به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسیر حملونقل بین المللی شمال ــ جنوب یک «شبکه ترکیبی» از مسیرهای دریایی و ریلی است که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران با روسیه و اروپای شمالی مرتبط میکند.
این پروژه بهدنبال پروژه چند تریلیون دلاری «یک کمربند، یک راه» چین بهوجود آمد. این دو مسیر در داخل ایران به هم می رسند.
دهلینو فعالانه پذیرای نقش تهران در این مسیر بوده و اهمیت زیادی به این مسیر میدهد، ایران هم آن را قبول کرده است.
این مسیر پس از عملیاتی شدن به هند امکان میدهد تا کالاهایش را از طریق دریا به بندرعباس بفرستد. کالاها از آنجا به بندرانزلی در ساحل دریای خزر منتقل میشوند و بعد با کشتی به آستاراخان روسیه میروند، سپس با قطار به اروپا منتقل میشوند.
این مسیر زمان و هزینه تحویل کالاها را 30 تا 40 درصد کاهش میدهد. در مقایسه با کانال سوئز، این مسیر جدید زمان انتقال را از بمبئی به مسکو به 20 روز کاهش میدهد. ظرفیت تخمینی این مسیر، انتقال 20 تا 30 میلیون تن کالا در سال است.
وزیر صنعت و تجارت هند روز شنبه با هیئت نمایندگان تجاری روسیه در دهلینو دیدار کرد و گفت: «تمام مسائل مربوط به عملیاتی شدن این مسیر جدید هرچه زودتر حل خواهد شد».
دولت هند در بیانیهای اعلام کرد مقامات هند، روسیه و ایران در 23 نوامبر یک دیدار سهجانبه خواهند داشت تا هرچه زودتر این مسیر را عملیاتی کنند.
وزیر صنعت و تجارت هند گفت: «این مسیر حملونقل بین المللی شمال ــ جنوب کوتاهترین مسیر حملونقل چندگانه است که اقیانوس هند و خلیج فارس را به روسیه و اروپای شمالی متصل میکند».
اکنون هند برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی باید کالاهایش را از طریق چین یا اروپا منتقل کند ولی مسیرهای چین و اروپا طولانی، گرانقیمت و زمانبر هستند. ایران عملیترین راه است.
هند سعی دارد بندر استراتژیک چابهار در جنوب شرق ایران را هم به این مسیر متصل کند.
هفته گذشته مقامات ارشد سه کشور در تهران بر سر موضوع راهاندازی بندر چابهار دیدار کردند. این اولین دیدار سهجانبه شورای هماهنگیهای قرارداد بندر چابهار بود که باعث بهبود و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه میشود.
برای کشور بستهای مانند افغانستان، این مسیر جدید به معنای باز شدن راهی برای میلیاردها دلار تجارت و کاهش وابستگی این کشور به خارج است.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
پنج شنبه 10 آبان 1397 - 10:10:27