آمریکا در سومالی چه می کند؟

یک شنبه 7 بهمن 1397 - 16:0:49
آمریکا در سومالی چه می کند؟

تهران- الکوثر: عملیات آمریکا در سومالی به بهانه مبارزه با تروریسم در یک سال اخیر چهار برابر شده و این افزایش چشمگیر این پرسش را ایجاد می کند که چرا آمریکا اکنون بر آفریقا متمرکز شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آمریکا در کشورهای زیادی دست به عملیات نظامی می زند و اغلب از این حملات با عنوان عملیات ضد تروریستی نام می برد. اما در یک سال گذشته بیشتر تمرکز حملات هوایی آمریکا بر کشورهای آفریقایی بوده است. به عنوان مثال عملیات آمریکا در سومالی در یک سال اخیر چهار برابر شد. این افزایش چشمگیر این پرسش را ایجاد می کند که چرا آمریکا بر آفریقا متمرکز شده است. 

در سال 2018 نیروهای آمریکایی نزدیک به 50 حمله هوایی در سومالی انجام دادند. بر اساس گزارش رسانه ها در این حملات دهها غیر نظامی کشته یا زخمی شدند. در میان تلفات این حملات کودکان نیز دیده می شدند. البته با توجه به اینکه همه حملات هوایی گزارش نمی شوند شمار تلفات عملیات آمریکایی ها در سومالی ممکن است بسیار بیش از رقم های اعلام شده باشد. ارتش آمریکا از سال 2003 در سومالی حضور داشته است. حدود 500 نیروی آمریکایی در سومالی مستقر هستند اما آمریکا در سومالی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

لیا بولگر، عضو گروه صلح «وترن فور پیس» در پاسخ به این پرسش گفت: «من دقیقا نمی دانم آمریکایی ها در سومالی چه می کنند. البته در آمریکا دیگران هم نمی دانند که دولت ما با نیروهای نظامی خود در سراسر جهان به دنبال چیست. آنها می گویند به دنبال کشتن تروریست ها هستند و ادعا می کنند همه کسانی که کشته شدند تروریست بوده اند. اما این که آنها چگونه با این اطمینان سخن می گویند برایم مشخص نیست».
این نگرانی وجود دارد که اقدامات واشنگتن در سومالی به افزایش روند عضوگیری گروه های تروریستی در سومالی کمک می کند. استفاده از پهپادها نیز به مسئله ای جنجالی تبدیل شده است. بر اساس برآورد گروه های ناظر بر حقوق بشر، در یک دهه گذشته شمار تروریست های الشباب از چند صد نفر به نزدیک به هفت هزار نفر افزایش یافته است. شخصیت های برجسته در فعالیت های بشردوستانه در مورد هزینه های انسانی حملات هوایی آمریکا ابراز نگرانی شدید می کنند. تحقیق یک سازمان غیر دولتی ارشد مستقر در سومالی نیز نشان می دهد که میزان بالای حملات هوایی در سومالی نتوانسته است قدرت الشباب را کاهش دهد. بر اساس این مطالعه گروه تروریستی الشباب خود را با حملات هوایی آمریکا سازگار کرده و اکنون دیگر بعید است نیروی هوایی به تنهایی بتواند این ستیزه جویان را مغلوب کند. آنها (نیروهای الشباب) هنوز می توانند در قلب پایتخت سومالی به اهداف خود حمله کنند. در اکتبر سال 2017 مرگبارترین حمله در تاریخ سومالی به گروه تروریستی الشباب نسبت داده شد. یک انفجار بزرگ در موگادیشو که در یک کامیون پر از مواد منفجره رخ داد 587 نفر را به کام مرگ کشید و صدها تن دیگر را زخمی کرد.


حملات نیروهای آمریکایی در سومالی شامل حملات هوایی عادی، حملات پهپادها و حتی حملات زمینی می شود. در تازه ترین حمله هوایی در سومالی بیش از 60 نفر کشته شدند. آمریکا ادعا می کند این حمله از یک حمله بزرگ تروریستی جلوگیری کرد. اما پرسش این است که آیا همه افرادی که در این حمله کشته شدند تروریست بودند؟ آنچه در مورد آن اطمینان وجود دارد این است که دولت فعلی آمریکا، رویکرد تهاجمی تری در قبال آفریقا اتخاذ کرده است. آمریکا در آفریقا از قوانین جنگی مخصوص به خود با عنوان «اصول و روش کار استاندارد» استفاده می کند. مفهوم عملی این قوانین در مورد آفریقا این است که آمریکا راهبرد به اصطلاح ضد تروریستی خود را در شاخ آفریقا تغییر داده و محدودیت های عملیاتی نیروهای خود را کاهش داده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 7 بهمن 1397 - 14:59:59