کارشناسان:‌ معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران تمدید می‌شود

چهار شنبه 14 آذر 1397 - 20:0:31
کارشناسان:‌ معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران تمدید می‌شود

بغداد- الکوثر: کارشناسان آمریکایی معتقدند با توجه به تاثیر بسیار مخربی که قطع روابط اقتصادی عراق با ایران بر اوضاع اقتصادی و اجتماعی عراق خواهد داشت‏، دولت آمریکا قطعا معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران را تمدید خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از سی ان بی سی، در شرایطی که عراق برای تامین نزدیک به نیمی از برق مورد نیاز خود به ایران وابسته است، آمریکا نمی‌تواند با تحت فشار قرار دادن بغداد برای قطع مراودات اقتصادی با ایران ریسک کند چرا که در این صورت احتمال وقوع ناآرامی‌های گسترده و هرج و مرج در عراق وجود دارد. 

مایکل روبین، مقام سابق پنتاگون و محقق امور عربی در موسسه سرمایه‌گذاری آمریکا در واشنگتن در خصوص امکان تمدید معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: بله، قطعا، حتی مخالفان سرسخت ایران در دولت ترامپ هم می‌دانند که تحریم عراق می‌تواند دولت این کشور را نابود و در را به روی تندروی باز کند. 
وی همچنین در ادامه افزود: هرچند دولت ترامپ مشتاق کاهش تجارت جهان با ایران است، ولی حرکت با سرعت در این مسیر می‌تواند دوباره عراق را به شورش بکشاند.
ایران سومین شریک بزرگ تجاری عراق است و سالانه حدود 12 میلیارد دلار تجارت بین مرزی با ایران دارد.عراق علیرغم اینکه دومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است برای تامین 45 درصد برق مورد نیاز خود به واردات مستقیم برق یا گاز طبیعی برای تغذیه نیروگاه هایش از ایران وابسته به ایران است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 14 آذر 1397 - 19:50:9

پربازدیدها