چه سرنوشتی در انتظار نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه است ؟

سه شنبه 18 دی 1397 - 15:18:30
چه سرنوشتی در انتظار نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه است ؟

تهران - الکوثر : جیر پدرسون دیپلمات با سابقه نروژی که از چندی پیش به جای استفان دی میستورا به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه منصوب شده بود ، از روز دوشنبه رسما کار خود را آغاز کرد.   

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، استفان دی میستورا نماینده سابق سازمان ملل حدود چهار سال و چهار ماه عهده دار این مسئولیت بود اما بنا بر آنچه مسایل خانوادگی خود نامید- از آخر ماه نوامبر از این ماموریت کناره گیری کرد.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

این درحالی است که تدابیر سازمان ملل جهت کنترل و حل این بحران ناکام مانده است . عملکرد خنثی نمایندگان سازمان ملل و  ناکامی آنان در ارائه طرحهای موثر و واقع  بینانه جهت حل بحران سوریه  نیز به کنار رفتن آنها از سمت هایشان در سالهای گذشته انجامیده است.

از زمان آغاز بحران سوریه تا کنون سه نماینده سازمان ملل در خصوص این بحران مجبور به استعفا  شدند. روند ناکامی های نمایندگان سازمان ملل در امور سوریه بیانگر شکست تلاشهای این سازمان جهت حل بحران سوریه است. کناره گیری استفان دی میستورا از سمت خود و جایگزینی پیترسون به جای وی در حالی صورت گرفت که اخضر ابراهیمی که  که از اوایل سپتامبر 2012 رسما عهده دار سمت نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه شده بود در سال 2014 مجبور به استعفا شد. این استعفا نیز در حالی بود که کوفی عنان ، دبیر کل سابق سازمان ملل و نماینده پیشین سازمان ملل در امور سوریه نیز پس از ماهها فعالیت بدون دستیابی به نتیجه ای از سمتش کنار رفت و جای خود را به اخضر ابراهیمی داده بود.

سریال استعفاهای نمایندگان سازمان ملل در امور سوریه در حالی است که اشتباهات این نمایندگان در خصوص سوریه همچنان ادامه داشته است.  چنین وضعیتی به وضوح در خصوص تحرکات دی میستورا ، نماینده قبلی سازمان ملل در امور سوریه قابل مشاهده بود و این موضوعی است که نمایندگان سازمان ملل در پایان ماموریتشان به آن اذعان داشته اند. در اینجا می توان به عذرخواهی صریح دی میستورا از به دست نیامدن موفقیت های ضروری برای حل بحران سوریه اشاره کرد. 

استفان دی میستورا فرستاده ویژه قبلی سازمان ملل در امور سوریه در آخرین گزارش خود به شورای امنیت ، گفت: از اینکه دستاورد ضروری برای کمک به حل بحران سوریه به دست نیامد، عذرخواهی می کنم.     

ناکامی های مکرر سازمان ملل در حل بحرانهای بین المللی و منطقه ای در سالهای اخیر را باید در سیاستهای غیر مستقلانه  این سازمان جستجو کرد . تحت تاثیر القائات قدرتهای بزرگ قرار داشتن  سازمان ملل و نمایندگانش در امور بحران های مختلف منطقه ای ازجمله سوریه  و سیاستهای مغرضانه عوامل منطقه ای قدرتهای بزرگ نظیر عربستان  از جمله عواملی است که عملا سردر گمی و ناکامی  سازمان ملل در حل بحرانهای بین المللی را رقم زده است.  

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه بر این موضوع پافشاری می کند که کمیته تدوین قانون اساسی شامل اسامی برخی شخصیت ها از خارج فهرستی باشد که سه کشور تضمین کننده در خصوص آن توافق کرده اند. خبرنگار این شبکه افزود: اسامی پیشنهادی دی میستورا از افراد نزدیک به آمریکا هستند . 

در چنین شرایطی انتظار افکارعمومی آن است که نماینده جدید سازمان ملل با بررسی اوضاع سوریه و اتخاذ راهکارهای مستقلانه و منطبق با خواست مردم سوریه و بدور از القائات غرب و عوامل منطقه ای آنها ، گام های جدی را در مسیر اهداف سازمان ملل جهت حل بحران سوریه بردارد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 18 دی 1397 - 15:13:16