکی از بزرگترین آثار معماری موریش و اسلامی می باشد. باید به داخل آن وارد شوید تا بدانید چرا شما را از ندیدن آن منع می کنند. داخل این مسجد-کلیسا تعداد زیادی ستون دیده می شود – تعداد ستون ها 856 عدد است - که فضای خاصی به داخل آن بخشیده است. طراحی این مسجد-کلیسا در عین حال بسیار ساده نیز می باشد.

گفته می شود مکانی که این مسجد روی آن ساخته شده در گذشته یک کلیسا بوده است که بعدها به دو قسمت تقسیم شد و بخشی به مسلمانان و بخشی به مسیحیان اختصاص یافت. تا سال 784 که بخش مسیحی آن نیز توسط شخصی به نام امیر عبدالرحمان خریداری شد، او تصمیم گرفت تا این کلیسا را خراب کرده و یک مسجد بزرگ روی آن بسازد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 16 بهمن 1397 - 15:53:30

عکسهای بیشتر :