پایان ماموریت استفان دی میستورا در پرونده سوریه

جمعه 30 آذر 1397 - 16:3:39
پایان ماموریت استفان دی میستورا در پرونده سوریه

تهران - الکوثر : استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با ارائه آخرین گزارش به شورای امنیت رسماً پایان ماموریت خود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سازمان ملل متحد تاکنون سه نماینده ویژه در امور سوریه داشته است. نخستین نماینده سازمان ملل در امور سوریه که به طور مشترک نماینده اتحادیه عرب نیز محسوب می شد، کوفی عنان، دبیر کل اسبق این سازمان بود. کوفی عنان تنها به مدت شش ماه از فوریه تا اوت 2012 این سمت را بر عهده داشت و پس از شکست طرح صلح درباره سوریه از سمت خود استعفا داد. نکته مهم این است که کوفی عنان پس از استعفا و در پاسخ به این سؤال که چه کسی جانشین وی خواهد شد با پاسخی طعنه آمیز گفت: «احمق های زیادی در جهان هستند که این کار را بر عهده بگیرند.» 

دومین نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه اخضر ابراهیمی ، دیپلمات الجزایری بود که به مدت دو سال از 2012 تا 2014 این سمت را بر عهده داشت، اما دوره فعالیت وی با تشدید بحران سوریه همراه بود و عملاً تلاش های اخضر ابراهیمی هیچ نتیجه ای در خصوص بحران سوریه نداشته است. 

استفان دی میستورا، دیپلمات سوئدی – ایتالیایی سومین نماینده سازمان ملل در امور سوریه بود که در زمان دبیرکلی «بان کی مون» بر این سازمان به این سمت منصوب شد، اما اکنون که استعفا داد دو سال از دبیرکلی «آنتونیو گوترش» بر سازمان ملل می گذرد. دی میستورا حدود چهار سال و نیم نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بود، اما کاهش بحران در سوریه نتیجه تلاش های وی نبود بلکه نتیجه عزم جدی ارتش سوریه و متحدانش در مبارزه با تروریسم و همچنین تلاش های دیپلماتیک روسیه، ایران و ترکیه بود. طی چهار سال گذشته، تروریستها در سوریه شکست های پی در پی را متحمل شده اند و اکنون بخش کوچکی از سوریه در اشغال این گروهها است. در عین حال، ابتکارهای دیپلماتیک نیز با تلاش مسکو، تهران و آنکارا پیگیری می شود و گره های سیاسی تا حدود زیادی باز شده است.

دی میستورا 71 ساله پیش از آنکه فعالیت خود را در امور سوریه آغاز کند، در سال های 2004-2001 نماینده دبیر کل سازمان ملل در لبنان، در سال های 2009-2007 به عنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق و در بازه زمانی 2011-2010 نیز در امور افغانستان فعالیت داشته است. از این رو، نمی توان ناکامی وی در پرونده سوریه را به نداشتن تجربه یا ناکارآمدی مرتبط دانست. مهمترین دلیل ناکارآمدی دی میستورا و به طور کلی سازمان ملل در امور سوریه را می توان از درون جمله غیردیپلماتیک اما پُرمعنای کوفی عنان استخراج کرد: «احمق های زیادی در جهان هستند که این کار را بر عهده بگیرند.» 

به نظر می رسد که کوفی عنان خیلی زود متوجه شده بود بازیگران خارجی مخالف نظام سوریه که از گروههای تروریستی در این کشور حمایت می کنند، مانع اصلی پایان یافتن بحران سوریه هستند. عملکرد دی میستورا در برخی برهه ها از جمله در نشست های آستانه نشان داد که سازمان ملل و نماینده ویژه آن بیش از آنکه در پرونده سوریه بی طرف باشند، اهداف و سیاست های بازیگران مخالف نظام سوریه به خصوص آمریکا را تعقیب می کنند و این عامل اصلی ناکارآمدی سازمان ملل در این پرونده است. در همین راستا، شبکه المیادین در گزارشی اعلام کرد که: «استفان دی میستورا در آخرین نشست ژنو که هفته جاری میان وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه برگزار شد حاضر نشد از اعلام توافق سه کشور حمایت کند و قصد داشت اسامی پنج فرد مورد نظر آمریکا را به فهرست اعضای کمیته قانون اساسی سوریه اضافه کند.» 

اکنون «گیرو پدرسون Geir O Pedersen»، دیپلمات نروژی در حالی به عنوان چهارمین نماینده سازمان ملل در امور سوریه از ژانویه 2019 فعالیت خود را آغاز خواهد کرد که از یک سو، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نخستین اولویت وی خواهد بود و از سوی دیگر دونالد ترامپ اعلام کرد که نظامیان آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 30 آذر 1397 - 15:13:6