متن کامل فایل صوتی آخرین لحظات جدال جمال خاشقجی با جوخه مرگ

دو شنبه 19 آذر 1397 - 8:56:45
متن کامل فایل صوتی آخرین لحظات جدال جمال خاشقجی با جوخه مرگ

تهران- الکوثر: منابع آمریکایی متن کامل فایل صوتی آخرین لحظات جدال دردناک جمال خاشقجی با جوخه ترور و دیگر جزئیات صحنه جنایت را منتشر کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که به متن ترجمه شده فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقجی با جوخه ترور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست یافته است.

به نوشته سی ان ان، این همان متنی است که سازمان سیا آن را از روی فایل صوتی که مقامات ترکیه آن را ترجمه کرده و در اختیار آمریکا گذاشته‌اند به دست آورده است و در اختیار دیگر مقامات از جمله سناتورهای آمریکایی نیز قرار داده شده است. 

«نمیتوانم نفس بکشم»، این جمله پایانی زندگی جمال خاشقجی بود وقتی که از سوی جوخه ترور در کنسولگری مورد حمله قرار گرفته است. 

منبعی که ترجمه فایل صوتی آخرین لحظات دردناک زنده بودن خاشقجی را به طور کامل دیده و خوانده است، می گوید از فایل صوتی کاملا واضح است که صحنه به هیچ وجه تلاش برای بازگرداندن خاشقجی نبوده است بلکه طرحی از پیش آماده شده برای قتل این روزنامه نگار سعودی بوده است. 

به نوشته سی ان ان، صحنه فجیع از جدال خاشقجی با جوخه مرگ در جایی است که می گوید: «من نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم».

به گفته این منبع آگاه، متن فایل صوتی صداهای مربوط به تکه تکه کردن جسد خاشقجی را هم منعکس می کند در حالیکه عوامل این صحنه به هم توصیه می‌کنند به موسیقی گوش بدهند. متن ترجمه شده همچنین نشان می‌دهد که چند تماس در این بین رد و بدل شده است تا داستان و صحنه را تشریح کند. مقامات ترکیه می‌گویند که این تماسها با مقاماتی در ریاض رد و بدل شده است. 

این فایل صوتی احتمالا فشارها بر دولت ترامپ را که قصد دارد محمد بن سلمان را از قتل خاشقجی دور نگه دارد افزایش خواهد داد.

سی ان ان به نقل از منابع خود می‌گوید دونالد ترامپ نظرش برخلاف نظر سازمان سیا است. به گفته این منابع، سیا در نهایت نتیجه گیری کرده است که بن سلمان شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

این افشاگری‌ها همچنین روایت اولیه سعودیها از قتل خاشقجی را تضعیف می کند که گفته بودند قتل خاشقجی اشتباه وحشتناک عملیاتی و اقدامی خودسرانه بوده است.  
دفتر یک سناتور آمریکایی به سی ان ان گفته است که این متن با آن توضیحاتی که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا به آنها ارائه کرده است کاملا همخوانی دارد. 
این متن از لحظه ورود خاشقجی به کنسولگری سعودی در روز دوم اکتبر و حوالی زمان ناهار شروع می‌شود. خاشقجی تصور می‌کند که او یک کار عادی دارد انجام می‌دهد و مدارکی که برای ازدواج با نامزد ترکیه‌ای خود نیاز دارد را می‌تواند به راحتی بگیرد و برود. اما خاشقجی به محض ورود به داخل ساختمان متوجه می‌شود که همه چیز طبق آن گونه که فکر می‌کرد نیست. زیرا خاشقجی در میان افراد داخل کنسولگری یک چهره آشنا و مشکوک می‌بیند.

خاشقجی به این شخص می‌گوید که آنجا چه کار می‌کند؟ صدایی که طبق متن، متعلق به «ماهر عبدالعزیز مطرب» است و خاشقجی به خاطر اینکه قبلا در سفارت لندن با هم همکار بودند به خوبی او را شناسایی می‌کند به خاشقجی می‌گوید: «پس برگشتی»!

خاشقجی پاسخ می‌دهد، «نمی توانی این کار را بکنی. کسی بیرون منتظرم است».

