تشدید تحرکات غیر قانونی آمریکا در سوریه

دو شنبه 12 آذر 1397 - 16:12:3
تشدید تحرکات غیر قانونی آمریکا در سوریه

تهران - الکوثر : آمریکا پایگاه نظامی خود را در روستای «هیمو» در غرب شهر «قامشلی» استان «حسکه» در شمال شرق سوریه توسعه داد.  توسعه این پایگاه نظامی با هدف اشراف بیشتر بر مرزهای مشترک سوریه با ترکیه انجام شده است و آمریکا تجهیزات جدید و رادارهای پیشترفته ای را در این پایگاه نصب کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اقدامات آمریکا جهت ایجاد پایگاه های متعدد در سوریه و گسترش قلمرویی این پایگاه ها در حالی است که ائتلاف به اصطلاح بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا نیز همواره برای حمایت و پشتیبانی از تروریست ها، مواضع ارتش و زیرساخت های سوریه را هدف قرار می دهند.

نکته قابل تامل آنکه پایگاه های نظامی آمریکا در سوریه و مناطق اطراف آن  تبدیل به جولانگاه تروریست ها و گروه های معارض جدایی طلب در سوریه شده است و این گروههای تحت حمایت آمریکا پیگیر اهداف شوم خود در این کشور هستند.  

دولت سوریه بارها با ارسال نامه به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت از آن ها خواسته است به اقدامات جنایتکارانه و غیر قانونی آمریکا در سوریه پایان دهند. دمشق  بارها حضور نظامی واشنگتن در سوریه را اقدامی اشغالگرانه و نقض حاکمیت خود خوانده و آن را محکوم کرده است.  تحرکات مداخله جویانه فزاینده آمریکا در سوریه که نقض گسترده حاکمیت این کشور است در تناقض آشکار با حقوق بین المللی است. آمریکا در حالی در قالب تحرکات نظامی مستقیم خود در خاک سوریه و یا در قالب ائتلاف آمریکایی ضد داعش  در سالهای اخیر به انحاء مختلف  تمامیت ارضی سوریه  را نقض می‎ کند  که با این کشور هیچ توافقی برای حضور نظامیان خود در سوریه و یا در خصوص فعالیت ائتلاف آمریکایی ضد داعش امضاء نکرده است  و مسئولان سوری نیز چنین درخواستی از دولت آمریکا نکرده اند. هر اقدام خودسرانه و خارج از چارچوب قوانین بین المللی و بدون احترام به حاکمیت کشورها ، نقض تمامیت ارضی آن کشور محسوب می شود و هیج بهانه ای نمی تواند پوششی برای نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و کشتار مردم  و جنایات جنگی فزاینده آمریکا در این کشور باشد.  

ماجراجویی های آمریکا در خاورمیانه  بویژه اقداماتش در نقض مستمر حاکمیت  سوریه بیانگر  تمایلات آمریکا برای مداخلات و حضور بیشتر در این منطقه  است . «عبدالباری عطوان» ، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم ، استقرار نیروهای نظامی  و تجهیزات جنگی آمریکا در  سوریه را نشاندهنده هدف واشنگتن برای ایجاد پایگاه‌های نظامی متعدد در خاک سوریه دانست.  

تشدید اقدامات نظامی واشنگتن به  پیچیده تر شدن بحرانها و بی ثباتی های بیشتر در منطقه خاورمیانه انجامیده است . سیاستهای خصمانه آمریکا علیه سوریه با روی کار آمدن دونالد ترامپ ابعاد گسترده تر و در عین حال خطرناک تری   یافته است. تحولات سوریه نشان می دهد که اگرچه نابودی داعش و سایر گروه های تروریستی تکفیری خواهد توانست پایان بخش بحران تروریسم در سوریه  باشد اما سیاست جدید آمریکا در این کشور برای تثیبت حضور نظامی  می تواند آغازگر بحران و توطئه ای جدید در سوریه و بطور کلی منطقه  باشد . رفتار آمریکا نشان می دهد که  اهداف راهبردی آمریکا در عراق و سوریه جنگ با تروریسم نیست بلکه هدف تحکیم هژمونی و تسلط آمریکا بر مناطق  استراتژیک خاورمیانه است.    


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 12 آذر 1397 - 16:10:29