کم خوابی خطر ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند

یک شنبه 7 بهمن 1397 - 9:4:55
کم خوابی خطر ابتلا به آلزایمر را تشدید می کند

تهران- الکوثر: محققان آمریکایی اعلام کردند کم خوابی، آزاد شدن مولکول های تائو tau را در مغز تشدید می کند و زمینه برای ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آلزایمر فراهم می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از پایگاه خبری یورک آلرت در اینترنت؛ محققان علوم پزشکی در انجمن آمریکایی علوم پیشرفته اعلام کردند کم خوابی، آزاد شدن مولکول های تائو tau را در مغز تشدید می کند و به این ترتیب، زمینه برای ابتلا به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله آلزایمر فراهم می شود.
مطالعه محققان روی مدل های انسانی و حیوانی نشان می دهد چرخه های بیداری و خواب بر سطوح این پروتئین در مغز ما تاثیر می گذارد. در زمان بیداری، این پروتئین در مایع مغزی تجمع می یابد که این روند، هنگام بروز بی خوابی های متعدد،تشدید می شود.
محققان می گویند مطلوب نگه داشتن دوره های خواب کمک زیادی به جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می کند.
پروتئین تائو مولکولی در درون نورون هاست که به داخل مایع مغزی نخاعی آزاد می شود و در صورت تجمع غیر معمول، زمینه را برای ابتلا به بیماری آلزایمر فراهم می کند. در صورتی که این پروتئین در منطقه ای از مغز جمع شود به تدریج به دیگر مناطق نیز منتشر می شود. پیشتر تغییرات در الگوی خواب را با آزاد شدن سطوحی از مولکول بتاآمیلوئید همراه می دانستند.
دکتر جراح هولت Jerrah Holth و همکارانش در این بررسی دریافتند در مرحله موسوم به تاریک dark period که طی آن موش های آزمایشگاهی به میزان 70 درصد از زمان شبانه روز را بیدار می مانند سطوح این مولکول دو برابر می شود.
در واقع با ایجاد دوره های بی خوابی و محرومیت از خواب، سطح این پروتئین به شدت بالا می رود و این تجربه را در انسان هایی که محرومیت از خواب داشتند هم مشاهده کردند.
محققان بر این باورند که با کنترل خواب و نگه داشتن سطح آن در حد معمول و طبیعی، می توان از خطر ابتلا به بیماری های تخریب کننده دستگاه عصبی از جمله آلزایمر کاست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 7 بهمن 1397 - 8:14:53