آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند

جمعه 30 آذر 1397 - 9:58:39
آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند

تهران - الکوثر : دو مقام دفاعی آمریکا اعلام کردند در تغییری ناگهانی در جنگ هفده ساله آمریکا در افغانستان، دولت ترامپ به ارتش آمریکا دستور داده است خارج کردن حدود هفت هزار نظامی آمریکایی را از افغانستان طی ماههای آتی آغاز کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نیویورک تایمز با اعلام این خبر افزود : این تصمیم مقامات افغان را که می گویند درباره این طرح ها به آنها چیزی گفته نشده است، سردرگم کرده است.  
یکی از این مقامات اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تصمیم به خروج این تعداد نظامی آمریکا در افغانستان – حدود نیمی از نظامیان آمریکا در افغانستان – را همزمان با تصمیم خروج نظامیان آمریکا از سوریه گرفته است.
این اطلاعیه چند ساعت پس از اعلام استعفای جمیز ماتیس وزیر دفاع آمریکا بیان شد. گردباد عقب نشینی های نظامی آمریکا و استعفای ماتیس تصویری مبهم از آینده طولانی ترین جنگ آمریکا برجای می گذارد و این اقدام درحالی صورت می گیرند که افغانستان با موجی از خشونت ها در کابل و دیگر مناطق مهم این کشور دست به گریبان است. آمریکا با نمایندگان طالبان گفتگوهایی انجام داده که مقامات رسمی گفته اند این گفتگوها می تواند به گفتگوهای رسمی برای پایان این جنگ هفده ساله منتهی شود.
یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرد کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان تلاشی برای توانمندسازی نیروهای افغان به منظور اتکا به خود و نه حمایت غرب است. 
اما برخی نگرانند این اقدام تنها نظامیان افغان را به خطر بیندازد که در میادین نبرد با طالبان با مشکل مواجه اند و حتی با حمایت آمریکا تلفات بالایی را متحمل می شوند. 
زلمای خلیل زاد نماینده ویژه دولت ترامپ در گفتگو برای آشتی در افغانستان روز پنجشنبه قبل از اعلام خبر عقب نشینی نظامیان آمریکایی از این کشور اعلام کرد وی این مسئله را برای طالبان روشن کرده است که آمریکا به افغانستان متعهد است.
وی افزود:" اگر آنها بخواهند بجنگند یا به جنگ ادامه دهند ما به آنها اطمینان دادیم که آمریکا در کنار دولت افغانستان و مردم این کشور می ایستد." 
طرح کاهش نظامیان آمریکایی در افغانستان چند روز پس از گفتگوهای طالبان و آمریکا در امارات عربی متحده اعلام شد.
علاوه بر حدود 14 هزار نظامی آمریکا در افغانستان ، 16 هزار نیروی ناتو و نظامیان متحد در این کشور مستقر هستند که عمده وظیفه آنها آموزش نیروهای افغان است. اگر تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان به حدود هفت هزار نفر کاهش یابد تعداد آنها به پایین ترین رقم از مارس 2002 می رسد زمانیکه بزرگترین حمله زمینی در این جنگ در جریان عملیات آناکودا آغاز شد. 
بیش از 2400 نیروی آمریکایی از سال 2001 تاکنون در افغانستان کشته شده اند و امسال نیز 13 نظامی آمریکایی در میادین نبرد در این کشور کشته شده اند. همچنین از پایان سال 2014 ، زمانیکه پنتاگون پایان عملیات نظامی در این کشور را اعلام کرد بیش از 25 هزار نظامی افغان و نیروی پلیس این کشور کشته شده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 30 آذر 1397 - 9:46:26