واکنش روزنامه نگار مشهور عرب به روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

یک شنبه 6 آبان 1397 - 15:5:3
واکنش روزنامه نگار مشهور عرب به روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس عرب و ­سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت : سفر علنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان ، نشان دهنده آغاز هجمه حقارت بار عادی سازی روابط کشورهای عربی با این رژیم است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، عبد الباری عطوان نوشت: در سه روز اخیر سه ضربه ناشی از عادی سازی روابط بر پیکره باقیمانده عزت کشورهای عربی وارد شد. نخست : حضور هیئت اسرائیلی در مسابقات ورزشی در کشور قطر، دوم سفر هیئت ورزشی دیگری به امارات به ریاست میری رگو وزیر ورزش و فرهنگ اسرائیل که به شدت نژاد پرست است و عربها را تحقیر می کند، اما بزرگترین و دردناکترین ضربه سفر رسمی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر به سلطان نشین عمان بود که وی و هیئت همراهش با استقبال گرمی روبرو شدند و با سلطان قابوس دیدار کردند. اینها هجمه عادی سازی هماهنگ شده ای است که با فشارهای آمریکا صورت می گیرد و ابدا ارتباطی با صلح فلسطین و اسرائیل ندارد، بلکه صلح رایگانی بین اسرائیل و دولت های عربی و زمینه سازی برای تحمیل بندهای دیگر معامله قرن است. معامله ای که در ترجمه واژگانی به معنای بهره برداری از ضعف رسمی عربها برای نابودی آرمان فلسطین، پایان دادن به مناقشه کشورهای عربی و تل آویو و به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یکی از کشورهای برادر خاورمیانه است. 

وی افزود : چه بسا این هجمه مهمترین طرح برنامه ریزی شده ای است که علل نابودی عراق سپس سوریه، لیبی، یمن و گرسنه نگه داشتن مصر را تفسیر کند. چرا که بدون نابودی این کشورها به بهانه های مختلف و دروغین ممکن نبود این طرح اجرا شود و بعید بود ما شاهد چنین پیامدهای سازشکارانه دردناکی باشیم. 
قطر و عمان با افتتاح دفاتر تجاری در پایتخت های خود و استقبال از مسئولان اسرائیلی مثل اسحاق رابین و شیمون پرز اعلام کردند این اقدام در چارچوب تشویق به فرآیند صلح بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها و ایجاد شرایط مناسب برای مذاکرات بوده است، به ویژه این که سازمان آزادی بخش فلسطین توافقنامه اسلو را در سپتامبر 1993 و پس از آن اردن معاهده وادی عربه را امضا کرد. 
موضعگیری سلطان نشین عمان با بسته شدن دفتر تجاری اسرائیل در اکتوبر 2000 یعنی 18 سال پیش، نیز عجیب و در خور توجه است! وزارت امور خارجه عمان آن زمان اعلام کرد: "به منظور حمایت از آرمان فلسطین و در ادامه شیوه حمایتگرانه ما از حقوق ثابت و قانونی ملت فلسطین دفتر تجاری اسرائیل را تعطیل کردیم.. صلح عادلانه و فراگیر همواره مورد توجه عمان خواهد بود و معیار ما یاری به مظلومان، حفظ مقدسات و بازگرداندن حق به صاحبان اصلی آن است". اما اکنون چه چیزی تغییر کرده است؟
عطوان تاکید کرد : سلطان نشین عمان و کشور قطر در اعتراض به پیشروی های اسرائیل در مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین و کشتار وحشیانه فلسطینیان به دست نیروهای امنیتی اسرائیل دفتر تجاری اسرائیل را تعطیل کردند. اما موج عادی سازی رسمی کشورهای عربی خلیج [فارس] در حالی به راه افتاده است که نیروهای اسرائیلی فلسطینیان را نه به همان روش بلکه با شیوه های جنایتکارانه تری می کشند. همان روز ورود نتانیاهو، همسرش و رئیس موساد به مسقط، شش فلسطینی بی گناه در منطقه غزه کشته شدند و اکنون دو میلیون عرب و مسلمان در این منطقه از گرسنگی و بیماری در شرف مرگند. 
