تفسیر نشست بین المللی گفت و گوهای مدیترانه و تلاش برای حل مشکلات

شنبه 3 آذر 1397 - 14:27:13
تفسیر نشست بین المللی گفت و گوهای مدیترانه و تلاش برای حل مشکلات

نشست بین المللی گفت و گوهای مدیترانه با حضور نمایندگانی از 56 کشور جهان با محوریت معضلات کشورهای حاشیه مدیترانه به ویژه لیبی و سوریه برگزار شد. شرکت کنندگان در این نشست با بررسی معضلات کنونی کشورهای حاشیه مدیترانه بر نقش کشورهای منطقه در حل بحران های کنونی از جمله بحران سیاسی لیبی و موضوع پناهجویان همچنین مشکلات سوریه تاکید کردند.

تهران - الكوثر :

این نشست در حالی برگزار می شود که طی سال های اخیر، مشکلات در بسیاری از کشورهای خاورمیانه به ویژه کشورهای سوریه و لیبی تشدید شده است. دخالت های کشورهای غربی و سهم خواهی های آنان همچنین ثروت کشورهای این منطقه از جمله منابع غنی نفت و گاز سبب شده تا بحران های سیاسی، اقتصادی، مهاجرتی و امنیتی در کشورهای این منطقه تشدید شود. به طوری که در حال حاضر ادامه بحران لیبی، بی ثباتی سیاسی، ناامنی و افزایش خطرات فعالیت های گروه های تروریستی، تداوم پدیده مهاجرت پناهجویان، بحران سوریه و آینده سیاسی این کشور از جمله مهم ترین چالش های کشورهای حاشیه مدیترانه است.

لیبی به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای منطقه حاشیه مدیترانه بیش از هفت سال است که به دنبال تحولات سیاسی سال 2011، با بی ثباتی و بحران مواجه است، این شرایط سبب افزایش حضور گروه های تروریستی در این کشور و افزایش خطر گسترش تروریسم به دیگر کشورهای منطقه شده است.

از سوی دیگر نبود دولت مرکزی قدرتمند سبب شده تا لیبی به یکی از مهم ترین گذرگاه های مهاجران از آفریقا به اروپا تبدیل شود. به طوری که بسیاری از مهاجران برای فرار از مشکلات اقتصادی، بیکاری و فقر همچنین ناامنی، گذر از مدیترانه و رسیدن به سواحل اروپا را بر می گزینند.

«جمال بوراس»(Jamal Boras) نایب رئیس پارلمان آفریقا در این مورد می گوید: کشورهای شمال آفریقا به ویژه لیبی هزینه سنگینی به دلیل مهاجرت غیر قانونی متحمل می شوند.

این شرایط در حالی است که آخرین رایزنی ها برای حل بحران لیبی در" پالرمو" ایتالیا نیز به نتیجه نرسید. با این حال تلاش ها برای ادامه رایزنی ها و فراهم آوردن بستر مناسبی برای برگزاری انتخابات در ایتالیا ادامه دارد.

بحران در سوریه، دیگر کشور حاشیه مدیترانه نیز از سال 2011 با حضور گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه آغاز شده است،هرچند که دولت سوریه پیروزی های بزرگی علیه گروه های تروریستی به دست آورده و اکنون آنان در وضعیت انفعالی قرار دارند اما در عین حال مسائل و معضلات ناشی از جنگ در سوریه نه تنها این کشور که دیگر کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده ، به طوری که ادامه مهاجرت پناهجویان به اروپا اکنون به معضلی جدی برای کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره می گوید: نمی توان میان امنیت شمال و جنوب دریای مدیترانه تمایزی قائل شد بلکه باید برای تامین امنیت و ثبات پایدار منطقه تلاش کرد.

در این شرایط نمایندگان کشورهای حاشیه مدیترانه با حضور در نشست بین المللی مدیترانه تلاش کردند تا ضمن رایزنی در مورد مسائل موجود راهکارهایی برای مشکلات اساسی در این منطقه به ویژه ایجاد ثبات در کشورهای آشوب زده منطقه بیابند.


شنبه 3 آذر 1397 - 14:13:31

دسته بندی :