معترضان و احزاب سودانی پایان حکومت دیکتاتوری عمرالبشیر را خواستار شدند

چهار شنبه 12 دی 1397 - 16:59:56
معترضان و احزاب سودانی پایان حکومت دیکتاتوری عمرالبشیر را خواستار شدند

تهران - الکوثر : معترضان در سودان و بیست و دو حزب و گروه سیاسی از عمر البشیر خواسته اند از قدرت کناره گیری کرده و قدرت را به " شورای حاکمیت" و دولت انتقالی واگذار کند تا بتواند تاریخ برگزاری انتخاباتی دموکراتیک را تعیین کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اعتراضات در سودان از نوزدهم دسامبر و با اعتراض به هزینه های بالای زندگی و افزایش بهای نان آغاز شد. روز سه شنبه بیست و دو تشکل سیاسی از جمله برخی تشکل های نزدیک دولت تشکیل حکومتی جدید را خواستار شدند.

احزاب سیاسی شامل برخی از جناح های اسلامگرا و متحدان سابق البشیر هستند که از 1989 با کودتای نظامی قدرت را در دست گرفته است. همچنین گروههای جدایی طلب برخی از احزاب سنتی بزرگ همچون احزاب امت و اتحادیه داران دموکراتیک تاکنون به دیگر اعضای این کارزار نپیوسته اند.مقامات برخی از احزاب سیاسی در بخشی از یادداشت تفاهم نامه ای که قرار است با البشیر منعقد کنند خاطر نشان کردند ، رژیم کنونی فاقد ابزار اقتصادی عمومی برای جلوگیری از وخامت اوضاع در کشور است.

به گفته مخالفان دولت، رژیم سودان در شرایط کنونی انزوای بین المللی، منطقه ای، اقتصادی و سیاسی قادر به تحمل و رفع بحران کنونی کشور نخواهد بود.

مقامات احزاب و گروههای سیاسی سودان در باره بروز پیامدهای ناشی از شکست در روند گذار به نظام سیاسی جدید در این کشور هشدار دادند.

رهبران احزاب سیاسی در سودان معتقدند ، دولت پیشنهادی این کشور ضمن معرفی آزادی و دموکراسی ادامه درگیری ها در مناطق غربی کوردوفان ، دارفور و منطقه نیل آبی در جنوب خرطوم پایتخت این کشور را متوقف می کند.

این در حالی است که تاکنون مقامات دولتی به یادداشت تفاهم مقامات سیاسی که برای خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی خرطوم قرائت شد واکنش نشان نداده اند.

از سوی دیگر، کشورهای غربی شامل آمریکا، انگلیس و گروههای حقوق بشری از مقامات خرطوم خواسته اند در خصوص استفاده از خشونت مرگبار از سوی نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان تحقیق کنند.

برخی از فعالان تصور می کنند، ممکن است رقبای سیاسی البشیر با دخالت و دستکاری در کاهش شدید سوخت و دیگر کالاهای اساسی قصد ضربه زدن بر دولت را دارند.

براساس گزارشها، در حالی که درگیری های اخیر سودان 19 قربانی بر جا گذاشته است عفو بین الملل براساس گزارش های مستقل اعلام کرد در 5 روز نخست ناآرامی ها 37 نفر کشته شده اند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 دی 1397 - 7:43:29

دسته بندی :