انتقاد دیده‌بان حقوق‌بشر از کنفرانسی "نمایشی" در امارات

سه شنبه 20 آذر 1397 - 18:47:33
انتقاد دیده‌بان حقوق‌بشر از کنفرانسی "نمایشی" در امارات

تهران- الکوثر: دیده‌بان حقوق بشر از امارات به دلیل برگزاری کنفرانسی در دوبی برای تقدیر از چهره‌های بانفوذ عرب در شبکه‌های اجتماعی "در شرایطی که چهره‌های بانفوذ واقعی شبکه‌های اجتماعی در زندان‌های امارات هستند"، انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثربه نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این سازمان حقوق بشری توییت‌هایی را در محکومیت برگزاری چنین کنفرانسی منتشر کرده و آن را "خنده‌دار" توصیف کرد.

دیده‌بان حقوق بشر در توییت دیگری این سوال را مطرح کرد که "آیا کتابچه‌ای با موضوع چگونه توییت کنید که به زندان نروید، منتشر خواهد شد؟"

طبق آنچه در سایت‌های عربستانی و اماراتی منتشر شده است، کنفرانسی با عنوان "نشست پیشگامان عرب شبکه‌های اجتماعی" در دوبی با حضور جمعی از چهره‌های با نفوذ عرب در شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. جمعی از چهره‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگاران رسانه‌های داخلی و منطقه‌ای و نیز چهره‌های بانفوذ شبکه‌های اجتماعی به این کنفرانس دعوت شده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر در ادامه تاکید کرد، اگر امارات احمد منصور و دیگر فعالان را به اتهام استفاده از شبکه‌های اجتماعی زندانی نکرده بود، امکان داشت این کنفرانس از کمی اعتبار برخوردار شود.

مسئولان اماراتی احمد منصور، فعال برجسته این کشور را به اتهام "اهانت به جایگاه حکومت" در شبکه‌های اجتماعی به ۱۰ سال حبس محکوم کرد.

برخی نهادهای حقوقی، آزادی منصور را که در مارس ۲۰۱۷ بازداشت شده، خواستار شده‌اند و این بازداشت را نقض آزادی بیان و عقیده دانستند.

نهادهای حقوقی و بین‌المللی از دولت امارات به دلیل نقض حقوق بشر انتقادات تندی کرده‌اند.

برخی فعالان در شبکه‌های اجتماعی خواستار روشن شدن سرنوشت تیسیر النجار، روزنامه‌نگار اردنی شدند که از حدود سه سال قبل در زندان‌های امارات است.

النجار در سال ۲۰۱۵ در پی انتشار پستی در فیسبوک در انتقاد از موضعگیری دولت‌های عربی در برابر حملات اسرائیل به غزه بازداشت شد.


سه شنبه 20 آذر 1397 - 11:58:35