افول اقتصاد دبی، پیامد مداخلات خارجی امارات

دو شنبه 28 آبان 1397 - 14:47:42
افول اقتصاد دبی، پیامد مداخلات خارجی امارات

تهران- الکوثر: پایگاه اینترنتی بلومبرگ یکی از عوامل مهم افول دبی به عنوان یک قطب اقتصادی در خاورمیانه را مداخله های دولت امارات متحده عربی در درگیری های منطقه ای از یمن گرفته تا لیبی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش بلومبرگ به قلم زینب فتاح با عنوان «مکان امنی برای پول در خاورمیانه، دبی درخشش خود را از دست می دهد»، آمده است: با احداث نخستین برج ها در بیابان های دبی، این شهر سریعا تغییر کرد. اکنون می توان در این شهر جرثقیل ها را در همه جا مشاهده کرد. اما هیچ کسی مطمئن نیست چه کسی مالک این ساختمان ها خواهد شد. دبی مملو از فروشگاه ها و رستوران هاست.
در حال حاضر سود شرکت های مهم از هواپیمایی امارات گرفته تا شرکت اعمار با کاهش مواجه بوده است. شرایط بازارهای سهام نیز در بدترین وضعیت از سال دو هزار و هشت قرار دارد.
این شرایط نگران کننده از ماه آوریل نمایان شده است، زمانی که شیخ محمد بن راشد آل مکتوم با مدیران اجرایی بیش از صد شرکت نشست برگزار کرد. این مدیران در این نشست مسائلی همانند هزینه های هنگفت دولتی تا سخت گیرانه شدن قوانین صدور روادید را برای بیرون راندن خارجی ها مطرح کردند .
اما اصلاح اوضاع در دبی ممکن است فراتر از قدرت حاکمان آن باشد. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم و پدرانش یک دهکده ماهیگیری را به یک قطب مالی، تجاری و گردشگری در منطقه تبدیل کردند اما اکنون این منطقه در حال تغییر است.
بهای نفت از سال دو هزار و چهارده با کاهش همراه شد و این موضوع بر کشورهای واقع در حاشیه خلیج فارس تأثیر گذاشت، کشورهایی که ساکنان آنها عادت داشتند به دبی سفر کنند. سعودی ها به طور خاص احساس می کنند تحت فشار قرار گرفته اند زیرا دولت آنها اقدامات ریاضتی مالی را در پیش گرفته است و اقدام به توقیف ثروت می کند. نقش این شهر به عنوان یک قطب تجاری به واسطه جنگ تعرفه ای در سطح جهان در حال تضعیف شدن است .

یک مشکل عمیق تر هم وجود دارد. جیم کرین نویسنده کتاب «شهر خدا: دبی و رویای کاپیتالیسم» می گوید: دبی به عنوان سوئیس خاورمیانه شکوفا شد، مکانی برای مراودات تجاری به دور از رقابت های خشونت آمیز در خاورمیانه. اکنون کشوری که دبی بخشی از آن است به یک بازیگر فعال در این درگیری ها تبدیل شده است، درگیری ها در جنگ های داخلی از لیبی گرفته تا یمن و همچنین به تحریم های تحت رهبری عربستان سعودی علیه قطر پیوسته است.

کرین می گوید: «اوضاع به گونه ای است که بر اساس آن، دبی خود را در شرایطی می یابد که تقصیر آن نیست. شما می توانید با همسایگان خود وارد جنگ شوید، یا می توانید با آنها مراودات تجاری داشته باشید. نمی توانید هم با آنها بجنگید و هم تجارت کنید.»
روایت ها در این باره که به شهروندان قطری دستور داده شد تا امارات عربی متحده را ترک کنند سبب شوکه شدن تجاری شد که از مقرهای خود در دبی در حال انجام دادن فعالیت های خود در منطقه بودند. باربارا لیف که تا ماه مارس سفیر آمریکا در امارات عربی متحده بود، گفت مدیران اجرایی آمریکایی به صورتی ویژه در ارتباط با چشم انداز فرآیندی که بر اساس آن باید یک طرف را انتخاب کنند، نگران بودند.

زمانی که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شماری از شاهزاده ها و تجار را در هتل ریتز کارلتون در تلاشی ظاهری برای فساد زندانی کرد، بانک مرکزی امارات عربی متحده از موسسات مالی این کشور خواست اطلاعاتی را در ارتباط با حساب های برخی از این افراد بازداشت شده ارائه کند.
کرین گفت سرمایه گذاران نگران شدند. او گفت: «دولت ها نباید قادر باشند به حساب ها در دیگر کشورها بر اساس یک درخواست ساده دسترسی داشته باشند».
دبی همچنین با پیامدهای موفقیت خودش همراه است. منابع انرژی در این کشور در حال کاهش است و این شهر با گزینه های کمی مواجه است غیر از این که یک اقتصاد غیر نفتی ایجاد کند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، در سال دو هزار و سیزده، این شهر در جایگاه نودمین مکان گران برای خارجی ها قرار داشت. این رتبه اکنون به بیست و ششم رسیده است.
افزایش هزینه های زندگی در دبی سبب شده است شماری از تجار به کشورهای خود بازگردند.
نونو گومز رئیس بخش تجاری در شرکت مرسر می گوید فرصت های شغلی نیز در دبی کمتر شده است زیرا شرکت ها از موسسات مالی گرفته تا خرده فروشی ها و شرکت های فعال در بخش انرژی طی سال های دو هزار و پانزده تا دو هزار و شانزده، اقدام به اخراج گسترده کارکنان خود کردند زیرا سود این شرکت ها رو به کاهش نهاد. این شرکت در نظرسنجی خود از پانصد شرکت طی دو سال گذشته دریافت که نیمی از این شرکت ها هیچ گونه برنامه ای برای افزایش بکارگیری افراد ندارند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 28 آبان 1397 - 14:31:19