رای مثبت مسلمانان جنوب فیلیپین به خودمختاری

دو شنبه 8 بهمن 1397 - 13:17:35
رای مثبت مسلمانان جنوب فیلیپین به خودمختاری

تهران- الکوثر: منابع خبری گزارش دادند اکثریت مردم منطقه کاملا مسلمان نشین جنوب فیلیپین 'میندانائو' به رفراندوم تایید قانون بانگسامورو (بی.بی.ال) برای خودمختاری این منطقه رای مثبت دادند که با این نتیجه در این منطقه گام بزرگی برای خودمختاری کامل و تشکیل دولت محلی برداشته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  کمیته برگزار کننده رفراندوم در میندانائو اعلام کرد که 85 درصد از شرکت کنندگان دراین انتخابات، رای مثبت به خودمختاری این منطقه دادند.
مسلمانان منطقه میندانائو در جنوب فیلیپین دوشنبه هفته گذشته با شرکت در یک رفراندوم گسترده درمورد تایید قانون بانگسامورو تعیین تکلیف کردند.
البته قرار است، رفراندوم مشابهی نیز در برخی از مناطق جنوب فیلیپین که درگیری در آن شدید است، در روز 6 فوریه سال جاری میلادی (17 بهمن ماه ) برگزار شود.
ناظران منطقه ای نتایج این رفراندوم را اقدامی درجهت استقرار صلح و ثبات به منطقه ای می دانند که در دهه های متوالی درگیر جنگ و منازعه بوده است.
جنوب فیلیپین یکی از بحرانی ترین مناطق آسیا در دهه های اخیر بوده است.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی کمیته برگزاری انتخابات، 85 درصد رای دهندگان خواستار تشکیل دولتی محلی و خودمختاری از دولت مرکزی فیلیپین در منطقه میندانائو شده اند.
طبق قوانین اعلام شده از سوی دولت مرکزی، اکنون منطقه میندانائو یک دوره سه ساله انتقالی را برای تشکیل دولت خودمختار محلی باید طی کند.
براساس این نتایج باید قانون بانگسامورو جایگزین قانون دولت فدرال شود و این منطقه خودمختاری سیاسی و اقتصادی ازجمله استقلال مالی، قضایی و مالیاتی جداگانه خواهد یافت.
رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین (23 ژوئیه 2018) مرداد97 مصوبه مجلس این کشور را که براساس آن تا سال 2022 به اقلیت مسلمان در جنوب این کشور خودمختاری اعطا می شود، امضا کرد. قانونی که چشم انداز صلح در این کشور را پس از نیم قرن منازعه داخلی تقویت کرد.
مجلس نمایندگان فیلیپین سال گذشته با 227 رای مثبت، 11 رای منفی و 2 رای ممتنع به لایحه دولت ،در مورد اعطای خودمختاری به جنوب فیلیپین که سالهاست توسط شورشیان کنترل می شود، رای مثبت داده بود.
دوترته و دولت وی رای مثبت به قانون بانگسامورو و اعطای خودمختاری به این منطقه را گام مثبتی درجهت شکست تروریست ها و جداسازی آنها از خواست واقعی مردم منطقه می دانند.
'دوترته' و رهبران جبهه آزادیبخش اسلامی مورو (میلف) پیشتر در پی چندین دور مذاکرات دوجانبه اعلام کردند که با توجه به اینکه اصلی ترین جمعیت این کشور را که کاتولیک های مسیحی تشکیل می دهند، اقلیت های فقیر مسلمان گزینه مناسبی برای هدف قرار گرفتن توسط گروه های افراط گرا هستند.
'مراد ابراهیم' رئیس 'میلف' با اشاره به حمله گروه تروریستی 'مائوته' مرتبط با داعش در شهر مراوی درجنوب فیلیپین درسال گذشته، گفت: این افراد گمراه، خلاء موجود را که با اشتباهات ما در عدم تصویب قانون پایه ایجاد شده بود، پر کرده اند.
جبهه آزادیبخش اسلامی مورو سال 2014 با 'بنیگنو آکینو' رئیس جمهوری سابق فیلیپین پیمان صلحی امضاء کرد که کنگره از تصویب آن که خود حاکمیتی نیز بخش اصلی آن بود، سر باز زد. 
