عامل تفرقه بین مسلمانان از دیدگاه پژوهشگر کویتی

سه شنبه 13 آذر 1397 - 15:8:35
عامل تفرقه بین مسلمانان از دیدگاه پژوهشگر کویتی

تهران- الکوثر: استاد کویتی علوم اسلامی، یکی از علل مهم اختلاف و تفرقه بین مسلمانان را متکی بودن فرقه های اسلامی به احادیث و روایات که بسیاری از آنها جعلی است و توجه نکردن به قرآن کریم دانست که مورد وثوق و اعتماد همه مسلمانان جهان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر عبدالعزیز القطان پژوهشگر اسلامی کویتی در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر درباره علل تفرقه بین مسلمانان گفت: فرهنگ ما عمدتا فرهنگ روایی و حدیثی است که از روایات نشأت می گیرد. این فرهنگ در همه فرقه های اسلامی اعم از اباظی و زیدی و شیعه و سنی بر فرهنگ اسلامی دیگر که همان متن قرآن است غلبه پیدا کرده است و متاسفانه به قرآن فقط برای امور صوری و ظاهری و ابراز فضل، استناد می شود . واقعیت این است که قرآن کریم کنار گذاشته شده است و ما باید به قرآن بازگردیم و عمل به آن را مبنای کار خود قرار دهیم. اینجاست که اختلافات و مشکلات از بین می رود.

دکتر القطان افزود: برخی احادیثی که وجود دارد در زمره «اسرائیلیات» قرار می گیرد که به عامل اختلاف تبدیل شده است. یکی از آنها حدیث «ناجی» است که اکثر علمای اسلامی به دروغ بودن آن گواهی می دهند اما برخی دیگر از جمله پیروان فرقه وهابیت چنین حدیثی را صحیح می دانند و به سختی از آن دفاع می کنند. در این حدیث آمده است که امت اسلامی بدترین و شرورترین امت ها است. اینجاست که «اسرائیلی» بودن این حدیث که یهودیان و مسیحیان را برتر از مسلمانان می داند مشخص می شود.

این پژوهشگر کویتی افزود: این گونه است که «اسرائیلیات» به فرهنگ امت اسلامی نفوذ کرده است و برخی ها به سختی از آن دفاع می کنند. در حالی که در قرآن کریم به صراحت پیروان پیامبر اسلام (ص) به عنوان بهترین امت معرفی شده اند. به این ترتیب به جای توجه به قرآن، به روایاتی که ساختگی است توجه می شود. ریشه بسیاری از مشکلات مسلمانان این است که آیات قرآن را که مسلمانان را به وحدت دعوت می کند کنار می گذارند و به روایات گوش می دهند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 13 آذر 1397 - 15:3:18