تشدید فضای پلیسی حاکم در بحرین همزمان با "روز شهید "

یک شنبه 25 آذر 1397 - 21:17:44
 تشدید فضای پلیسی حاکم در بحرین همزمان با "روز شهید "

تهران - الکوثر : در آستانه فرارسیدن روز شهید در بحرین ، رژیم حاکم بر بحرین با تشدید سیاست پلیسی بر شدت خفقان در این کشور افزوده است و در چنین فضایی شاهد تشدید سرکوب و خشونت علیه شهروندان بحرینی هستیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روز شهید در بحرین، هر سال در هفدهم دسامبر یعنی سالروز شهادت «هانی خمیس» و "هانی الوسطی» از نخستین شهدای قیام مردم بحرین برگزار می شود. 

نیروهای امنیتی بحرین ضمن سرکوب تظاهرات های  مردمی  در مناطق مختلف این کشور در چند روز گذشته به بازداشت گسترده مخالفان مبادرت کردند. 

محافل رسانه ای با پخش تصاویری از حملات  نیروهای امنیتی بحرین به معترضان تاکید کردند که سالگرد گرامیداشت  روز شهدا در بحرین با چنین حملاتی آغاز شده  است . 

رژیم بحرین مردم این کشور را از همه حقوق خود نظیر آزادی بیان، تجمع مسالمت آمیز و تشکیل احزاب و گروه های سیاسی منع کرده و نتیجه سیاستهای آل خلیفه حاکم شدن فضای خفقان در بحرین و نارضایتی شدید مردم بحرین از نظام سیاسی حاکم بر کشورشان است . 

روزنامه‌نگار و مسئول پرونده بحرین در «کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران»، انقلاب 14 فوریه 2011 این کشور را نتیجه انفجار خشم مردم بحرین از بحران قانون اساسی و خودکامگی «شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه» حاکم این کشور دانست.

«حسن یوسف» روزنامه‌نگار بحرینی به سبب انتقاد از رژیم آل خلیفه سلب تابعیت و به لبنان تبعید شده است. به گفته این روزنامه‌نگار بحرینی شیخ حَمَد، در 14 فوریه 2001 منشوری را با عنوان «منشور آشتی ملی» صادر و با  ادعای اصلاحات به نوعی باب مصالحه را باز کرد، اما خیلی زود آن منشور را زیرپا گذاشت و در 14 فوریه سال 2002 هم قانون اساسی جدیدی رونمایی شد که ضمن تشدید تبعیض مذهبی و حتی خانوادگی از سوی خاندان حاکم، همه اختیارات دولت، مجلس و دستگاه قضایی را دراختیار پادشاه قرار داد و این موضوع، باعث خشم مردم در 14 فوریه 2011 و انفجار اوضاع شد.  

در چنین شرایطی رژیم حاکم بر بحرین با تشدید سرکوب مردم  در صدد خاموش کردن صدای اعتراضات مردمی در این کشور است . طبق اعلام مراکز حقوق بشری بحرین ، هزاران زندانی سیاسی در زندان های رژیم آل خلیفه به سر می برند. ازدحام بیش از ظرفیت زندانهای بحرین از زندانیان سیاسی نشانه شدت بحران از زمان شروع موج جدید قیام مردم بحرین در 14 فوریه سال 2011 است. 

تشدید سرکوبگری های آل خلیفه تنها به محبوس ساختن فعالان  سیاسی بحرینی محدود نمی شود و این رژیم  با سلب تابعیت بسیاری از فعالان سیاسی عملا" در مسیر تغییر ترکیب جمعیتی بحرین گام بر داشته است.

رژیم حاکم بر بحرین از هر ابزار ، سیاست و ترفندی استفاده می کند تا ضمن مهار قیام مردمی ، مخالفان را از صحنه سیاسی و اجتماعی این کشور حذف کند. این درحالی است که بحرین شاهد  تحرکات مردمی جهت گسترش اعتراضات در این کشور و استقبال مردمی از فراخوان ها در این زمینه است.

محافل سیاسی ، تشدید اعتراضات مردم بحرین در هفته های اخیر را به ‌مثابه فوران قیام مردمی این کشور ارزیایی کردند و گسترش قیام مردم بحرین را نشانه  شکست خوردگی تفکرات امنیتی و سیاستهای پلیسی رژیم آل خلیفه ارزیابی کردند.   

آمار بالای تظاهرات ضد حکومتی مردم بحرین در سال گذشته ( 2017) و تشدید آن در سال جاری ( 2018 ) و گرامیداشت های روزهای مناسبتی  نظیر "روز شهید"  در روند مبارزاتشان بیانگر پویایی و عزم جدی مردم بحرین در پیگیری قیامشان ضد رژیم استبدادی آل خلیفه است . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 آذر 1397 - 19:17:31