عطوان : حمله اخیر رژیم صهیونیستی آخرین تیر نتانیاهو برای نجات خود بود

پنج شنبه 6 دی 1397 - 17:3:13
عطوان : حمله اخیر رژیم صهیونیستی آخرین تیر نتانیاهو برای نجات خود بود

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان روزنامه نگار مشهور عرب نوشت حمله موشکی اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه به عنوان آخرین تیر نخست وزیر آن برای نجات خود بود و شاید آخرین حمله اسرائیل به دمشق باشد زیرا تل آویو می داند که در صورت تکرار این حملات با واکنش متفاوت روسیه مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبد الباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم در ­مقاله ای در این روزنامه نوشت : بعید نمی دانیم حمله موشکی سه شنبه شب اسرائیل به یک انبار نظامی در غرب دمشق که به زخمی شدن سه نفر انجامید، با توجه به واکنش های روسیه و سوریه که این پیام را داشت در حمله بعدی برخورد متفاوتی با اسرائیل خواهند داشت، آخرین حمله اسرائیل یبه سوریه باشد.
پیش از آنکه درباره این رویکرد خود توضیح دهیم، لازم است اشاره کنیم، هواپیماهای اف 16 این موشک ها را از آسمان لبنان شلیک کردند و بر خلاف گذشته و مشخصا پیش از دستیابی ارتش سوریه به موشک های اس 300 روسیه این بار اسرائیل جرأت نکرد، حریم هوایی سوریه را نقض کند. چه بسا اقدام بعدی (سوریه) رهگیری این هواپیماها حتی در حریم هوایی لبنان در چارچوب سیاست دفاع از خود باشد.
با نگاه اولیه به اطلاعات موجود می توان سه تحول مهم را رصد کرد که عبارتند از : 
نخست: خشم روسیه که ایگور کوناشینکوف سخنگوی وزارت دفاع این کشور در مقابل این نقض واکنش نشان داد و آن را اقدامی تحریک آمیز علیه تمامیت سوریه توصیف و فاش کرد هواپیماهای اسرائیلی16 فروند موشک شلیک کردند که 14 فروند از آنها رهگیری شد و دو موشک دیگر به یک انبار نظامی اصابت کرد. او همچنین تأکید کرد، مسئله مهم آن است که این بمباران با فرود 6 هواپیمای غیر نظامی در فرودگاه بین المللی بیروت همزمان شد و ایمنی دو فروند از این هواپیماها را به خطر انداخت.
دوم: اذعان مقامات نظامی اسرائیلی به اصابت یک فروند موشک سوریه به منطقه ای نزدیک شهر حیفا که به معنای ناکامی گنبدهای آهنین اسرائیل در رهگیری این موشک هاست که ساخت آنها با حمایت آمریکا ، دهها میلیارد دلار هزینه داشته است.
سوم: تأکید منهدم شدن 14 فروند موشک اسرائیلی از 16 فروند آن هم توسط سخنگوی نظامی روسی، از پیشرفت گسترده در دقت موشک های پدافند هوایی سوریه حکایت دارد اما موشکهای شلیک شده ، موشکهای اس300 که دقیق تر و پیشرفته ترند نبودند.
عطوان افزود: نتانیاهو که یک ماه پیش با ناکامی بزرگی در نوار غزه مواجه شد و اکنون هم انتخابات پارلمانی را در ماه آوریل آینده پیش رو دارد و طناب دار فساد هم در حال نزدیک شدن به گردنش است، می خواهد، وجهه خودش را ترمیم و مجددا خود را به رأی دهندگان اسرائیلی به عنوان مردی قدرتمند و توانا برای برقراری امنیت معرفی کند. از این رو به عنوان وزیر دفاع (جنگ) این حمله موشکی به سوریه را ترتیب داد. این حمله تنها یک اقدام تحریک آمیز علیه سوریه نبود، بلکه تحریک شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود.