پس از آن برخی گروه های افراطی فیلیپین با گروه تروریستی داعش بیعت کردند که حمله به شهر 'مراوی' در سال گذشته از جمله اصلی ترین اقدامات این گروه ها بود. 
این درحالی است که جبهه آزادیبخش مورو اقدامات تروریست های وابسته به داعش در مراوی را محکوم کرده و برای آزاد سازی این شهر با دولت فیلیپین همکاری کردند.
عملیات آزاد سازی این شهر قریب به نیم میلیون نفر آواره و هزاران نفر کشته برجای گذاشت.
مذاکرات صلح به هدایت 'ارینه سانتیاگو' مذاکره کننده ارشد به نمایندگی از دولت فیلیپین از سال 2016 درحال پیگیری نهایی شدن قانون پایه بانگسامورو بود.
وی سال 2018 ابراز امیدواری کرده بود قانون بانگسامورو در کمتر از یک سال آینده تصویب شود.
طبق گزارش مذاکره کننده ارشد مانیل جبهه آزادیبخش اسلامی مورو و جبهه آزادیبخش ملی مورو، هر دو به پیش نویس این قانوع کمک کرده اند و همه طرف ها نسبت به تصویب آن خوشبین هستند.
اکنون طرفین امیدوارند با اجرای این قانون، صلح جامع بین دولت و جبهه آزادیخواه اسلامی مورو به طور کامل اجرایی شود و بر اساس آن دولت خودمختار بانگسامورو جایگزین منطقه خودمختار مسلمان نشین میندانائو شود.
دوترته در واقع پس از کسب قدرت در سال 2016 وعده داد که از طریق کنگره طرح 'قانون پایه بانگسامورو' را که در دوره 'بنیگنو آکینو' ، به طور مشترک توسط مقامات دولتی و جبهه آزادیبخش اسلامی مورو نوشته شده بود، مد نظر قرار دهد.
منطقه بانگسامورو بخشی از دومین جزیره بزرگ در منطقه میندانائو در جنوب فیلیپین با زنجیره ای از ده ها جزیره کوچک، جنگل و کوهستان های گسترده است. دزدی دریایی، راهزنی و نبود امنیت و جنگ و درگیری ویژگی مهم این منطقه درخلال دهه های گذشته بوده است. 
حدود 5 میلیون مسلمان در این منطقه زندگی می کنند که دارای کمترین سطوح اشتغال، درآمد، تحصیلات و سهم از توسعه اقتصادی فیلیپین هستند و دولت کاتولیک فیلیپین عمدتا در نیم قرن گذشته با آنها در جنگ بوده است.
بی ثباتی و نرخ بالای جوانان بیکار و نارضایتی گسترده از بی توجهی حکومت مرکزی برای رفع مشکلات منطقه سبب شده بود گروههای تروریستی و باندهای تبهکار با سوء استفاده از این مسائل اقدام به جذب نیرو دراین منطقه و گسترش شعله های جنگ کنند.
طبق گزارش کمیته برگزاری انتخابات 1.74 میلیون نفر از مردم این منطقه به قانون بانگسامورو رای مثبت دادند که حاکی از تمایل مردم منطقه به ایجاد صلح و ثبات و تشکیل دولت محلی خودمختار است.
مردم منطقه امیدوارند تایید این قانون منجر به ایجاد صلح و آرامش و جذب سرمایه گذاری ها برای بازسازی این منطقه از جمله ساخت و توسعه مدارس ، مراکز بهداشتی و درمانی و رفاهی شود.
براین اساس دولت مرکزی باید امور دفاعی، سیاست خارجی و اقتصادی- مالی جنوب فیلیپین را به دولت انتقالی برگرفته از جبهه اسلامی آزادیبخش مورو'میلف' برای یک دوره سه ساله انتقالی اعطا کند.
'لنی روبردو ' معاون رودریگو دوترته رئیس جمهوری دراین زمینه گفت که دولت آماده اعطای خودمختاری و تائید دولت محلی است.
'مراد اقبال' رهبر گروه مذاکره کننده 'میلف' نیز تاکید کرد رای مردم سبب خواهد شد تا با ایجاد صلح و ثبات راه نفوذ گروههای تروریستی به این منطقه که همواره شاهد درگیری و جنگ بوده، بسته شود.منبع ایرنا


دو شنبه 8 بهمن 1397 - 12:33:47