انتقاد از نقض شدید حقوق بشر در عربستان

چهار شنبه 28 آذر 1397 - 23:2:17
انتقاد از نقض شدید حقوق بشر در عربستان

تهران - الکوثر : هشت سازمان فعال در زمینه حقوق بشر از عربستان خواستند ، به توافقنامه سازمان ملل در مخالفت با شکنجه زندانیان پایبند باشد و همه زندانیان عقیدتی را آزاد کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در یک سال گذشته به ویژه بعد از انتصاب «محمدبن سلمان» به عنوان ولیعهد عربستان بازداشت فعالان سیاسی و رسانه ای در عربستان افزایش یافته است و این رفتار چهره خشن رژیم آل سعود را نمایان تر کرده است.

فعالان سیاسی و روزنامه نگاران در کانون سیاستهای خشونت بار رژیم آل سعود قرار داشته اند بطوریکه سازمان خبرنگاران بدون مرز  اخیرا اذعان کرد : دهها  خبرنگار ،  فعال و کاربر سعودی از ابتدای ماه سپتامبر در شرایط بسیار سختی بازداشت شدند و هیچ خبری از محل بازداشت آنان نیست.

این در حالی است اکه قدام رژیم سعودی در قتل و سلاخی جمال خاشقجی منتقد و نویسنده عربستانی در کنسولگری این کشور در ترکیه اوج قساوت آل سعود را در برخورد با اصحاب رسانه برای جهانیان نمایان کرد.  

رژیم آل سعود  فضایی از  رعب و وحشت را در زمینه نقض حقوق بشر در عرصه بین المللی  ایجاد کرده است و این درحالی است که این رژیم همچنان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است. رژیم آل سعود در حالیکه فاقد بدیهی ترین صلاحیت های اخلاقی و حقوقی  است در ارائه پیش نویس قطعنامه های حقوق بشری در قبال سایر کشورها نقش موثری ایفا می کند !    

بی تردید  اقدامات عربستان در استفاده از درآمدهای نفتی و دیپلماسی پول برای اعمال فشار سیاسی به سازمان ملل و نفوذ در نهادها و محافل حقوقی  جز بی اعتبار کردن  این سازمان پیام دیگری ندارد. در مجموع اقدامات آل سعود جهت سرپوش گذاشتن بر ماهیت و تمایلات ضد حقوق بشری این رژیم نتوانسته است موجبات انحراف افکارعمومی از نقض شدید حقوق بشر در جامعه عربستان شود.

عربستان بدلیل حاکمیت آل سعود از ابتدای تاسیسش تا کنون فاقد پارلمان ، قانون اساسی و هرگونه انتخابات آزاد بوده است و تنها با سرکوب شهروندان و ظلم به زنان و اقلیت ها و کارگران خارجی به اداره قرون وسطایی امور عربستان مشغول بوده است.

رژیم ال سعود نشان داده است که در پیگیری سیاستهای ضد رسانه ای و حقوق بشری هیچ حد و مرزی قائل نیست.  در  چارچوب چنین خط مشی خشونت گرایی بوده است که اخیرا نیز یکی از محل‌های دیپلماتیک خود ( کنسولگری سعودی دراستانبول) را برای قتل و مثله کردن جسد روزنامه‌نگار عربستانی  مورد استفاده قرار داد. 

این در حالی است که تحرکات رژیم آل سعود جهت محدود سازی  جریان آزاد اطلاعات و ایجاد محدودیت در مسیر فعالیت آزاد رسانه های منطقه ، واکنش هایی  را  علیه این رژیم در پی داشته است . در چارچوب چنین تفکر  واپس گرایی است که موضوع بسته شدن شبکه الجزیره قطر از سوی مقامات عربستانی  در جریان  اختلافات با قطر به عنوان یکی از موضوعات درخواستی مداخله جویانه در کشورهای منطقه  از سوی مقامات سعودی مطرح شده است.

سیاست های ضد حقوق بشری و انحصارگرایانه و ضد رسانه ای عربستان انزجار بین المللی و منطقه ای را از این کشور در پی داشته است که این موضوع پیامد های سیاسی و اقتصادی را نیز برای ریاض به همراه داشته است .   تحریم گسترده اجلاس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که  به  "داووس صحرا " معروف شد در ریاض  که جهت جلب  سرمایه گذاری های خارجی در این کشور  برگزار شد و مشارکت نکردن سران قطر و عمان  و امارات در سی و نهمین اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض  بخشی از تبعات اقدامات ضد حقوق بشری ،  ضد رسانه ای و مداخله جویانه آل سعود  در عرصه منطقه ای  و بین المللی در ماه های اخیر بوده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 28 آذر 1397 - 22:47:42