انتفاضه سنگ و تاثیر آن بر تقویت مقاومت فلسطینی

یک شنبه 18 آذر 1397 - 12:45:19
انتفاضه سنگ و تاثیر آن بر  تقویت مقاومت فلسطینی

تهران - الکوثر : انتفاضه نخست فلسطین که به "انقلاب سنگ " معروف است در دسامبر 1987 از اردوگاه "جبالیا" در شمال نوار غزه آغاز و پس از آن به سایر شهرها و اردوگاه‌های فلسطینی گسترش یافت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جنبش حماس در بیانیه‌ای به مناسبت سی و یکمین سالروز انتفاضه اول فلسطین تصریح کرد : مقاومت حق مشروعی است که تمام ادیان آسمانی و قوانین بین‌‌الملل آن را به رسمیت شناخته‌اند و آمریکا با زورگویی ، توانایی محروم کردن فلسطینی‌ها را از این حق مشروع ندارد.

انتفاضه نخست مردم فلسطین پس از آن آغاز شد که تعدادی از کارگران فلسطینی در چارچوب خشونتهای سازمان یافته صهیونیستها علیه فلسطینیان توسط خودرو اسرائیلی زیر گرفته شدند و چهار کارگر به شهادت رسیدند و اعتراضات به این موضوع جرقه قیام گسترده مردم فلسطین را زد.  

تشدید اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی و تهدیدات فزاینده مقامات این رژیم خشونت گرا تاثیری در اراده مردم فلسطین نداشت و آنان اعلام کردند که از حقوق خود کوتاه نمی آیند و قیامشان را تا تحقق آرمانهایشان ادامه خواهند داد.

در چنین شرایطی فلسطینیان با سازماندهی گروههای مقاومت فلسطینی از جمله حماس در دسامبر 1987 نشان دادند که در عزمشان در تداوم مقاومت جدی هستند و به این ترتیب هسته های مقاومت یکی پس از دیگری در پی "انتفاضه سنگ " شکل گرفت.  

فلسطینی‌ها، این انتفاضه را انتفاضه سنگ نامیدند، زیرا سنگ، نقشی اساسی در این مقاومت  را بازی کرد  و به این ترتیب درصدد برآمدند تا حجم تفاوت آشکار میان ارتش بسیار مجهز رژیم صهیونیستی و فلسطینیان بی دفاع را به تصویر بکشند که با سنگ و بدیهی ترین امکانات به دفاع از خویشتن برخاسته بودند.

این حرکت مردم فلسطین تاثیری ارزشمند در تنویر افکار عمومی و توجه بیش ار پیش جهانیان به مظلومیت و در عین حال اراده آهنین مردم فلسطین داشت و این پیام را داشت که فلسطینیان به تلاشهای خود جهت نیل به آرمان فلسطین ادامه خواهند داد. 

انتفاضه اول (انتفاضه سنگ) نقطه عطف مهمی در تاریخ مقاومت فلسطین در عصر کنونی به شمار می رود که زمینه ساز حرکت های نوین مقاومتی  فلسطینی ها در مراحل بعدی شد. این انتفاضه همچنین موجب نهادینه شدن وحدت ملی و تقویت همکاری ها و هماهنگی ها در تمامی سطوح و لایه های جامعه فلسطین شد. 

در مجموع مقاومت  گزینه راهبردی برای حمایت و حراست از مساله فلسطین و احقاق حقوق ملی فلسطینیان به شمار می رود.  در این چارچوب انتفاضه سنگ پس از مدت ها توطئه های اسرائیل و حامیانش برای حذف مساله فلسطین و حذف آن از برنامه های محافل بین المللی از رهگذر جدا سازی جامعه فلسطین از عقبه عربی و اسلامی آن آغاز شد و توطئه های اسرائیل را ناکام گذاشت و موجب رسوایی و انزوای رژیم صهیونیستی در سطح جهان و بین الملل شد. 

مساله فلسطین این روزها آماج خطرات و توطئه هایی از جانب حامیان رژیم صهیونیستی چون "معامله قرن " قرار گرفته است که این امر موضع گیری یکپارچه و قاطع تمامی فرزندان ملت فلسطین را می طلبد. در چنین فضایی  "تظاهرات بازگشت آوارگان فلسطینی و لغو محاصره نوار غزه " به منزله نسخه ای از انتفاضه سنگ است که موجبات تقویت پایداری فلسطینی ها و خنثی کننده توطئه ها علیه فلسطینی ها است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 18 آذر 1397 - 12:0:26