محمد بن سلمان ، خاشقجی را یک اسلام گرای خطرناک معرفی کرده بود

جمعه 11 آبان 1397 - 11:25:47
محمد بن سلمان ، خاشقجی را یک اسلام گرای خطرناک معرفی کرده بود

تهران - الکوثر : محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در تماسی که چند روز بعد از ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار ناراضی سعودی، با جارد کوشنر، داماد رئیس جمهور آمریکا، و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برقرار کرده بود گفته بود این روزنامه نگار مخالف ریاض یک اسلامگرای خطرناک است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در گزارشی نوشت : ولیعهد عربستان سعودی پیش از آن که عربستان اذعان کند جمال خاشقجی به قتل رسیده است تلفنی با جارد کوشنر و جان بولتون تماس می گیرد و خواستار آن می شود که ائتلاف آمریکا-سعودی همچنان حفظ گردد.

او در این تماس تلفنی تصریح می کند که جمال خاشقجی از اعضای اخوان المسلمین است. جان بولتون و دیگر اعضای بلند پایه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با اخوان المسلمین مخالفند. 
تلاش برای انتقاد از جمال خاشقجی در محافل و گفتگوهای خصوصی مسئولان عربستان سعودی (با مقامات آمریکایی) در تضاد آشکار با بیانیه رسمی ریاض در ارتباط با قتل خاشقجی است که در آن تصریح شده بود مرگ این روزنامه نگار ناراضی یک ‹‹اشتباه فاحش›› و یک ‹‹فاجعه وحشتناک›› بوده است. 
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که عملا بر عربستان حکومت می کند، هفته گذشته گفت: ‹‹آن چه رخ داده است (قتل خاشقجی) برای سعودی ها بسیار دردناک است. این رخداد قابل توجیه نیست.›› 
خالد بن سلمان، سفیر عربستان سعودی در آمریکا، نیز ماه گذشته میلادی جمال خاشقجی را ‹‹دوستی›› توصیف کرد که ‹‹بخش زیادی از زندگی اش را برای خدمت به کشورش صرف کرد.›› 
خانواده جمال خاشقجی در بیانیه ای که در نشریه واشنگتن پست منتشر کردند اعلام کردند معرفی کردن این روزنامه نگار مقتول به عنوان یک اسلامگرای خطرناک سخن و ادعایی نادرست است. خانواده جمال خاشقجی در این بیانیه تصریح کردند: ‹‹جمال خاشقجی عضو اخوان المسلمین نبود. او در خلال چند سال گذشته همواره ادعایی را که در این خصوص مطرح می شد رد می کرد. جمال خاشقجی به هیچ وجه فرد خطرناکی نبود. هر گونه ادعایی که در این زمینه مطرح می شود مضحک است.›› 
یکی از افراد مطلع از این گفتگوها و مباحث می گوید جان بولتون در خلال گفتگوی تلفنی خود با ولیعهد عربستان سعودی علامت یا نشانه ای که دال بر تایید ادعای بن سلمان در این خصوص باشد از خود بروز نداد. 
از سوی دیگر، یکی از مسئولان دولت عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد ولیعهد عربستان سعودی چنین اتهامی را علیه جمال خاشقجی مطرح نکرده است. این مسئول دولتی عربستان سعودی افزود ولیعهد جوان عربستان هر از چند گاهی با مسئولان بلند پایه آمریکایی تلفنی گفتگو می کند اما ‹‹چنین اظهار نظری در گفتگوهای تلفنی وی›› با مقامات آمریکایی مطرح نشده است. 
به دنبال ناپدید شدن جمال خاشقجی در روز دوم اکتبر در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، ریاض با محکومیت شدید بین المللی مواجه شد. 
مقامات سعودی در ابتدا مدعی بودند که جمال خاشقجی صحیح و سالم ساختمان کنسولگری را ترک کرده است، اما مدتی بعد اعلام کردند که عوامل دولت سعودی وی را در یک درگیری فیزیکی به طور اتفاقی به قتل رسانده اند. اخیرا شواهدی به دست آمده است که نشان می دهد قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه ریزی شده بود. 
تحلیل گران مسائل سیاسی می گویند تلاش های ولیعهد عربستان سعودی برای بی اعتبار کردن جمال خاشقجی در گفتگوهای خصوصی اش نشان دهنده آن است که وی به دنبال کنترل پیامدهای ناشی از قتل این روزنامه نگار ناراضی سعودی بوده است. 
بروس ریدل Bruce Riedel، از مسئولان پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و از پژوهشگران کنونی موسسه بروکینگز، می گوید: ‹‹در این جا ترور شخصیت با جنایت از پیش برنامه ریزی شده عجین شده است.›› 
کاخ سفید از اعلام نظر درباره این مسئله خودداری کرده است و حتی اعلام نکرد که محمد بن سلمان از زمان ناپدید شدن جمال خاشقجی در دوم اکتبر تا کنون چند بار با کوشنر تماس تلفنی داشته است. بر اساس ادعای افراد مطلع، محمد بن سلمان بارها با کوشنر تماس تلفنی داشته است، اما تازه ترین تماس تلفنی ولیعهد عربستان سعودی با کوشنر و بولتون در نهم اکتبر صورت گرفته است. 
افراد مطلع می گویند شماری از سران کشورهای منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) نیز به دفاع از محمد بن سلمان روی آورده اند. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از دولت ترامپ خواسته اند از ولیعهد عربستان سعودی حمایت کند. بنا به گفته این افراد، السیسی و نتانیاهو اعلام کرده اند که محمد بن سلمان یک شریک راهبردی در منطقه است. 
 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 11 آبان 1397 - 8:35:22