گاردین : عربستان سعودی به تروریستها در یمن سلاح می دهد

جمعه 9 آذر 1397 - 10:21:53
گاردین : عربستان سعودی به تروریستها در یمن سلاح می دهد

تهران - الکوثر : تحقیقات در مورد تسلیحات مورد استفاده در جنگ یمن نشان می دهد مقادیر بسیاری از سلاح های فراهم شده از سوی انگلیس و آمریکا به دست شبه نظامیان حاضر در یمن از جمله گروه های مرتبط با القاعده و داعش افتاده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی گاردین در گزارشی نوشت : ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی با نقض آشکار توافقنامه های تجاری، وسایل نقلیه پیشرفته زره پوش، پرتابگرهای راکت، نارنجک و سلاح های انفرادی را که از شرکت های اروپایی و آمریکایی خریداری می کنند به دست گروه ها و جناح های محلی تحت حمایت خود می رسانند. 
در حالی که نگرانی های بین المللی در مورد بحران انسانی در یمن به شدت افزایش یافته است، گزارش منتشر شده به وسیله محمد ابوالغیط و گزارشگران عرب برای روزنامه نگاری تحقیقاتی (Arij) نشان می دهد که تسلیحات نه تنها آزادانه به شبه نظامیان همراستا با ائتلاف سعودی منتقل می شود بلکه حتی در اختیار گروه های محلی که اصولا منازعات خاص خود را دارند نیز قرار می گیرد. 
نتایج این تحقیقات که قرار است در یک مستند عربی منتشر شود از تحلیل هزاران گزارش، شبکه های اجتماعی و گروه های بسته اینترنتی در کنار پژوهش فشرده با هدف شناسایی منشا این سلاح ها به دست آمد. 
ابوالقیط گفت: «ما هر جا که به موارد نقض توافقنامه های تجاری فروش سلاح بر می خوردیم با کشورها یا شرکت های فروشنده این تسلیحات تماس می گرفتیم ولی آنها در بسیاری از موارد به ما جواب نمی دادند.» 
این مستند ائتلاف سعودی، فروشندگان تسلیحات و دولت های درگیر را به نقض مستمر قوانین فروش سلاح از سال 2015 همزمان با شروع بحران یمن متهم می کند. شورای امنیت سازمان ملل در سال 2016 ضمن هشدار در مورد عدم مسئولیت پذیری ائتلاف نظامی در یمن، ابراز نگرانی کرد که تسلیحات موجود در یمن به بازار سیاه راه یابد. 
تا کنون هیچ جریمه ای برای نقض قوانین مرتبط با تجارت و فروش سلاح وضع نشده است. وجود گواهینامه باعث می شود کسانی که سلاح می فروشند یا فروش تسلیحات را تایید می کنند بتوانند سلاح خود را به تنها یک نفر بفروشند.
ابوالغیط و گروه همکاران وی شواهدی را گردآوری کرده اند که اعتبار امضای عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در چنین مواردی زیر سوال می برد.
آلمان اولین کشور اروپایی بود که این موضوع را با عربستان سعودی در میان گذاشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 9 آذر 1397 - 9:10:6