تشدید بحران در روابط ترکیه با عربستان

جمعه 25 آبان 1397 - 22:49:10
 تشدید بحران در روابط ترکیه با عربستان

تهران - الکوثر : مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه که در برابر نمایندگان پارلمان ترکیه سخن می گفت، تاکید کرد ، بر این باور نیستیم که سیاست های عربستان و امارات در محاصره جمعی مردم یمن، درست است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، مولود چاووش اوغلو گفت : بسیاری از مردم از گرسنگی و بیماری جان می دهند و ما در برابر این اتفاق سکوت نخواهیم کرد.
بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد محاصره یمن به دلیل تاثیر آن بر روند گرسنگی و انتشار بیماریها، جان چهارده میلیون نفر از اتباع یمنی را تهدید می کند و بر اساس گزارش یونیسف در هر ده دقیقه یک کودک یمنی به دلیل پیامدهای محاصره این کشور جان خود را از دست می دهد.
حالا پس از تنش در روابط آنکارا- ریاض بر سر قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول، تاکید چاووش اوغلو بر اینکه در قبال محاصره ای که عربستان بر مردم یمن تحمیل کرده است سکوت نخواهد کرد باید انتظار داشت ترکیه قصد دارد به موازات پرونده خاشقجی، پرونده جنایات عربستان در یمن را نیز بگشاید.
به نظر می رسد با گشودن این پرونده آن هم در حالیکه اکنون توجه جامعه جهانی به موضوع جنایات عربستان در یمن بیشتر شده است، تنش در روابط آنکارا و ریاض به اوج خواهد رسید. تشدید این تنش ها آن هم در این مقطع زمانی با توجه به رقابت دو کشور و اختلافات دیرینه آنها قابل توجه است.
در حال حاضر وجهه عربستان به دلیل سیاست های غلط و ناپخته محمدبن سلمان ولیعهد به ویژه در قتل جمال خاشقجی در جامعه بین المللی به شدت مخدوش شده و از سویی اختلافات شدید در داخل این احتمال را تقویت می کند که این کشور پس از مرگ سلمان وارد جنگ قدرت در میان شاهزادگان مدعی پادشاهی شود و عربستان را به شدت تضعیف نماید. به نظر می رسد این شرایط فرصتی برای ترکیه است تا با میانداری تحولاتی که عربستان در آن مرتکب خطا شده است مانند قتل خاشقجی وجنایت در یمن، موقعیت خود را برای رهبری جهان اهل تسنن ارتقا دهد. به ویژه اینکه ترکیه از اسلام معتدل از نوع اخوان المسلمین دفاع می کند و حال آنکه عربستان مروج قرائت افراطی از اسلام یا همان وهابیت است که اکنون با تروریسم مترادف شده و در حال به حاشیه رفتن است.
این در حالی است که در حوزه تمدنی نیز دو کشور اختلاف دارند در حالیکه ترکیه با سابقه امپراتوری عثمانی داعیه تمدن نوین اسلامی را دارد، آل سعود بدون هیچ سابقه تمدنی در حال ترویج اسلام وهابی در جهان بوده که با بن بست روبرو شده است. دامنه این اختلافات پس از تحولات سال 2011 و سقوط مبارک در مصر و پس از آن نقش عربستان در سرنگونی محمدمرسی و همچنین حمایت ترکیه از قطر یا نقش عربستان و امارات در کودتای 2016 علیه اردوغان به مرحله علنی رسیده است و چه بسا در آینده به مرحله رویارویی برسد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 25 آبان 1397 - 22:35:31