رای الیوم: قطعنامه پیشنهادی آمریکا به سازمان ملل، مقدمه چینی برای حمله اسرائیل به نوار غزه است

سه شنبه 13 آذر 1397 - 17:53:37
 رای الیوم: قطعنامه پیشنهادی آمریکا به سازمان ملل، مقدمه چینی برای حمله اسرائیل به نوار غزه است

تهران- الکوثر: پایگاه اینترنتی نشریه اینترنتی رای الیوم، تاکید کرد این احتمال وجود دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا به مجمع عمومی سازمان ملل، مقدمه چینی برای رژیم صهیونیستی به نوار غزه باشد.


­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  پایگاه اینترنتی نشریه اینترنتی رای الیوم، تاکید کرد این احتمال وجود دارد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا به مجمع عمومی سازمان ملل، مقدمه چینی برای رژیم صهیونیستی به نوار غزه باشد.
پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در شماره امروز خود در یادداشتی به قلم حماد صبح نوشت: روز پنج شنبه پیش نویس قطعنامه آمریکا برای محکوم کردن جنبش حماس به دلیل شلیک موشک به اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته خواهد شد. قرار بود روز دوشنبه درباره این پیش نویس رای گیری شود که بنا بر اعلام آمریکا به دلیل مخالفت ریاض منصور نماینده فلسطین در سازمان ملل، این رای گیری به روز پنج شنبه موکول شد. ریاض منصور پیش نویس این قطعنامه را به معنای هدف قرار دادن ملت فلسطین دانست. آمریکا توانسته است حمایت کشورهای اروپایی را در تایید این پیش نویس به دست آورد. مجمع عمومی سازمان ملل به صورت تاریخی حامی مسائل عربی به ویژه مسئله فلسطین بوده است، پس آمریکا این جرات و اطمینان را از کجا به دست آورده که پیش نویس قطعنامه خود را ارائه کند.
رای الیوم افزود: آیا آمریکا به تصویب این پیش نویس قطعنامه در مجمع عمومی امید کامل دارد؟ روشن است که آمریکا به دلیل مخالفت های چین و روسیه این پیش نویس را به شورای امنیت ارائه نکرد. به زودی اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس برای گفتگو با مسئولان روس به مسکو خواهد رفت و شاید این پیش نویس به نوعی بیانگر نارضایتی آمریکا از این سفر باشد. آمریکا با تصویب این قطعنامه می خواهد این پیام را به روسیه بدهد که این کشور از رئیس یک گروهی که در عرصه جهانی محکوم شده است استقبال می کند. باید منتظر روز پنج شنبه برای تصویب این قطعنامه باشیم. شکی در این نیست که به رای گذاشتن این پیش نویس شماری از کشورهای عربی به ویژه مصر و عربستان سعودی را در موضع دشواری قرار خواهد داد. این دو کشور حماس را گروه تروریستی اعلام کرده اند.
در ادامه این یادداشت آمده است: تشکیلات خودگردان فلسطین که در سیطره جنبش فتح قرار دارد و به صورت اصولی مخالف حماس است با این پیش نویس مخالفت کرد و باعث به تعویق انداختن رای گیری برای آن از دوشنبه به پنج شنبه این هفته شد. موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی حماس از موضع جنبش فتح درباره این پیش نویس تشکر و آن را موضع مسئولانه توصیف کرد که بیانگر منافع ملی ملت تحت اشغالگری است.
رای الیوم افزود: ما امیدواریم تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح موضع صادقانه ای درباره این پیش نویس قطعنامه داشته باشند چرا که این پیش نویس بر ضد ملت فلسطین است. سیاست آمریکا در منطقه در چارچوب ظلم و ستم به ملت فلسطین قرار دارد. هر پیروزی خارجی بر اساس اتحاد و پیروزی در داخل است و باید همه گروه های فلسطینی متحد باشند. اگر اختلافات و دودستگی در میان گروه های فلسطینی و بی توجهی در میان کشورهای عربی و اسلامی درباره مسئله فلسطین نبود، آمریکا جرات نمی کرد این طرح ظالمانه را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند. مسئله تعجب آور این است که این پیش نویس پس از تصویب پنج قطعنامه در مجمع عمومی به سود ملت فلسطین مطرح می شود. هر پنج قطعنامه فلسطینی و یک قطعنامه سوری بر خلاف خواسته های اسرائیل و آمریکا بوده است.
این نگرانی وجود دارد که آمریکا با به تصویب رساندن پیش نویس قطعنامه خود درباره حماس به دنبال آن باشد تا اسرائیل تجاوز جدیدی را به نوار غزه برای نابود کردن گروه های مقاومت آغاز کند.
رای الیوم در پایان نوشت: این تجاوز چند هدف را دنبال می کند. نخست این که در جامعه اسرائیل این نگرانی ایجاد شده است که قدرت بازدارندگی اسرائیل در حال از بین رفتن است. جامعه اسرائیل به پیروز نظامی برای اطمینان پیدا کردن به قدرت بازدارندگی نیاز دارد و می توان تجاوز موشکی اخیر اسرائیل به سوریه را در این چارچوب بررسی کرد. دوم این که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل به دنبال از بین بردن احساس قدرت شکل گرفته در میان فلسطینی ها در پی شکست اخیر اسرائیل هستند. این احساس پس از شکست عملیات نفوذ اطلاعاتی اسرائیل به شرق خان یونس در 11 نوامبر گذشته حاصل شد. سوم این که اسرائیل ترجیح می دهد به جای درگیر شدن با حزب الله با گروه های مقاومت فلسطینی در نوار غزه درگیر شود چرا که درگیر شدن با حزب الله خطراتی برای جبهه داخلی اسرائیل دارد. این رژیم به دنبال تقویت توان بازدارندگی تضعیف شده خود است، توانی که برای حفظ امنیت و زندگی شهروندان اسرائیلی ضرورت دارد. بنابراین باید درباره پیش نویس قطعنامه آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان گامی برای تسهیل تجاوز اسرائیل به نوار غزه هوشیار باشیم.


سه شنبه 13 آذر 1397 - 13:58:59