قره داغی: بازگشت مسلمانان روهینگیا با ایجاد ضمانت بین المللی انجام شود

پنج شنبه 8 آذر 1397 - 17:33:24
قره داغی: بازگشت مسلمانان روهینگیا با ایجاد ضمانت بین المللی انجام شود

تهران- الکوثر: دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان اظهار داشت که مردم مسلمان روهینگیا باید تحت حمایت جامعه جهانی قرار گرفته و بازگشت آنها به کشورشان با ایجاد تضمین بین المللی صورت گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  علی قره داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی گفت: مردم مسلمان روهینگیا باید تحت حمایت جامعه جهانی قرار گیرند و برای بازگشت آنها از بنگلادش به کشورشان نیز ضمانت بین المللی ضرور است.

وی افزود: بازگرداندن اجباری آنها غیر قابل قبول است و به منظور جلوگیری از فاجعه دیگری علیه این مردم باید این بازگشت با ضمانت سازمان ملل و کشورهای ابرقدرت انجام گیرد.

قره داغی همچنین تصریح کرد: بحران روهینگیا مهمترین مسئله در جهان است، حتی به نظر سازمان ملل متحد هیچ اقلیتی در عصر حاضر وجود ندارد که مانند آنها تحت رنج و ستم قرار داشته باشد. آنها مورد ضرب و شتم، قتل، شکنجه، زندان، اخراج اجباری، نسل کشی و تجاوز قرار گرفته اند، با وجود این همه جنایات نژادپرستانه، جامعه جهانی سکوت اختیار کرده است یا تنها محکوم یا اظهارات منتشر کرده اند.

او ادامه داد: وجدان رهبران و مردم مسلمان نسبت به رنج مردم روهینگیا تکان خورد.

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در پایان گفت: پیام من به همه طرف ها این است که بحران روهینگیا مسئولیت همه مسلمانان، مسئولیت انسانی، مسئولیت وجدان است و هر کسی که وجدان دارد باید از این اقلیت حمایت کنند.

مقامات میانمار روز یکشنبه 11 نوامبر اعلام کردند که نخستین گروه پناهجویان روهینگیا شامل 1251 نفر در اواسط ماه نوامبر جاری از بنگلادش به مناطق خود بازگردانده می شوند.

ارتش بنگلادش دو روز پیش به اردوگاه های پناهندگان روهینگیا در شهر کوکس بازار در مرز با میانمار حمله کرد و از دیروز بازگشت اجباری پناهجویان آراکانی به کشورشان را آغاز کرده اند. 

گفتنی است ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست سال گذشته حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

طبق آخرین گزارش سازمان ملل، شمار مسلمانانی که از 25 آگوست 2017 به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به حدود 700 هزار نفر که 60 درصد آنها را کودکان تشکیل می دهند، رسیده است.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.


پنج شنبه 8 آذر 1397 - 13:41:32

دسته بندی :