سفر هیئتی از روزنامه‌نگاران عرب به اراضی اشغالی

پنج شنبه 29 آذر 1397 - 15:30:24
سفر هیئتی از روزنامه‌نگاران عرب به اراضی اشغالی

تهران- الکوثر: تعدادی از روزنامه‌نگاران عرب کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل به حالت عادی درآورده‌اند، به اراضی اشغالی سفر کرده و برای تهیه گزارش‌های مطبوعاتی از کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بازدید کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه عبری‌زبان "اورشلیم پست" فاش کرد، هیئتی متشکل از هفت روزنامه‌نگار عرب روز چهارشنبه با برنامه‌ریزی سفارت اسرائیل در فرانسه به کنست رفتند.

این روزنامه عبری زبان نوشت، این روزنامه‌نگاران در فرانسه و بلژیک کار می‌کنند و برخی از آنها از مصر، لبنان، الجزایر و مراکش برای تهیه گزارش‌هایی برای روزنامه "الاهرام" و شبکه ماهواره‌ای "فرانس ۲۴" و دیگر رسانه‌ها به سرزمین‌های اشغالی رفته‌اند.

کنست ترتیب دیدار آنها با ایلی الالوف، رئیس کمیته کار، رفاه و بهداشت و گفت‌وگو درباره وضعیت اعراب در اراضی اشغالی و نیز درگیری‌های دو طرف فلسطینی و اسرائیلی را داد.

الالوف در پاسخ به سوالی درباره برابری در رفاه برای یهودیان و اعراب در این اراضی مدعی شد، قوانین نژادپرستانه‌ای و هیچ تبعیضی بر اساس ملیت یا نژاد وجود ندارد.

او درباره "قانون بازگشت" نیز اعتراف کرد: تنها به یهودیان اختصاص دارد و اسرائیل "کشوری یهودی و دموکرات است" و نمی‌تواند متعهد به بازگشت فلسطینی‌ها شود، آسان بگویم این اتفاق هرگز نخواهد افتاد.

این مسؤول اسرائیلی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه فرانس ۲۴ درباره هزینه نبود صلح با فلسطینی‌ها خیلی کوتاه پاسخ داد: هیچ گونه مزایای اقتصادی برای صلح وجود ندارد، اسرائیل از امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ناامید شده است، آیا ما تنها جنگ‌طلب و قاتل هستیم؟

اورشلیم پست به نقل از خالد زغلول، خبرنگار روزنامه الاهرام نوشت، این تنها اسرائیل نیست که ناامید شده بلکه کشورهای عربی نیز ناامید شده‌اند.

مارین های، از شبکه ماهواره‌ای "بی.اف.ام تی‌وی" درباره دیدارش با حنین زعبی، نماینده زن عرب زبان در کنست گفت: زعبی با من درباره بدرفتاری با او در کنست صحبت کرد.

الالوف اما در واکنش به این مساله مدعی شد که رفتار خشونت‌آمیز را محکوم می‌کند.

او باز هم ادعا کرد که در کنست حقوق برابر و آزادی بیان کامل وجود دارد و او نمایندگان عرب در لیست مشترک که خود را شهروندان عرب در اراضی اشغالی و نه اسرائیلی می‌دانند، درک می‌کنند.

اورشلیم پست به نقل از نمایندگانی از لیست مشترک نوشت که آنها اطلاعی از سفر هیئت مطبوعاتی و بازدید آنها از کنست نداشته‌اند.

در این راستا یوسف جبارین، نماینده لیست مشترک از حضور این هیئت به این شکل و بدون گفت‌وگو با نمانیدگان لیست مشترک ابراز تعجب کرد.

مرکز روابط بین‌الملل کنست مدعی شد، به شرط حضور نماینده‌ای از وزارت خارجه می‌توان در لحظات آخر دیداری را با این هیئت ترتیب داد.

لیست مشترک در پاسخ به این مساله اعلام کرد که آن را بررسی خواهد کرد زیرا بحث درباره روزنامه‌نگاران است نه دیپلمات‌ها.

یولی ادلشتاین، رئیس کنست پیشتر ضمن استقبال از این روزنامه‌نگاران گفت: اگر این سفر موجب تغییری حتی اندک در رسانه‌های عربی شود، همین کافی خواهد بود.

جمال زحالقه، نماینده عرب کنست این روزنامه‌نگاران را به عادی‌سازی روابط متهم کرده و به روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی گفت: آنها از موضعگیری‌های ملت‌های ما جدا شده‌اند و اسرائیل از سفر آنها در دستگاه تبلیغاتی خود استفاده کرد، حال برخی از آنها به دروغ مدعی شده‌اند که به رسمیت شناختن اسرائیل شرط آغاز "نهضت اعراب" است، این اظهارات بسیار مشکوک بر هویت و اهداف گویندگان آن دلالت دارد.

انتهای پیام


پنج شنبه 29 آذر 1397 - 14:56:46