از داستان نامگذاری زینب کبری (س) و ازدواج ایشان چه می دانید؟

شنبه 22 دی 1397 - 13:37:55
از داستان نامگذاری زینب کبری (س) و ازدواج ایشان چه می دانید؟

تهران- الکوثر: حضرت زینب دختر علی بن ابیطالب (ع) و فاطمه زهرا (س) در کنار برادرش بزرگوارش امام حسین (ع) در حادثه کربلا حضور داشت و نقشی برجسته در رویدادهای پس از حادثه کربلا ایفا کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حضرت زینب كبرى (س) در روز پنجم جمادى الاولى سال پنجم یا ششم هجرى قمرى در شهر مدینه به دنیا آمد. بر اساس روایات متعدد، نام‌گذاری حضرت زینب (س)، توسط پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت.

ماجرای نامگذاری حضرت زینب(س) این طور بود که هنگامى که زینب(س) متولد شد، مادرش حضرت زهرا(س) او را نزد پدرش امیرالمؤمنین(ع) آورد و گفتند: این نوزاد را نامگذارى کنید، حضرت فرمود: من از رسول خدا(ص) در این امر سبقت نمی‌گیرم. در آن ایام پیامبر اکرم(ص) به مسافرت رفته بودند، اما بعد از بازگشت ایشان، امیرالمؤمنین(ع) به پیامبر(ص) عرض کردند که نامی را برای این فرزند انتخاب کنید، پیامبر(ص)‌ فرمودند: من نیز در نامگذاری این نوزاد بر خداوند متعال سبقت نمی‌گیرم، سپس جبرئیل(ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص) ابلاغ کرد و گفت: نام این نوزاد را زینب بگذارید که خداوند متعال این نام را براى او برگزیده است.

القاب حضرت زینب (س)

معروف‌ترین نام ایشان زینب است که در لغت، به معنای «درخت نیکو منظر وخوشبو» آمده و معنای دیگر آن «زینت پدر» است.

كنیه گرامی شان ام الحسن و ام كلثوم و القاب آن حضرت عبارتند از: عالمه غیر معلمه، نائبة الزهرا، نائبة الحسین، ملیکة النساء، عقیلة النساء، عدیلة الخامس من اهل الکساء، شریکة الشهداء، سیدة العقایل، سرابیها، سلالة الولایة، سقیقة الحسن، عقیلة خدر الرسالة، ولیدة الفصاحة، رفیعة الولایة، البلیغة، الفصیحة، الکاملة، عابدة آل علی، صدیقة الصغری، موثقة، عقیلة الطالبین، فاضلة، معصومة الصغری، قرینة النوائب، محبوبة المصطفی، قرة عین مرتضی، صابرة محتسب، شریکة الحسین، بطلة کربلا، عظیمة بلواها، عقیلة قریش، باکیه، سلیلة الزهرا،عقیلة جلیلة، امرأة عاقله، محدثه، راضیة بالقدر و القضاء وحیدة، شجاعة، زاهدة، عامله و...

حضرت زینب (س) را به سبب سختی‌های بسیاری که در زندگی دید ام المصائب نیز لقب داده‌اند.

همسر و فرزندان حضرت زینب (س)

حضرت زینب (س) با پسر عمویش عبدالله بن جعفر بن ابیطالب ازدواج کرد. امام علی (ع) تمایل داشت دخترانش با پسرعموهایشان از فرزندان عقیل و جعفر ازدواج کنند و شاید علت آن هم این سخن پیامبر (ص) بود که به فرزندان امام علی (ع) و فرزندان جعفر بن ابیطالب نگاه کرد و فرمود: «بَناتُنا لبَنينا، وبَنونا لبَناتنا» (دختران ما برای پسران ما؛ و پسران ما برای دختران ما).

سبط بن جوزى در تذكرة الخواص گوید: عبدالله بن جعفر را فرزندان متعدد بوده است. از آن جمله على و عون و محمد و عباس و ام كلثوم مى باشند كه مادر آنان حضرت زینب (س) بوده است.

عون و محمد در واقعه کربلا به شهادت رسیدند.

حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا

اوج عظمت حضرت زینب (س) در جریان قیام امام حسین (ع) و به خصوص زمان اسارت حضرت بوده است، عـظـمـت ایـن كـار بزرگ آن وقت آشكار شد كه نبرد عاشورا به پایان رسید و اهـل بـیـت امام حسین (ع) اسیر شدند و با پایان یافتن جنگ مسلحانه در میدان كربلا، رسالت و مسئولیت زینب كبرى (س) و دیگر اسیران، شروع شد و حركت فرهنگى آنان علیه سپاه ظلمت، آغاز گردید. اگر قیام ارزنده حسینى همچنان در طول تاریخ براى همیشه تازه و سازنده باقى مانده اسـت، یـكـى از عـوامل آن وجود حضرت زینب و خطبه های غراء آن حضرت است.

وفات و محل دفن حضرت زینب علیهاالسلام

بنا به یک روایت، حضرت زینب (س) روز یکشنبه 15 رجب سال 62 و بنا به روایتی دیگر روز شنبه 14 رجب سال 62 هجری یعنی یک سال پس از شهادت امام حسین (ع) از دنیا رفت.

یكى از موضوعات مورد پرسش تعیین محل دقیق قبر مطهر حضرت زینب كبرى علیها السلام است. این سؤال به خاطر انتساب مكان‏هاى مختلفى به آن بانوى بزرگوار در كشورهاى مختلف است.

از قدیم الایام سه مكان به عنوان قبر مطهر این بانوى بزرگوار مطرح است و هركدام نیز طرفدارانى دارد.

1- قبرى كه در شهرك زینبیه امروز در نزدیكى دمشق، پایتخت فعلى كشور سوریه وجود دارد. علماى قدیم از این مكان (شهرک زینبیه) به «غوطه‏» یا «راویه‏» تعبیر آورده‏اند. زائران ایرانى كه جهت زیارت به سوریه مى‏روند، این مكان را زیارت مى‏كنند.

2- محلى كه در شهر قاهره پایتخت مصر به نام «زینبیه‏» مشهور است.

3- قبرستان بقیع در شهر مدینه نیز به عنوان محل دفن حضرت زینب علیها السلام معرفى شده است، گرچه در مدینة النبى محلى به این نام مثل دمشق و قاهره وجود ندارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 22 دی 1397 - 13:35:8