منظور خاشقجی، «خدیجه چنگیز» نامزدش است که طبق هماهنگیهای میان خودشان و برای احتیاط، موبایل به دست بیرون کنسولگری منتظر است و به او گفته شده در صورت احساس خطر فورا با مقامات اطلاعاتی ترکیه تماس بگیرد.

به گفته این منبع آگاه، بدون هیچ دیالوگ اضافه‌ای، متن مشخص می کند که چندین نفر به خاشقجی حمله می‌کنند. صداهایی که از فایل صوتی شنیده می‌شود نشان می‌دهد که خاشقجی در زمان کوتاهی (پس از حمله) در حال جدال برای نفس کشیدن است. 

قبلا سعودیها گفته بودند که مرگ خاشقجی تصادفی بوده است اما به گفته این منبع آگاه و براساس متن موجود، صدای این روزنامه نگار شنیده می‌شود و چندبار تکرار می‌کند که نمی‌توانم نفس بکشم. 

در میانه التماس‌های ناامیدانه خاشقجی، این  جمله آخر خاشقجی است: «نمیتوانم نفس بکشم». 

این متن وجود صداهای بیشتری را نیز نشان می‌دهد که یکی از آنها از سوی سرویسهای اطلاعاتی ترکیه، دکتر «صلاح محمد الطبیقی» رئیس سازمان پزشکی قانونی عربستان سعودی شناسایی شده است. 

به غیر از خاشقجی و مطرب، الطبیقی تنها نفر دیگری است که اسمش در این متن آمده است. 

در ادامه این متن، مشخص است که خاشقجی هنوز نمرده است. 

براساس این متن، صداهایی که در ادامه شنیده می‌شود شبیه لحظاتی است که در یک فیلم سینمایی دیالوگی وجود ندارد اما موقعیت فیلم زیرنویس می‌شود. 

«صدای فریاد».

«صدای فریاد».

«صدای نفس کشیدن بریده بریده».

 سپس متن، دیگر اتفاقات صحنه را شرح می دهد: «صدای ارّه». «صدای بریدن».

الطبیقی به دیگر افراد داخل صحنه سفارشهایی می‌کند و ظاهرا به آنها چیزهایی می‌گوید که با این موقعیت وحشتناک کنار بیایند:

«مثل من هدفون بگذارید و به موسیقی گوش کنید». 

در این صحنه، متن مشخص می کند که حداقل 3 تماس تلفنی با مطرب برقرار می‌شود.  در این متن، زمان دقیق مرگ خاشقجی مشخص نیست. 

متن ترجمه شده نشان می‌دهد که مطرب دارد کسی را از اتفاقات صحنه آگاه می‌کند، کسی که مقامات ترکیه‌ای می‌گویند در ریاض است. این شخص تقریبا جزئیات گام به گام از آنچه که در صحنه دارد اتفاق می افتد را گزارش می‌کند: «به رئیس بگو کار انجام شد». «تمام شد». 

این متن، تنها سخنان مطرب را منعکس کرده و صداهای دیگر در آن سوی تماسهای تلفنی شنیده نمی‌شود و شماره تلفنها هم مشخص نیست. 

یک منبع سعودی نزدیک به روند تحقیقات عربستان درباره این قتل در مصاحبه با سی ان ان مدعی شده است که مطرب و الطبیقی این تماسهای تلفنی را تکذیب کرده‌اند. 

متن نشان می‌دهد فردی که تلفنی صحبت می‌کند خیلی راحت و آسوده نفرات دیگری را در پشت خط درباره اینکه چه چیزهایی در صحنه جنایت در حال رخ دادن است آگاه می‌کند.

این متن کوتاه است و مکالمات دیگری را نشان نمی‌دهد؛ از جمله اینکه هیچ صحبتی از این وجود ندارد که به خاشقجی توصیه شود به عربستان سعودی بازگردد یا اینکه دارویی به خاشقجی خورانده یا تزریق کرده باشند. 

براساس منبع سی ان ان، چیزی که از این متن مشخص می‌شود این است که قتل خاشقجی از قبل برنامه ریزی شده است و توسط یک تیم سازماندهی شده انجام می‌شود و یک نفر در ریاض است که از لحظه به لحظه صحنه مطلع می‌​شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 19 آذر 1397 - 8:54:10