نیویورک تایمز: حمایت کورکورانه ترامپ از بن سلمان برای آمریکا هزینه دارد

دو شنبه 28 آبان 1397 - 19:25:34
نیویورک تایمز: حمایت کورکورانه ترامپ از بن سلمان برای آمریکا هزینه دارد

تهران- الکوثر: نیویورک تایمز نوشت، از آنجا که رژیم سعودی تکیه گاه استراتژی دولت ترامپ برای خاورمیانه است، برخورد قهرآمیز واشنگتن با ولیعهد سعودی در پرونده قتل خاشقجی، تمام این راهبرد را به هم خواهد ریخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش نیویورک تایمز به قلم "مارک لندر" آمده است: با اینکه تمام شواهد و قرائن گواهی می دهد که ولیعهد عربستان مسئول قتل فجیع "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی بوده، اما "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری همچنان لجوجانه از قبول حقیقت طفره می رود و حاضر به پذیرش این واقعیت نیست که این شاهزاده سعودی، دستی در این جنایت داشته است.

ترامپ که در روزهای نخست برملا شدن این قتل فجیع؛ سران سعودی را متهم به "بدترین لاپوشانی تاریخ" می کرد، به تدریج مواضعش قدری ملایم شده و روز گذشته (یکشنبه)، عربستان سعودی را "متحد واقعا دوست داشتنی" آمریکا نامیده است. 
حتی بعد از آنکه سازمان "سیا" نتیجه گیری کرده است که "محمد بن سلمان" ولی عهد و حاکم واقعی عربستان، دستور این قتل را داده است، باز هم ترامپ حاضر به قبول حقیقت نیست و گفته است منتظر می ماند تا گزارش دولتش در مورد مرگ خاشقجی تهیه و تکمیل شود و آنگاه تصمیم خواهد گرفت، چه گونه توبیخی را در قبال سعودی ها اعمال نماید. گزارش مزبور قرار است فردا سه شنبه منتشر شود.
وی ظاهرا حتی گزارش دولت خود را هم که قرار است منتشر شود، بی اهمیت جلوه می دهد و می گوید که این گزارش به طور قطع و یقین مشخص نمی کند بالاخره چه کسی مسئول قتل بوده است. با این حساب باید منتظر بود که ترامپ، با دستگاه اطلاعاتی دولت خودش هم گلاویز شود.
ترامپ حتی به یک مدرک جرم مهم این پرونده نیز که در دست است، بی اعتناست. یک نوار صوتی از جریان قتل خاشقچی که ماه گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول اتفاق افتاد، به دست آمده و دولت ترکیه آن را به اطلاع سازمان سیا هم رسانده است. اما وی حاضر نشده است به این نوار صوتی گوش بدهد و می گوید: "دلیلی ندارد به این نوار گوش کنم، چون به شدت دردآور و دلخراش است."
مسامحه آشکاری که ترامپ در قبال این ماجرای هولناک از خود بروز می دهد؛ فقط بر یک واقعیت صحه می گذارد و آن اینکه، ترامپ چقدر روی ولیعهد 33 ساله سعودی سرمایه گذاری کرده است. "محمد بن سلمان" تکیه گاه و محور اصلی راهبرد دولت ترامپ برای خاورمیانه است.
ترامپ لجوجانه بر موضعش ایستاده و آنقدر به این متحدش چسبیده است که حتی حاضر نیست به نوار صوتی که از صحنه قتل خاشقچی بدست آمده است گوش بدهد تا مبادا تحت تاثیر قرار گرفته و نظرش برگردد و حسن اعتمادش به شاهزاده سعودی از بین برود. ترامپ اصلا برایش مهم نیست که با این لجبازی، امکان دارد با مقامات اطلاعاتی دولت خود در بیفتد و شکاف عمیقی میان این دو بوجود آید.
همین دیروز یکشنبه چشمه ای از این شکاف و اختلاف نمایان شد. دیروز بلافاصله بعد از این که سازمان سیا اعلام کرد که شاهزاده "محمد" با قتل خاشقجی مرتبط بوده، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: "گزارش های مطرح شده مبنی بر اینکه دولت آمریکا به نتیجه گیری نهایی در مورد این پرونده رسیده است؛ نادرست است."
ترامپ خودش را فریب می دهد و می گوید همین که خود شاهزاده محمد دست داشتنش را در قتل خاشقجی انکار کرده؛ کافی است.
"بروس او ریدل" از کارشناسان مسائل عربستان در موسسه "بروکینگز" در این باره گفته "همین نحو برخورد ترامپ با این قضیه، دلالت می کند که سعودی ها به چه فلاکتی از این بابت افتاده اند؛ به گونه ای که دیگر قادر نیستند مجرمیت بن سلمان را انکار کنند."


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 آبان 1397 - 18:9:20