جنایات آل سعود ، از اعدام هولناک شیخ نمر تا قتل فجیع جمال خاشقجی

چهار شنبه 12 دی 1397 - 14:28:5
جنایات آل سعود ، از اعدام هولناک شیخ نمر تا قتل فجیع جمال خاشقجی

تهران - الکوثر : شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی در دوم ژانویه 2016 به خاطر انتقاد از رژیم سعودی اعدام و این اقدام، با محکومیت‌های گسترده مسلمانان در کشورهای مختلف مواجه شد . علیرغم اعتراض گسترده افکار عمومی ، اعدام هولناک این روحانی وارسته و برجسته عربستانی با سکوت دولت ها و رسانه های غربی و بیشتر دولتهای منطقه و مجامع حقوق بین المللی همراه بود .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اعدام شیخ نمر را باید نتیجه تشدید سیاست سرکوب و نابسامان تر شدن اوضاع حقوق بشری پس از روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان  ارزیابی کرد . این درحالی است که ملک سلمان در تلاش بود که در سایه برخی از اقدامات نمایشی از جانب فرزندش محمد بن سلمان چهره اصلاح طلبی را از خود به نمایش بگذارد.

اما واقع امر و آمارها  نشان داد  که از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان در سالهای اخیر روند سرکوب ها و خشونت های حکام سعودی از جمله اعدام های گروهی در عربستان روند افزایشی داشته است.  این درحالی است که محافل حقوقی نیز با اشاره به اعدام نابجا و ظالمانه شیخ نمر ، تاکید دارند که این عالم گرانقدر به دلایل واهی و انتقاد از نوع حاکمیت عربستان به زندان رفت و به ناروا محکوم و اعدام شد.  

مسئولان عربستانی  همواره  از اعدام به عنوان وسیله‌ای برای ساکت کردن مخالفان استفاده می‌کنند. سازمان های حقوق بشری گزارش های هولناکی را درباره جنایات آل سعود منتشر کرده اند.  سازمان اروپایی - سعودی حقوق بشر از افزایش اعدام ها در عربستان تا 143 مورد در سال 2018 خبر داد.  این سازمان در گزارشی با عنوان مثله کردن حقوق بشر در عربستان از چهره واقعی حقوق بشر در حکومت آل سعود در سال 2018 پرده برداشت.

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر خاطر نشان کرد عربستان شاهد افت بی سابقه شاخص های حقوقی و انسانی در سال 2018 بود، اوضاعی که با ادعاهای محمد بن سلمان ولیعهد این کشور تناقض دارد. 

سازمان یاد شده افزود: واقعیت حقوق بشر در عربستان این است که این کشور سال 2018 شاهد تحولات شوکه کننده ای در زمینه جنایات و سرکوب های سازمان یافته بود که در مجموع مرحله ای بی سابقه را در تاریخ حقوق بشر نابسامان این کشور رقم زد .   

"آدام کولک " پژوهشگر حقوق بشر در خاورمیانه به خبرگزاری فرانسه گفته است که تعداد اعدام ها در عربستان از سال 2015 به بعد یعنی زمان روی کار آمدن ملک سلمان نسبت به سالهای  قبل چند برابر شده است. 

در چنین فضایی بود که شیخ نمر باقر النمر که در ژوئیه 2012 و در پی اعتراض‎های گسترده‎ای که در فوریه 2011 در قطیف، منطقه شیعه نشین در شرق عربستان روی داد، بازداشت شده بود در تاریخ  ۱۵ اکتبر  ۲۰۱۵  از سوی دادگاه کیفری آل سعود به اتهام واهی اقدام ضد امنیت ملی و محاربه ، به «اعدام با شمشیر» محکوم شد. 

نتیجه عملکرد آل سعود  تبدیل عربستان به کانون نقض حقوق انسانی در عرصه بین المللی بوده است . پیامدهای چنین رژیمی تنها در داخل محدود نمانده و جهانیان همچنان متاثر از اقدامات شنیع گروههای برخاسته از چنین رژیم خشنی نظیر جوخه های ترور مخالفان  و گروههای سلفی - تکفیری هستند که گروههای تروریستی نظیر داعش و القاعده زیر شاخه های چنین تفکر واپس گرا و انحرافی محسوب می شوند.

در آخرین اقدام تروریستی سازمان یافته آل سعود علیه مخالفان می توان به قتل فجیع جمال خاشقجی در کنسول گری عربستان در استانبول در سال 2018 اشاره کرد . بی تردید سکوت و همراهی های برخی از دولتهای غربی و منطقه در قبال موضوع اعدام شیخ "نمر باقر النمر" با حکام سعودی فضا را برای تداوم جنایات آل سعود فراهم کرده  است. 

نکته قابل تامل آنکه عربستان با داشتن کارنامه سیاه در اعدام ها و قتل مخالفان و فعالان سیاسی در سال های اخیر به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل در آمد و این موضوع عملا یکی از تلخ ترین طنز تاریخ  را رقم زده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 دی 1397 - 14:3:26