آیا ریاض محمد بن سلمان را مهار می کند؟

جمعه 11 آبان 1397 - 0:42:25
آیا ریاض محمد بن سلمان را مهار می کند؟

تهران - الکوثر : واشنگتن پست نوشت آیا ریاض برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته در عرصه بین المللی در پی بحران ناشی از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی ، اقدامی جدی را برای مهار ولیعهد عربستان صورت می دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، واشنگتن پست در مقاله ای نوشت : چهارشنبه تقریبا یک ماه پس از ورود جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی به کنسولگری عربستان در استانبول و ناپدیدشدن وی، مقامات ترکیه جدی ترین بیانیه خود را درباره اتفاقاتی که برای این مقاله نویس منتقد افتاد, منتشر کردند.
عرفان فیدان دادستان کل استانبول اعلام کرد:"خاشقجی به محض ورود به کنسولگری خفه شد " و این اقدام را بخشی از طرح از پیش برنامه ریزی شده تیم سعودی خواند.
وی افزود:" جسد خاشقجی پس از خفه شدن و تکه تکه شدن، نابود شده است و این امر یک بار دیگر تایید می کند که این قتلی برنامه ریزی شده بوده است."
این اطلاعیه جامع پس از بازگشت دادستان کل سعودی از استانبول منتشر شد که برای تحقیق درباره ناپدید شدن خاشقجی به استانبول رفته بود.
به رغم تعهدات پادشاهی سعودی به شفاف سازی و همکاری ، دادستان کل سعودی اطلاعاتی درباره محل نگهداری جسد خاشقجی به مقامات ترکیه ای نداد و هویت همدست فرضی ترکیه ای این قتل را که در از بین بردن بقایای جسد خاشقجی نقش داشت, اعلام نکرد. بازرسان ترکیه ای فرضیه ای را دنبال می کنند مبنی بر اینکه جسد خاشقجی در اسید حل شده است.
یک مقام ارشد ترکیه به همکاران رسانه ای من (نویسنده) گفته که به نظر می رسد مقامات سعودی به قبول یافته های مقامات ترکیه درباره عاملان قتل خاشقجی تمایل دارند و مقامات ترکیه ای تردید دارند ریاض واقعا علاقه مند به همکاری در این خصوص باشد.
ریاض برای چند هفته همزمان با خشم بین المللی بر سر ناپدید شدن خاشقجی، به انکار و تعلل و بیان اظهارات مبهم مبادرت کرد. در نهایت دولت سعودی مرگ خاشقجی را تایید کرد. ریاض قتل خاشقجی را به گردن عناصر سرکشی در تیم سعودی برای بازداشت وی انداخت و گفت آنها در دادگاههای سعودی محاکمه می شوند. اما ریاض رسما به نتیجه گیری تحقیقات ترکیه اذعان نکرد یا به صورت علنی نتیجه تحقیقات خود را افشا نکرد.
همانطور که خوانندگان بخش دیدگاه جهانی واشنگتن پست می دانند، رسوایی قتل خاشقجی به شدت به اعتبار عربستان سعودی و آرمان های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور صدمه زد؛ ولیعهدی که هدف مکرر انتقادات خاشقجی در مقالاتش در واشنگتن پست بود. ترامپ سردسته انگشت نمای حامیان ولیعهد سعودی بود اما حتی او هم در نهایت علیه اقدام ریاض به قتل خاشقجی سخن گفت.
ترامپ ماه گذشته وقتی به خاطر توضیحات ضد و نقیض عربستان تحت فشار قرار داشت به واشنگتن پست گفت:" بدیهی است فریبکاری وجود دارد و دروغ هایی گفته شده است. داستان های آنها را همه جا نقل می کنند."
با این حال او درصدد دفاع از بن سلمان برآمد که رابطه شخصی نزدیکی با جارد کوشنر داماد او دارد و حامی پر سر و صدای تلاش های ترامپ برای مقابله با ایران است.
ترامپ همچنین به دهها میلیارد دلار خریدهای تسلیحاتی عربستان از شرکت های آمریکایی به عنوان دلیلی برای برهم نزدن رابطه با ریاض اشاره کرد. 
ترامپ گفت:" او به عنوان آدمی دیده می شود که می تواند اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. منظورم این است که به شکلی مثبت تحت نظر داشته باشد. ولیعهد عربستان ، به مراتب قوی ترین فرد (در این کشور) تلقی می شود و او واقعا کشورش را دوست دارد."
