ولیعهد ابوظبی با سفر به اردن به دنبال چه بود ؟

چهار شنبه 30 آبان 1397 - 16:57:22
ولیعهد ابوظبی با سفر به اردن به دنبال چه بود ؟

تهران - الکوثر : محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی روز گذشته در سفری کوتاه و چند ساعته به امان ، پایتخت اردن رفت و با پادشاه این کشور دیدار و گفتگو کرد ، اما پرسش مهم این است که علت سفر کوتاه ولیعهد ابوظبی به اردن چیست؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، به نظر می رسد عوامل منطقه ای در سفر ولیعهد ابوظبی به اردن نقش اصلی دارد. این سفر در شرایطی انجام شد که عبدالله دوم، پادشاه اردن فرستاده ویژه خود به عربستان سعودی را که از دوستان نزدیک ولیعهد سعودی است، برکنار کرد. این تصمیم پادشاه اردن می تواند سردی روابط سردی بین امان و ریاض را تشدید کند. 

«حسن البراری» ، نویسنده و تحلیلگر اردنی بر این باور است که : «شاه اردن در جریان سفر اخیر به واشنگتن به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان به پایان راه خود رسیده و آینده ‌ای در عربستان ندارد. لذا شاه اردن با این تصمیم خود خواست تا خود را از تحولات عربستان کنار بکشد به خصوص اینکه «باسم عوض ‌الله»، فرستاده ویژه وی در عربستان مستقیماً با بن سلمان در ارتباط بوده و به عنوان یکی از مشاوران اصلی او محسوب می‌ شد و بر این اساس شاه اردن نمی ‌خواهد که رابطی بین او و ولیعهد سعودی که اکنون آینده ‌اش در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد، وجود داشته باشد.» موضوع چگونگی رابطه با عربستان سعودی یکی از محورهای گفتگو میان ولیعهد ابوظبی و پادشاه اردن بود. 

محور دیگر گفتگوی محمد بن زاید آل نهیان با عبدالله دوم، ناتوی عربی بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد ناتوی عربی را وارد فاز اجرایی کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه عربستان 28 سپتامبر گذشته در نیویورک با وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در خصوص اجرایی کردن طرح ناتوی عربی گفتگو کرد. اخیراً نیز رزمایشی نظامی در قاهره، پایتخت مصر با حضور کشورهایی که قرار است از اعضای ناتوی عربی باشند از جمله اردن و امارات برگزار شد. به نظر می رسد که چگونگی اجرایی کردن این طرح از محورهای گفتگوی ولیعهد ابوظبی و پادشاه اردن بود. روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» درباره سفر بن زاید به اردن نوشت که دو طرف بر ضرورت اقدام مشترک عربی و تقویت آن برای مقابله با چالش‌هایی که منطقه را تهدید می ‌کند، تأکید کردند.  

تحولات فلسطین و سرزمین های اشغالی نیز از محورهای گفتگوی محمد بن زاید آل نهیان با عبدالله دوم بود. طرح معامله قرن که دولت ترامپ پیگیری می کند، طرح در حمایت از اسرائیل است که امارات تاکنون نه تنها مخالفتی با آن نداشته بلکه یکی از حامیان این طرح است. این در حالی است که اردن تا حدود زیادی از مخالفان طرح معامله قرن محسوب می شود. به نظر می رسد که ولیعهد ابوظبی تلاش دارد پادشاه اردن را به حمایت جدی از طرح معامله قرن ترغیب کند.

علاوه بر مسایل منطقه ای، روابط دوجانبه نیز از محورهای گفتگوی ولیعهد ابوظبی با پادشاه اردن بود. روابط امارات و اردن طی ماههای اخیر، روابط سردی بود که این وضعیت نیز بیش از همه متاثر از سیاست های مختلف منطقه ای از جمله همراهی نکردن اردن با امارات، عربستان، بحرین و مصر در تنش با قطر بوده است. به نظر می رسد که ولیعهد ابوظبی در سفر به اردن تلاش کرد به نوعی روابط با این کشور را از شرایط سرد کنونی خارج کند.

نکته پایانی این است که مسایل خاورمیانه به خصوص مسایل کشورهای منطقه ای به حدی پیچیده است و اختلاف های منطقه ای امارات و اردن نیز به حدی است که یک سفر کوتاه نمی تواند این وضعیت را بهبود بخشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 30 آبان 1397 - 16:40:53