تشدید اقدامات تروریستی در عراق همزمان با تحرکات مشکوک نظامی آمریکا

چهار شنبه 19 دی 1397 - 22:42:19
تشدید اقدامات تروریستی در عراق همزمان با تحرکات مشکوک نظامی آمریکا

تهران - الکوثر : انفجار یک دستگاه خودرو بمب‌گذاری شده در شهر "تکریت" دراستان صلاح الدین شمال عراق، دستکم 3 کشته و 10 زخمی برجا گذاشت. با وجود شکست گروه تروریستی داعش در عراق، هنوز شماری از اعضای این گروه درمناطق مختلف این کشورحضور دارند و بصورت پراکنده دست به اقدامات  تروریستی می زنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، گروه تروریستی داعش در سال 2014  با حمایت مالی و نظامی آمریکا و هپیمانان غربی و عربی این کشور با حمله به عراق، بخشهای وسیعی از مناطق شمالی و غربی این کشور را اشغال و جنایات بی‌شماری انجام داد.  

به دنبال آن عراق از ایران خواست به بغداد در مبارزه با تروریست‌ها کمک کند. نیروهای عراقی با کمک مستشاری جمهوری اسلامی ایران 17 نوامبر2017 موفق شدند شهر «راوه» در استان الانبار(غرب عراق) (آخرین پایگاه داعش در عراق) را آزاد کنند. با آزادسازی این شهر عملا کار داعش در عراق تمام شد. اما بقایای این گروه تروریستی همچنان تحت حمایت و مدیریت دولتهای غربی بویژه آمریکا و برخی دولتهای منطقه ای حامی خود از جمله حکام عربی با اقدامات و تحرکات خود درصددند مانع از بازگشت کامل امنیت و ثبات در عراق شوند.

درچنین فضایی شاهد تشدید اقدامات تروریستی همزمان با دور جدید تحرکات مشکوک آمریکا در عراق درچارچوب تغییر آرایش نظامی این نیروها هستیم. بنظر میرسد که آمریکا پس از شکست در پروژه تأثیرگذاری بر روند سیاسی عراق به منظور به قدرت رساندن عناصر مزدورش در این کشور، پروژه تقویت حضور نظامی در عراق را در پیش گرفته است. آمریکا از این طریق درصدد است تا مقاصد فتنه گرانه خود به منظور تضعیف ارکان دفاعی عراق از جمله حشد الشعبی (نیروهای مقاومت مردمی عراق) را به پیش ببرد.

براین اساس در پی اعلام تصمیم نمایشی ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق برخی از منابع خبری از ورود بخشی از این نیروها به عراق و تقویت حضور نظامی آمریکا در این کشور خبر دادند که این موضوع بازی جدید خطرناک آمریکا در منطقه را نشان می دهد. آمریکا تلاش می‌کند در چارچوب طرح نمایشی خروج مرحله ای و مشروط از سوریه زمینه را برای بی ثباتی و آتش افروزی و مداخله بیشتر در منطقه از جمله در عراق فراهم کند. یکی از نشانه های آن را میتوان در سفر سرزده و مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به غرب عراق و بازدید از نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد به مناسبت سال نو میلادی دانست.

سفر توهین آمیزی که واکنش گسترده افکارعمومی رسانه‌های عراقی را نیز درپی داشت. گرچه دفتر «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای سعی کرد از خشم عمومی مردم بکاهد و بر اطلاع بغداد از این سفر تاکید کند، اما این موضوع چیزی از ابعاد خطرناک سفرترامپ به عراق در چارچوب طرح منطقه‌ای جدید این کشور کم نمی کند.

نکته قابل تامل در این میان ابراز بی اطلاعی نخست وزیر عراق  نسبت به استقرار دوباره نیروهای‌ آمریکایی در عراق و تاکید وی مبنی برافزایش فعالیت‌های اطلاعاتی نیروهای آمریکایی در این کشور است. تحرکات کنونی آمریکا در زمینه تشدید نقض حاکمیت عراق این شائبه را ایجاد کرده که آمریکاییها قصد دارند فصل جدیدی از اقدامات خصمانه خود در عراق را آغاز کنند. در چنین فضایی اخیرا یکی از ژنرال های آمریکایی در گامی عجیب، اقدام به گشت و گذار درخیابان های بغداد کرده است؛ مسأله ای که خشم بسیاری از گروه های سیاسی و گروه های مقاومت عراق را به دنبال داشت. 

ماجرا از این قرار بود که «آستین رینفورث از فرماندهان ارتش آمریکا به همراه شماری از افسران ارتش امریکا در عراق چندی پیش در خیابان المتنبی (مرکز فرهنگی بغداد) اقدام به گشت و گذار کرد. این اقدام مشکوک و خودسرانه واکنش منفی گسترده گروه های سیاسی و مقاومت عراق را به دنبال داشت.

"محمد محیی"، سخنگوی گردان حزب الله از پارلمان عراق خواست در برابر دخالت های آمریکا و برای مجازات مسئولان این حادثه، به وظیفه خود عمل کند. وی با اشاره به اینکه عراقی ها اجازه نمی دهند بار دیگر کشورشان اشغال شود، گفت: دیدار مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عراق و گشت و گذار افسران آمریکایی در خیابان های بغداد بر خلاف استقلال و حاکمیت عراق است. از سوی دیگر «بدرالزیادی» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق از رئیس پارلمان خواست با دعوت از جلیل الربیعی فرمانده عملیات بغداد از آنها در مورد گشت زنی افسران آمریکایی در خیابان های بغداد توضیح بخواهد. به هرحال اقدامات آمریکا در نقض حاکمیت عراق و دور جدید هماهنگیهای واشنگتن با تروریستها باعث اقدامات تروریستی تازه ای در این کشور شده و برانزجارافکار عمومی عراق از آمریکا افزوده است وعراقیها با توجه به مخاطرات حضور این نیروها، بر خروج کامل و فوری آمریکا از کشوشان تاکید دارند.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 دی 1397 - 20:56:2