اما در حالی که کاخ سفید ظاهرا علاقه مند به حمایت از حامی خود در ریاض است، دیگران در واشنگتن اشتیاقی به این کار ندارند. تعدادی از شرکت های لابی برجسته در واکنش به قتل خاشقجی، قراردادهایشان را با عربستان کنار گذاشته اند و برخی دولت های خارجی نیز به صورت مکرر از مجازات عربستان سخن گفتند. سیاستمداران در کنگره امریکا از جمله سناتورها که در دیدار با مقامات اطلاعاتی در جریان اطلاعات جمع آوری شده توسط مقامات ترکیه ای قرار گرفتند به شدت ریاض را محکوم کردند. گروهی از سناتورهای جمهوری خواه روز چهارشنبه از کاخ سفید خواستند گفتگوها درباره توافق هسته ای غیرنظامی بین امریکا و عربستان را لغو کند.
نمایندگان دیگر آمریکا در واشنگتن خشم خود را به صورت ویژه در قبال ولیعهد عربستان ابراز کردند که حکومت مبتنی بر سرکوبش را فاصله گرفتن از رویکرد سنتی محتاطانه عربستان می دانند.
محمد بازی استادیار دانشگاه نیویورک نوشت:" متحدان و مشتریان عربستان سعودی خطر عبور از محمد بن سلمان را که به جهان نشان داده است می تواند بی پروایانه و به شکلی بی رحمانه رفتار کند درک کرده اند. کسانی که در جبهه بن سلمان ایستاده اند امیدوارند پاداش وفاداری شان را بگیرند به ویژه اینکه او در موقعیت حکومت در عربستان برای چندین دهه به عنوان پادشاه بعدی قرار دارد."
با این حال بحران بر سر خاشقجی موقعیت بن سلمان را با تردید همراه ساخت.
همانطور که همکاران من (نویسنده) گزارش داده اند ولیعهد سعودی از طریق به حاشیه راندن بی رحمانه، بازداشت یا مطیع کردن رقبایش در خانواده آل سعود از جمله برخی از شاهزاده های شناخته شده در واشنگتن ، به این جایگاه رسید. اکنون فشارها بر پدرش سلمان سالخورده است تا پسرش را مهار کند.
سوال اکنون این است که آیا سلمان به این نتیجه می رسد که مهار اختیارات محمد بن سلمان یا حداقل تظاهر به مهار این اختیارات منطقی است یا خیر.
گزارش هایی درباره بازگشت یکی از برادران کوچکتر پادشاه که از ترس بازداشت در خارج زندگی می کند, به گمانه زنی ها درباره اتفاقات در عربستان دامن زده است. یک سناریوی مطرح این است که ولیعهد سعودی مجبور به تقسیم قدرت با یکی از بستگان بلندپایه خود شود که برای بازگرداندن اعتماد بین المللی به این پادشاهی تلاش خواهد کرد.
گرگوری گاوس کارشناس مسائل عربستان در دانشگاه ای اند ام تگزاس گفت:" افرادی در آمریکا حتی در دولت ترامپ هستند که می خواهند به سعودی ها بگویند باید افرادی را در کنار این فرد (ولیعهد سعودی) قرار دهید و بهترین شیوه علنی این اقدام معرفی یکی از اعضای بلندپایه خاندان آل سعود به عنوان وزیر امور خارجه است."
در واقع تحمل دولت آمریکا – که ظاهرا به بن سلمان چک سفید برای جنگ بی رحمانه در یمن ، ایجاد بحران منطقه ای با محاصره قطر و بازداشت نخست وزیر لبنان داده است – احتمالا به پایان رسیده است.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و جیمز ماتیس وزیر دفاع این کشور این هفته پایان خصومت در یمن را در مدت سی روز خواستار شدند. 
این اظهارات در حالی بیان شد که وقتی عربستان با انتقادات بین المللی بر سر یمن در گذشته مواجه می شد دولت ترامپ بارها به دفاع از ریاض برخواست و این موضع گیری حتی پس از وجود مدارکی دال بر کشته شدن دهها دانش آموز یمنی در حمله موشکی عربستان ادامه یافت. اما پس از قتل خاشقجی، به نظر می رسد این رویه در حال تغییر است.
الیزابت کندال کارشناس مسائل یمن در دانشگاه آکسفورد گفت:" ماجرای قتل خاشقجی درهای تردید را به روی کل گزارش های عربستان از جنگ در یمن باز کرد. عربستان دیگر نمی تواند بدون درنظر گرفتن اینکه جهان اکنون به آنها مشکوک و مردد است هر آنچه تصور می کند به جهان بگوید." 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 10 آبان 1397 - 22:2:3