نگاهی به تلفات انسانی و هزینه های میلیاردی سعودی ها در جنگ یمن

یک شنبه 16 دی 1397 - 16:14:58
نگاهی به تلفات انسانی و هزینه های میلیاردی سعودی ها در جنگ یمن

صنعا- الکوثر: یک وبگاه خبری-تحلیلی یمنی با ارائه گزارشی آماری از خسارت جنگ یمن برای ائتلاف سعودی نوشت: اگرچه سعودی‌ها هیچ بهره‌ای از جنگ یمن نبردند، اما غربی‌ها به ویژه آمریکا تا توانستند به این بهانه تسلیحات به عربستان فروختند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وبگاه «النجم الثاقب» یمن در گزارشی با عنوان « آمار و ارقامی که واقعیت جنگ یمن را فاش می‌کند»، جنگ یمن را برای ائتلاف سعودی کاملا زیان بار خواند و نوشت: این تنها غربی‌ها و در راس آن آمریکا بودند که از قِبل ریخته شدن خون هزاران نفر از مردم بی گناه یمن، برای خود درآمدزایی کردند.

در این یادداشت آمده است: از زمان آغاز تجاوز علیه یمن در 25 مارس 2015 تا به امروز رژیم سعودی پول زیادی برای رسیدن به اهداف صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه هزینه کرده آن هم به قیمت ریختن خون بی گناهان تا  بدین ترتیب به پلیس منطقه تبدیل شود؛ اما آنچه که واقعیت را به همه نشان می‌دهد این است که عربستان حتی  بخش اعظم اراضی اشغالی یمن (جیزان، نجران و عسیر) در جنوب عربستان و شمال یمن را از دست داد.

بر اساس این یادداشت، در دوره تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، عربستان بیشتر شرکت های صنعتی و تجاری خود در جنوب کشور را تعطیل کرد و بیش از 7000 نفر را از مناطق مرزی به جاهای دیگر منتقل کرد و بر اساس آمار بیش از پانصد مدرسه و واحد آموزشی تعطیل شد.

در بخش نظامی، عربستان دو هزار و پانصد سرباز و 60 افسر خود را در جنگ یمن از دست داد و بیش از 650 تانک سعودی نیز در مناطق مرزی جیزان، نجران و عسیر منهدم شدند علاوه بر اینکه صدها خودروی نظامی و 18 جنگنده و یک ناوچه ارتش سعودی نیز در این مدت منهدم شد.

النجم الثاقب با اشاره به اینکه جنگ یمن در طول چهار سال از سال 2015، منافع آمریکا و اسرائیل را تامین کرده است، آورده است: رژیم سعودی در این مدت، روزانه 200 میلیون دلار  و سالانه 72 میلیارد دلار برای اداره جنگ در یمن هزینه کرده است.

عربستان سعودی همچنین سامانه دفاع موشکی ساخت شرکت لاکهید مارتین را به قیمت 15 میلیارد دلار خریداری کرده است. انگلیس هم قراردادی را به ارزش بیش از 3.3 میلیارد پوند برای صادرات هواپیما، سلاح و مهمات به عربستان سعودی امضا کرده است.

فرانسه، سومین صادر کننده سلاح به عربستان سعودی است و شرکت های تسلیحاتی مانند داسو و تالس فرانسه، قراردادهای بزرگی با عربستان امضا کردند. در چند سال گذشته، ریاض تانک ها، وسایل نقلیه زرهی، مهمات، توپخانه و کشتی های جنگی از فرانسه خریداری کرده است. در سال 2016، فرانسه مجوز هایی را به ارزش 18 میلیارد یورو (22.11 میلیارد دلار) برای واردات سلاح به عربستان سعودی تصویب کرد و در حال حاضر بیش از دو میلیارد یورو از این تسلیحات به دست رژیم آل سعود رسیده است.

النجم الثاقب در پایان گزارش خود آورده است، این ارقام بخشی از هزینه اقتصادی جنگ یمن برای ائتلاف سعودی است، هزینه های سیاسی و اجتماعی رژیم عربستان در حوزه های مربوطه بسیار زیاد است و این را عربستان پس از چهار سال تجاوز به یمن متوجه شده است؛ از همین رو می‌خواهد به افکار عمومی عربی و غربی این گونه القا کند که جنگ یمن جنگی داخلی است و مسئول این جنگ و جنایات آن خود یمنی‌ها هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 دی 1397 - 15:44:7