آغاز تحرکات برای تشکیل دولت جدید فلسطین بدون حضور حماس

دو شنبه 8 بهمن 1397 - 11:16:39
آغاز تحرکات برای تشکیل دولت جدید فلسطین بدون حضور حماس

تهران- الکوثر: تشکیلات خودگردان با ایجاد کمیته‌ای، مشورت‌ها و دیدارها برای تشکیل دولت جدید فلسطین بدون حماس را آغاز می‌کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کمیته مرکزی جنبش «فتح» در نشست یکشنبه (دیروز) خود به ریاست «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان کمیته‌ای را با هدف آغاز مشورت میان گروه‌های سیاسی در راستای تشکیل دولت جدید فلسطین( تشکیلات خودگردان) تشکیل داد.

در همین راستا، منابع آگاه به روزنامه سعودی «الحیاة» گفتند کمیته مذکور که از چهار عضو تشکیل شده، گفت‌وگو و دیدارهای خود با طرف‌های مختلف سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در راستای تشکیل دولت جدید را از امروز آغاز می‌کند.

اعضای کمیته‌ مرکزی از محمود عباس درخواست کرده‌اند نخست‌وزیر و وزرای وزارتخانه‌های اصلی یعنی وزارت کشور، دارایی و وزارت خارجه از جنبش فتح باشند.

بر اساس این گزارش، از آنجایی که فتح، حماس را متهم به عدم همکاری با دولت توافق ملی فلسطین می‌کند، مشورت‌های کنونی شامل اعضای حماس نخواهد بود.

دولت توافق ملی فلسطین در خردادماه چهار سال پیش (1393) پس از توافق فتح و حماس (در اردیبهشت ماه همان سال) تشکیل شده بود.دولت توافق ملی در طول این یک سال اقدامی عملی چشمگیری در قبال غزه انجام نداد و این مسأله همواره مورد اعتراض حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی بود.

این اقدام فتح در حالی انجام می‌شود که «صالح العاروری» نائب رئیس دفتر سیاسی حماس هفته جاری طی اظهاراتی تلویزیونی تأکید کرد حماس برای آشتی با فتح از هر فرصتی استفاده می‌کند و برای تحقق آشتی با فتح بر پایه چهار اصل آماده است:

اول: برگزاری انتخاباتی که ملت در آن نمایندگان خود در تمامی سازمان‌ها – مجلس قانونگذاری، شورای ملی و ریاست تشکیلات خودگردان- را انتخاب کند، ما خواهان تکروی، تسلط، اکثریت نیستم و برای مشارکت درهر انتخاباتی آماده‌ایم.

دوم: برگزاری شورای ملی در هر مکانی خارج از فلسطین که تمامی گروه‌ها از جمله حماس و جهان در آن حاضر باشند و تصمیم‌های این مجلس برای بازگرداندن وحدت و پایان اختلافات را می‌پذیریم.

سوم: نشست چارچوب رهبری تمامی گروه‌ها تا در آن تصمیم‌هایی برای پایان اختلافات گرفته شود.

چهارم: تشکیل دولت وحدت ملی متشکل از تمام گروه‌های فلسطینی که در پشت آن مجلس قانونگذاری منتخب قرار داشته باشد؛ ما تمام تصمیم‌های این مجلس برای پایان اختلافات را خواهیم پذیرفت.

روزنامه هاآرتص در گزارشی در همین خصوص نوشت، چهار شخصیت فوق، گزینه‌های اصلی برای نخست‌وزیری دولت جدید فلسطین هستند: «محمد اشتیه» عضو کمیته مرکزی فتح، «حسین الشیخ» وزیر امور مدنی، «صائب عریقات» رئیس کمیته اجرایی ساف، «محمد مصطفی» شخصیت نزدیک به عباس که عضو رسمی فتح نیست.منبع فارس


دو شنبه 8 بهمن 1397 - 11:16:0