عطوان : سال 2019 ، سال بیداری عربی - اسلامی برای پایان دادن به تسلط آمریکا بر منطقه است

چهار شنبه 12 دی 1397 - 10:59:38
عطوان : سال 2019 ، سال بیداری عربی - اسلامی برای پایان دادن به تسلط آمریکا بر منطقه است

تهران - الکوثر : روزنامه نگار برجسته عرب اعلام کرد سال جدید میلادی ، سال تولد بیداری عربی اسلامی است که به منزله پایانی بر تسلط آمریکا بر منطقه و سقوط افسانه برتری رژیم صهیونیستی خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در مقاله ای نوشت :  نشانه های این بیداری اکنون در سوریه ، یمن ، عراق و لیبی با بازگشت به اقدام مشترک عربی و افزایش قدرت محور مقاومت ، در حال پدیدار شدن است.  

عطوان افزود : پس از گذشت حدود یک هفته از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عزم خود برای خارج کردن همه نیروهایش از سوریه ، کاملا مشخص شد که بیشتر مخالفان این اقدام چه در داخل دولت آمریکا یا خارج از آن، از دوستان اسرائیل و کسانی هستند که به شدت خواستار امنیت و ثبات این رژیم هستند نه اینکه خواستار منافع آمریکا در خاورمیانه یا نابودی تروریسم باشند.

وی اضافه کرد : حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه به معنای حمایت از طرح اسرائیل است؛ اسرائیلی که خواسته اش، خروج نیروها و مستشاران ایرانی و هم پیمانانشان از این کشور (سوریه) است یا این همان چیزی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ویژه پس از تصمیم روسیه مبنی بر مقابله با حملات هواپیماهای اسرائیلی در عمق خاک سوریه برای هدف قرار دادن این نیروها و تجهیز ارتش عربی سوریه به سامانه های پیشرفته موشکی "اس 300"، به آن امیدوار بود. ترامپ روز گذشته در یکی از توییت های خود به شدت به منتقدانش در رسانه ها و برخی از ژنرال های قدیمی و بازنشسته آمریکایی تاخت. یکی از این افراد ژنرال جیمز ماتیس وزیر دفاع مستعفی وی بود که در اعتراض به خروج نیروهای آمریکا از سوریه از سمتش استعفا کرد اما از نتانیاهو که از مهمترین منتقدان به سیاست هایش در این زمینه بود انتقادی نکرد.

در ادامه سرمقاله عطوان آمده است: نشستی که مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا امروز (روز گذشته) در حاشیه مراسم تنفیذ رسمی رئیس جمهور جدید برزیل در شهر ریو دو ژانیرو در برزیل با نتانیاهو داشته است، درباره چگونگی هماهنگی های نظامی میان آمریکا و اسرائیل در مقابله با خطر ایران در سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور بوده است اما هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی این هماهنگی ها به بیرون درز نکرده است اگر چه ما احتمال می دادیم که وزیر خارجه آمریکا در صدد اطمینان دادن به نتانیاهو و تلاش برای کم کردن نگرانی های اوست به ویژه اینکه حمله موشکی اخیر اسرائیل به یک هدف نظامی در غرب دمشق از طریق حریم هوایی لبنان در تحقق اهدافش ناکام ماند زیرا چهارده موشک از مجموع شانزده موشک رهگیری و ساقط شد و در مقابل یکی از موشک های سوریه موفق شد به حیفا برسد.

عطوان در ادامه افزود: ما با ترامپ و سیاست های حمایتگرانه اش در قبال اسرائیل و یهودی سازی قدس مانند دیگر اقداماتش از جمله حمایتش از جنگ علیه یمن مخالفیم اما تصمیم وی به خروج نیروهایش از سوریه و چه بسا خروج قریب الوقوع از عراق، اقدامی شجاعانه و اذعان صریح به شکست طرح های آمریکا در این کشور (سوریه) است؛ طرح هایی که به اعتراف خود ترامپ، بیش از هفتاد میلیارد دلار هزینه روی دست آمریکا گذاشته است و این بدان معناست که ادامه حضور این نیروها در سایه تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا و افزایش احتمال رویارویی و هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی از سوی برخی طرفهای مسلح عراقی و سوری، منشا خطر بزرگی است به ویژه که این طرفها علنا از عزم خود به استفاده از راهبرد مقاومت برای مجبور کردن نیروهای آمریکایی به خروج سخن گفته اند. همچنین امضای توافق میان دولت های سوریه و عراق در زمینه هماهنگی نظامی و اطلاعاتی در شرق فرات و شمال سوریه که به هواپیماهای عراقی اجازه می دهد همه نیروهای تهدید کننده امنیت دو کشور را هدف قرار دهند، نیز برای حضور نیروهای آمریکایی خطرناک است.عطوان در ادامه نوشت: اخیرا ترامپ با سفر ناگهانی به پایگاه آمریکایی "عین الاسد" در استان الانبار عراق آن هم بدون اجازه مسئولان عراقی و مخالفتش با سفر به بغداد به علت مسائل امنیتی، به حاکمیت عراق توهین کرد که این مسئله خشم مردم و مسئولان این کشور را به دنبال داشته است و حتی بسیاری از جنبش های مقاومت عراقی از جمله گروه عصائب اهل الحق و حزب الله عراق و جنبش النجباء و بسیج مردمی، خواستار خروج همه نیروها و پایگاههای آمریکایی از کشورشان شدند. و هر کسی که این خشم و غضب عراق را دنبال کرده باشد متوجه صحبت های ما (درباره علت اقدام ترامپ به خارج کردن نیروهایش از سوریه) می شود. ترامپ وقتی در توییت هایش به فجایع و خسارات وارده به آمریکا در پی دخالت های نظامی واشنگتن در منطقه خاورمیانه به ویژه در عراق، افغانستان و لیبی اشاره کرده و گفته چطور این کشورها (در اثر دخالت های آمریکا) به کشورهایی شکست خورده تبدیل شدند و خساراتی به میزان هفت تریلیون دلار بجای مانده است، در واقع حقیقت را گفته و اکنون فقط باید در تکمیل سخنانش اعتراف کند که هدف همه این جنگ افروزیها ، حفظ اسرائیل وتامین امنیت و منافع آن بوده است .

عطوان در پایان یادآور شد: سال جدید و چه بسا همه سالهای آینده، تولد بیداری عربی اسلامی است که به منزله پایانی بر تسلط آمریکا بر منطقه و سقوط افسانه برتری اسرائیل خواهد بود. نشانه های این بیداری اکنون در سوریه،یمن ، عراق و لیبی با بازگشت و اعتماد به اقدام مشترک عربی از طریق دمشق و بغداد و افزایش قدرت محور مقاومت و دو عمود اصلی این محور در جنوب لبنان و فلسطین، در حال پدیدار شدن است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 دی 1397 - 10:11:21