شکاف در جبهه راستگرایان رژیم صهیونیستی

دو شنبه 10 دی 1397 - 9:44:43
شکاف در جبهه راستگرایان رژیم صهیونیستی

تهران- الکوثر: در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام در رژیم صهیونیستی، احزاب راستگرا که مدت ها ائتلاف حاکم را شکل می دادند، دچار واگرایی و شکاف و اختلاف شده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی قرار است روز 9 آوریل (20 فروردین) آینده برگزار شود.
این انتخابات قرار بود در ماه نوامبر سال آینده (حدود 10 ماه) دیگر برگزار شود اما شکاف در ائتلاف حاکم و بروز اختلاف ها درباره تصویب قانون مربوط به معافیت سربازی، باعث شد تا احزاب حاکم با برگزاری زودهنگام انتخابات موافقت کنند.
در این شرایط همه احزاب در تکاپو برای به دست آوردن موقعیت بهتر و کسب کرسی های بیشتر دز پارلمان آینده هستند تا بلکه بتوانند آرایش قدرت را به نفع خود تغییر دهند.
رژیم صهیونیستی ساختاری پارلمانی دارد و دولت از دل پارلمان بیرون می آید.
در انتخاباتی که سال 2015 میلادی برگزار شد حزب لیکود به رهبری نتانیاهو توانست با کسب بیشترین رای به عنوان حزب پیروز در کنار احزاب راستگرای دیگر ائتلاف حاکم را تشکیل دهد.
ائتلاف حاکم با برخورداری از 66 کرسی از 120 کرسی پارلمان توانست دولت را تشکیل دهد. 
اما اکنون به نظر می رسد رقابت شدیدی بین احزاب راستگرا شکل گرفته است. بسیاری از این احزاب به دنبال تقویت موقعیت خود و جلوگیری از به قدرت رسیدن مجدد نتانیاهو هستند.
نتانیاهو 9 سال پیاپی است که در جایگاه نخست وزیری رژیم صهیونیستی قرار دارد.
در تازه ترین تحول که نشانه ای از آرایش جدید در میان احزاب راستگرا برای حضوری قوی تر ور مقابل حزب لیکود نتانیاهوست، 'آیلت شاکد' وزیر دادگستری و 'نفتالی بنت' وزیر آموزش رژیم صهیونیستی دو روز پیش اعلام کردند که از حزب متبوع خود 'خانه یهودی' جدا می شوند و حزب 'راست جدید' را تاسیس می کنند.
خانه یهودی در سال 2013 تاسیس شد و از احزاب راست گرای حاضر در ائتلاف حاکم بود اما بر اساس گزارش منابع خبری رژیم صهیونیستی، اعتبار این حزب خانه در میان طیف موسوم به سکولار کاهش پیدا کرده است.
به نظر می رسد شاکد و بنت با تاسیس 'راست جدید' به دنبال کسب آرای بیشتر از طیف های مختلف به اصطلاح مذهبی و نیز سکولار است‌.
رهبران حزب تازه تاسیس 'راست جدید' اعلام کرده اند که خواهان 'برابری شهروندان سکولار و مذهبی' هستند. 
آنها همچنین گفته اند که این حزب مخالف مذاکره با فلسطینیان و تاسیس کشور فلسطین است.
حزب راست جدید را می توان اقدامی از سوی مخالفان راستگرای نتانیاهو برای کنار زدن وی در انتخابات آینده دانست.
نفتالی بنت در کنفرانس مطبوعاتی اعلام تاسیس حزب، با اشاره به نتانیاهو گفت که امنیت ملی اسرائیل نمی‌تواند 'اسیر یک فرد' باشد. 
وی همچنین از پذیرش آتش بس اخیر با گروه های فلسطینی در غزه از سوی نتانیاهو، انتقاد کرد.
این تنها مورد از شکاف میان احزاب راستگرای ائتلاف حاکم و تقابل در مقابل نتانیاهو نبوده است.
ائتلاف حاکم نتانیاهو اما حدود یک ماه پیش با شکاف بزرگی روبرو شد که دلیل آن جنگ در غزه بود.
'آویگدور لیبرمن' رهبر حزب 'اسرائیل خانه ما' حدود دو ماه پیش در اعتراض به آتش بس با گروه های فلسطینی در غزه و آنچه ضعف اسرائیل در جنگ با این گروه ها خواند، از سمت وزیر جنگ این رژیم استعفا و حزبش را نیز از ائتلاف حاکم خارج کرد.
با خروج لیبرمن از ائتلاف تعداد کرسی های آن به 61 کرسی کاهش یافت و تنها یک کرسی عامل بقای این ائتلاف شکننده شد.
همزمان نتانیاهو تلاش کرد تا نظر احزابی را که ساز خروج از ائتلاف را کوک کرده بودند برای ماندن جلب کند. به طور مشخص وی توانست نفتالی بنت رهبر وقت حزب 'خانه یهودی' را برای ماندن در ائتلاف راضی کند.
اما بیشتر از دو ماه این شرایط حفظ نشد. اختلاف نظر بین احزاب درباره لایحه سربازی رفتن یهودیان ارتدوکس باعث تزلزل دوباره در کابینه شد تا جایی که احزاب حاضر در ائتلاف تن به انتخابات زودهنگام دادند.
تلاش راستگرایان برای تقابل با نتانیاهو و پایین کشیدن وی از صندلی نخست وزیری در حالی است که بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های رژیم صهیونیستی، نظرسنجی ها بیانگر اقبال قابل توجه به حزب نتانیاهو و حزب لیکود علی رغم فاش شدن پرونده های فساد اوست. 
هرچند به قطعیت نتایج این نظرسنجی ها نمی توان اتکا کرد و نیز ممکن است با توجه به فرصت باقیمانده تا انتخابات تغییراتی در نظر ساکنان فلسطین اشغالی پدید آید.
یکی دیگر از تحولات مرتبط با آرایش احزاب در انتخابات، تشکیل حزب جدیدی از سوی رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی است.
'بنی گانتس' به تازگی از تاسیس حزبی موسوم به 'نیروی مقاومت برای اسرائیل' خبر داد.
او حزبش را 'میانه‌رو' خواند و مدعی شد که سیاست‌های آن متفاوت از راستگرایان و چپ‌گرایان افراطی است.
به نظر می رسد یکی از دلایل یکه تازی جریانات راستگرای رژیم صهیونیستی به ضعف احزاب مقابل در جریان موسوم به چپ یا میانه رو برمی گردد‌.
در انتخابات پیش رو نیز وضعیت چندان فرق نکرده است و احزاب راستگرا میدان دار هستند.
نتیجه چنین وضعیتی ادامه سیاست های یکجانبه و افراطی کابینه رژیم صهیونیستی از جمله در حق فلسطینیان است. 
گرچه تجربه ثابت شده که کابینه های متعدد در رژیم صهیونیستی از راستگرا تا چپ گرا حقوق فلسطینیان را پایمال کرده اند اما این واقعیت غیرقابل انکار است که راستگرایان رویکردهای تندتر و افراطی تری داشته اند.
پیش بینی می شود انتخابات پیش رو اثری در رویکردهای کلان در اسرائیل نگذارد و در همچنان بر همین پاشنه می چرخد‌.
بر این اساس رقابت اصلی در همان جریان راستگرا برای کسب صندلی نخست وزیری است.


دو شنبه 10 دی 1397 - 9:29:15