ولایتمداری و نشر آموزه های الهی مولفه رفتاری حضرت معصومه(س)

شنبه 16 آذر 1398 - 17:48:18
ولایتمداری و نشر آموزه های الهی مولفه رفتاری حضرت معصومه(س)

دهم ربیع الثانی سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه(س) است، بانویی پرهیزکار که در مکتب ائمه اطهار(ع) درس کرامت و پاکدامنی آموخت و از علم و درایت سرشار و در ردیف زنان والا مقام و مهم جهان اسلام قرار گرفت.

تهران- الکوثر:  بنابر روایت های تاریخی دهم ربیع الثانی هجری سالروز وفات حضرت معصومه(س) یگانه خواهر هشتمین امام شیعیان(ع) است. بانویی پرهیزکار که یک سال پس از هجرت برادر به شوق دیدار ایشان و ادای رسالت زینبی و رساندن پیام ولایت به مردم مومن و مسلمان عازم خراسان شد تا در مسیر روشنگری همراه برادر خویش باشد. هنگامی که کاروان آن حضرت به شهر ساوه رسید عده ای از مخالفان اهل بیت(ع) که از پشتیبانی ماموران حکومت برخوردار بودند سر راه او را گرفتند و با همراهان این بانوی پرهیزکار وارد جنگ شدند و تعداد بسیاری از آنان را به شهادت رساندند. 

از آنجا که حضرت معصومه (س) دوری برادر و شهادت همراهانش را نتوانست تحمل کند، در طول مسیر بیمار شد و در شهر قم اقامت گزید. در نهایت این بانوی کرامت به دلیل شدت یافتن بیماری دیده از جهان فروبست و پیکر مطهر آن حضرت را در شهر قم به خاک سپردند تا مکانی برای ابراز ارادت عاشقان و سرسپردگان خاندان اهل بیت(ع) باشد. وی در دوران کوتاه عمر خویش با وجود تمام فراز و نشیب های زندگی و سختی هایی که دستگاه خلافت عباسی برای او ایجاد می کرد لحظه ای درنگ نکرد و توانست برگ زرینی را در تاریخ تشیع به ثبت برساند. 

«طاهره، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، صدیقه، نساء العالمین، محدثه، عابده و کریمه اهل بیت» از جمله لقب های حضرت معصومه(ع) به شمار می رود. 



 ایرنا به مناسب سالروز وفات حضرت معصومه(س) به گفت وگو با حجت الاسلام «مهدی رمضان پور» کارشناس امور دینی و استاد حوزه علمیه پرداخت و ویژگی های شخصیتی و رفتاری این بانوی پرهیزکار را از زوایای مختلف بررسی کرد. 

الگوگیری از منش و سیره حضرت معصومه(س) 
در گام نخست باید ویژگی ها و ابعاد وجودی آن حضرت را شناخت و سپس دید چگونه می توان جامعه را مطابق با او الگوپذیر کرد. آن حضرت در حوزه اعتقادات، بینش و دانش در افق بسیار بالایی قرار داشت زیرا بدون داشتن یک بینش عمیق نسبت به خدای متعال و معارف الهی اسلام نمی توان سخن از عمل به آن معارف به میان آورد. فاطمه معصومه(س) به خودسازی و تهذیب نفس اهتمام ویژه ای داشت و همین خودسازی در جامعه هم تاثیرگذار بود. بنابراین تربیت اخلاقی یکی از مواردی است که باید در بُعد عملی به آن توجه شود. 

 بازگشت به مسایل درونی سازی و اخلاق مداری 
جامعه امروز بیش از همه نیازمند تهذیب نفس و بازگشت به مسائل اخلاقی، درونی سازی و تربیت های اخلاقی و نفسانی است که در این زمینه کریمه اهل بیت(س) الگوی بسیار ارزشمندی برای زنان جامعه است. شاخصه های رفتاری حضرت معصومه(س) به عنوان بانویی فرهیخته الگو محسوب می شود و با وجود اینکه وی دختر جوانی بودند، از نظر عبادی، علمی و سیاسی نقش خود را به خوبی ایفا کرده و با حرکت به سوی حفظ حریم ولایت و امامت نشان داد زن در همه عرصه ها می تواند فعال باشد. دختران امروز هم باید بتوانند این نقش ها را در جامعه داشته باشند زیرا حضور زنان در عرصه های اجتماعی دارای اهمیت و ارزش است. اگر نقش و جایگاه زنان و دختران به خوبی تعریف شده باشد هیچ گاه فعالیت اجتماعی زنان به یک آسیب تبدیل نمی شود. بنابراین معرفی حضرت معصومه(س) با عنوان الگوی دختر مسلمان پیش رو و تحول آفرین و تأکید بر نقش دختران در فرهنگ ایران اسلامی با تبیین جایگاه آنان ضروری است. 

 ولایتمداری سیره حضرت معصومه(س) 
یکی از مفاهیم مهم در ادبیات شیعه و معارف اسلامی مفهوم ولایت است. ولایت در سیره حضرت فاطمه معصومه (س) از نوع سرپرستی سیاسی و اجتماعی است. تبعیت و اطاعت آن حضرت از امام رضا (ع) بر محور و مبنای ولایت بوده و احادیثی که از وی نقل شده بیشتر برپایه ولایت مداری است. 

گسترش فرهنگ خودباوری و حیا 
گسترش فرهنگ خودباوری، حیا و حجاب در میان دختران، اصلاح نگرش های جامعه، خانواده و رسانه ها نسبت به آنان و همچنین الگودهی بهینه از منش حضرت معصومه(س) و تأکید بر فراگیری برنامه ها و پرهیز از توقف در چارچوب های تکراری نیز برای بازیابی جایگاه دختران در جامعه ضروری است. زنان باید در همه امور از این بانوی بزرگوار الگو گرفته و بدانند جامعه با الگوگرفتن از سیره و زندگی چنین شخصیت ها از گزند بسیاری از آسیب های اجتماعی در امان خواهد بود. 


سه شنبه 27 آذر 1397 - 10:43:40