تشدید وخامت اوضاع اقتصادی عربستان در پی سیاستهای اشتباه بن سلمان

سه شنبه 15 آبان 1397 - 13:29:10
تشدید وخامت اوضاع اقتصادی عربستان در پی سیاستهای اشتباه بن سلمان

تهران - الکوثر : شاخص سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بورس عربستان در هفته منتهی به اول نوامبر، با کاهش شدید نسبت به دو هفته قبل از آن مواجه شد و به 89 میلیون و 200 هزار ریال عربستان، معادل 23 میلیون و 800 هزار دلار رسید .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  کاهش خرید سهام از سوی شرکت‌های خارجی و داخلی در بورس عربستان در ماه گذشته بیشتر ناشی از تبعات سیاسی قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی بوده است.  

قتل "خاشقجی" منتقد دولت عربستان سعودی در 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول، توسط عوامل امنیتی رژیم سعودی به  انزجار جهانی از آن و عدم تمایل بین المللی به سرمایه گذاری در این کشور انجامیده  است  به منزله ضربه جدی به اقتصاد  عربستان و تاثیرات آن در بازار بورس این کشور محسوب می شود . این قتل پیامدهای سیاسی و اقتصادی گسترده ای برای عربستان در پی داشته است.   

آمار آژانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» UNCTAD حاکی از سقوط حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان طی یک سال گذشته است.  تصمیمات سیاسی شتابزده  ولیعهد سعودی از جمله  بازداشت حدود 300 تن از بازرگانان ، تُجار و شاهزاده های سعودی و دریافت مبلغ 107 میلیارد دلار از آنها در ازای آزادی که در عربستان به «سرقت بزرگ» معروف شد ، باعث افزایش تردیدها درباره مفهوم آزادی و تشدید  فضای بی اعتمادی و بی ثباتی برای سرمایه گذاری در این کشور  است.

این رویکردها سبب ایجاد هراس و ترس در میان شاهزادگانی شد که هر کدام از آنها در جلب سرمایه گذاری خارجی ، تبحر خاصی دارند و در عین حال موجب شکل گیری این ذهنیت در میان سرمایه گذاران خارجی شد که محیط داخلی و سیاست های عربستان ، امنیت سرمایه گذاری را تامین نمی کند. 

در همین حال ، عربستان در پی هزینه 120 میلیارد دلاری سه سال و نیم گذشته در جنگ با یمن ، به دلیل مشکلات اقتصادی هزاران کارگر خارجی را اخراج کرده است و بسیاری از پروژه اقتصادی مشترک با  شرکت های خارجی  نیز تعطیل شده اند . در واقع  عامل دیگر در کاهش سقوط سهام بورس عربستان مربوط به سیاست های جنگ طلبانه ولیعهد سعودی به خصوص در یمن است. جنگ افروزی علیه یمن و ناکامی های بن سلمان امنیت عربستان را  کاهش داده است. توانمندی های موشکی ارتش و نیروهای مردمی یمن وهدف گرفتن شریان های اقتصادی عربستان نشان می دهد که امنیت سرمایه گذاری در عربستان سعودی به شدت کاهش یافته است.  لذا سرمایه گذاری خارجی در عربستان کاهش داشته ، به نحوی که به پائین ترین سطح در چهار سال گذشته رسیده است.  این شرایط برای اقتصاد عربستان پیامدهای بلندمدت  داشته است که تاثیرگذاری بر برنامه چشم انداز 2030  از جمله این پیامدها خواهد بود. 

 پایگاه اینترنتی  میدل ایست آی  در مطلبی به قلم "سیمون  کانستبل " نوشت: کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد که خشم جهانیان را به همراه داشت احتمالا بهای گزافی برای اقتصاد عربستان خواهد داشت. این اتفاق ممکن است منجر به اتخاذ اقداماتی از سوی جامعه جهانی  شود و در دراز مدت موجب شود سرمایه گذاران از عربستان سعودی فاصله بگیرند . این درحالی است که سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در پیشبرد پروژه نمایشی و بلند پروازانه برنامه چشم انداز 2030 عربستان سعودی دارد . در پی برگزاری ناموفق نشست "ابتکار سرمایه گذاری آینده درعربستان" موسوم به "داووس صحرا"   در پی تحریم آن ،  اقتصاد عربستان با مساله سقوط ارزش سهام در بورس مواجه شده است که این موضوع  از جمله اولین پیامدهای کوتاه مدت شکست این نشست  بر عرصه اقتصادی این کشور است .      


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 15 آبان 1397 - 12:42:51