درست است که این اقدام اسرائیل به نقض حریم هوایی لبنان و خطر آن برای پروازهای فرودگاه بیروت هیچ آسیبی به هیچ یک از هواپیماهای روسی یا غیر روسی وارد نکرد اما احتمال دارد، برگه سیاسی و دیپلماسی قدرتمندی به دولت لبنان و سعد الحریری نخست وزیر و مأمور تشکیل کابینه این کشور دهد تا برای بررسی این تجاوز خطرناک اسرائیل به شورای امنیت بین الملل برود. اما آیا او این کار را خواهد کرد؟
حملات اسرائیل به انبار سلاح در منطقه لاذقیه نزدیک پایگاه های هوایی حمیمیم به سرنگونی هواپیمای جاسوسی روسی و کشته شدن 11 نفر از کارشناسان امنیتی آن، انجامید و این پوتین را واداشت تا در خصوص تحویل موشک اس 300 به پدافند هوایی سوریه، تصمیم فوری اتخاذ کند. بنابراین سئوالی که اکنون مطرح می شود، این است که مقامات روسیه درباره این اقدام تحریک آمیز اسرائیل در قبال قدرت و هیبت مسکو در سوریه، چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد؟ آیا برای استفاده از موشک های اس 300 به منظور مقابله با حملات هواپیماهای اسرائیل نه فقط در حریم هوایی سوریه بلکه در لبنان و چه بسا در عمق خاک فلسطین (به سوریه) چراغ سبز نشان خواهند داد؟
هیچ پاسخی در حال حاضر برای این سئوالات نداریم اما واکنش های خشمگینانه روسیه و روش بیان آن نشان می دهد، در صورت حمله دیگر موشکی اسرائیل، چه بسا این حمله حوادث بسیاری به دنبال داشته باشد که در سال جدید از برخی نشانه های آن باخبر خواهیم شد.
تصمیم آمریکا مبنی بر عقب نشینی همه نیروهای این کشور از سوریه طی دو ماه، ضربه کشنده ای به مقامات اسرائیل وارد کرد. این در حالی است که نیروهای آمریکایی نتوانستند، به دو هدف مهم خود برای حضور در سوریه برسند که اولی نابودی داعش در شرق الفرات و دومی نیز واداشتن ایران و گروه های وابسته به آن به خروج نیروهایش از سوریه بود.
نیروهای آمریکایی در شرق الفرات و شمال سوریه، راه زمینی کمک رسانی های ایران به نیروهای خود را در سوریه می بستند و عقب نشینی این نیروها به معنای از میان رفتن این سد و گشایش راهی از مزار شریف افغانستان تا عراق، سوریه، لبنان تا سواحل دریای مدیترانه است.
اغراق نکرده ایم، اگر بگوییم این حمله چه بسا تیر آخر نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باشد، پیش از آنکه همانند ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل به همان جایی که لیاقتش را دارد، یعنی به پشت میله های زندان منتقل شود. حتی اگر وقوع این سرنوشت برای او به تعویق بیفتد، شانس پیروزی او در انتخابات پارلمانی آینده اگر نگوییم صفر است بسیار کم است. آیا اسرائیلی ها این فرمانده شکست خورده در نوار غزه را انتخاب خواهند کرد؟ کسی که نمایش نامه تونل های حزب الله او در جنوب لبنان رسوا شد و شورای امنیت سازمان ملل حتی یک بیانیه مطبوعاتی یا انتقادی علیه حزب الله صادر نکرد و حمایت های روسیه از اسرائیل را هم از دست داد.
عطوان در پایان نوشت: روزهای قدرت نتانیاهو به شماره افتاده است. گمان نمی کنیم که شخص بعد از او هم روزهای بهتری پیش رو داشته باشد زیرا دیگر زمان عربده کشی ها و قلدری های نظامی اسرائیل پایان یافته است و دیگر برنخواهد گشت و سال جدید شاهد این گفته های ما خواهد بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 6 دی 1397 - 16:26:8