علل و پیامهای حضور ارتش سوریه در منبج

شنبه 8 دی 1397 - 18:13:8
علل و پیامهای حضور ارتش سوریه در منبج

تهران - الکوثر : فرماندهی کل ارتش و نیرو‌های مسلح سوریه روز گذشته از ورود نیرو‌های ارتش این کشور به منبج و برافراشتن پرچم سوریه در این منطقه خبر داد اما سؤال این است که علل ورود ارتش سوریه به منبج چیست و این اقدام چه پیامهایی دارد؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نخستین دلیل ورود ارتش سوریه به شهر منبج در استان حلب این است که این شهر بخشی از تمامیت ارضی سوریه است. بنابراین، پس از اینکه «نیروهای دموکراتیک سوریه YPG» که متشکل از نیروهای کُرد و عرب هستند، خواستار حضور نیروهای ارتش سوریه در شهر منبج شده اند، ارتش نیز فوراً این درخواست را پذیرفته و نیروهای خود را در این شهر مستقر کرده است. در همین راستا، در بیانیه فرماندهی کل ارتش سوریه آمده است که: « نیرو‌های مسلح سوریه امنیت کامل همه شهروندان سوری و دیگر افراد مقیم این منطقه را تضمین می ‌کنند.»

دومین دلیل این است که شبه نظامیان کُرد سوری که طی سال های اخیر بر حمایت آمریکا حساب ویژه ای باز کرده بودند، با اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به این جمع بندی رسیده اند که برای مقابله با تهدیدهای امنیتی از جمله مبارزه با تروریستها و به خصوص تهدیدهای از جانب ترکیه باید صرفاً به ظرفیت های داخلی از جمله ارتش سوریه تکیه کنند. پس از اعلام خروج آمریکا از منبج، خطر حمله ترکیه به این شهر در استان حلب افزایش یافته است. شهر منبج در 40 کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد و به همراه «تل رفعت»، دو منطقه تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه YPG» در غرب فرات هستند. ترکیه که پیش از این با حمله به منطقه «عفرین»، این منطقه را اشغال کرده، اکنون با خروج نظامیان آمریکایی درصدد است به منبج نیز حمله کرده و این شهر را نیز اشغال کند و در واقع این بخشی از «نقشه راه منبج» است که توسط آمریکا و ترکیه طراحی شده است. اعزام نیروهای «ارتش آزاد سوریه» از حوزه های عملیاتی سپر فرات در جرابلس، اعزاز، مارع و الباب و همچنین از عفرین به سمت منبج از چند روز پیش آغاز شده است. «نیروهای دموکراتیک سوریه YPG» برای مقابله با این تهدید جدی به ارتش سوریه روی آورده است. «جیهان احمد»، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه YPG» در این خصوص گفت: «این گروه ورود ارتش سوریه به شهر منبج را تائید و به همراه دمشق برای بستن راه به روی ترکیه تلاش می ‌کنند.»

اما سؤال دیگر این است که پیامهای استقرار نیروهای ارتش سوریه در شهر منبج چیست؟

اولین پیام این است که نظام سوریه بر حفظ همه تمامیت ارضی این کشور تأکید دارد و اشغال شهرها و مناطق این کشور توسط گروه های تروریستی یا کشورهای خارجی از جمله ترکیه را نمی پذیرد.

دومین پیام این است که تاکنون آمریکا گروههای کُردی سوریه را برای ایجاد منطقه خودمختار در شمال این کشور تحریک می کرد و اکنون این گروهها به این درک رسیده اند که مطالبات خود را نه از طریق ایجاد هرج و مرج یا کسب حمایت قدرت های خارجی بلکه باید در چارچوب قانون و تمامیت ارضی سوریه و از کانال گفتگو با نظام این کشور پیگیری کنند.

سومین پیام نیز این است که با ورود ارتش سوریه به منبج، بهانه های ترکیه برای حمله به این منطقه نیز برداشته می شود زیرا تاکنون بهانه ترکیه این بود که گروههای کُرد کنترل این منطقه را در اختیار دارند و این تهدیدی برای ترکیه است، اما اکنون کنترل این شهر در اختیار نظام سوریه قرار دارد و در صورتی که ترکیه حمله نظامی انجام دهد حاکمیت سوریه را صریحاً نقض کرده است.

شهر منبج از سال 2014 در اشغال تروریست‌ های داعش بوده، اما در اوت 2016 نیروهای دموکراتیک سوریه که متشکل از نیروهای کُرد و عرب هستند، موفق شده اند این شهر را از اشغال تروریستهای داعش آزاد کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


شنبه 8 دی 1397 - 16:14:51