اصولا هیچ طرح صلحی وجود ندارد که سه کشور عمان، قطر و امارات با استقبال از هیئت های اسرائیلی از آن حمایت کنند و به معیارهایی که این دولتها می گفتند برای یاری به مظلومان، حفظ مقدسات و بازگرداندن حق به صاحبان اصلی آن بر آن اصرار می ورزند، احترام گذاشته نمی شود. اسرائیل قدس را یهودی سازی کرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز آن را به عنوان پایتخت همیشگی یهودیان جهان به رسمیت شناخت، و جیسون گرینبلات یک هفته دیگر به منظور اعلام معامله قرن و بندهای آن وارد سرزمین های اشغالی خواهد شد و با این اقدام جنازه آرمان فلسطین را همراه خود خواهد آورد و با قانونی کردن شهرک سازی ها، تقویت صلح اقتصادی (رشوه های مالی) و با کشیدن خط بطلان بر حق بازگشت آوارگان برای همیشه، گور آرمان فلسطین را در رام الله خواهد کند. 
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان دیروز آشکارا گفت: نتانیاهو و پیش از وی محمود عباس، در چارچوب درخواست دو جانبه به مسقط آمدند. وی افزود: "ما میانجی گری نمی کنیم.. آمریکا نقش اصلی را ایفا می کند و اسرائیل یکی از کشورهای خاورمیانه [منطقه غرب آسیا] است". این اظهارات نشان می دهد مسئله چیزی فراتر از یک سفر عادی است؛ بعید نیست نتانیاهو در روزهای آینده برای افتتاح سفارت اسرائیل در مسقط به این شهر بازگردد و سفارتخانه های دیگری را در دوحه، ابوظبی، منامه و چه بسا ریاض افتتاح کند، چرا که سخن از روابط طبیعی دوجانبه است. 
این تحلیلگر سرشناس عرب افزود : میلیون ها نفر از جمله من ، عرب سلطان نشین عمان را دوست داریم زیرا این کشور در بسیاری از جنگ ها و طرح های ویرانگر در منطقه، به ویژه جنگ های یمن و سوریه و پیش از آن هم جنگ عراق، خود را کنار کشیده است و تمایل به برقراری روابطی متعادل داشته است. عمان هرگز به طرح های آمریکا برای باج خواهی و مقابله با تهران تن نداده است، از همین رو نمی توانم درک کنم چه چیزی باعث شد مسئولان این کشور این حجم از احترام و محبت را قربانی استقبال از جنایتکار جنگی مثل بنیامین نتانیاهو کنند، آنهم زمانی که مسئله فلسطین زیر تیغ گیوتین سازش است و ملت آن با محاصره و کشتارهای وحشیانه ای روبرو هستند؟ انتظار داشتم ریاض مقصد نخستین سفر نتانیاهو به کشورهای عربی باشد، به ویژه به حکم نزدیکی محرمانه ای که اسرائیل با این کشور دارد، به همین سبب به شدت غافلگیر شدم. هر چند معتقدم این سفر تنها مقدمه سفرهای آشکار دیگر، افتتاح سفارت خانه ها، منافع متقابل و هماهنگی امنیتی فراگیری است که شاید علیه فلسطینی ها و همه کسانی باشد که در جبهه مقاومت ایستاده اند و فرهنگ آن و همه ارزشهای مقاومت را که مبتنی بر عدالت و عزت است، پذیرفته اند. روند عادی سازی ابتدا از حاشیه ها آغاز می شود سپس به طور خزنده ای مراکز اصلی را در بر می گیرد که توجه به سمت موریتانی نیز حاکی از همین روند است. 
وی اضافه کرد : ما لحظه ای در محکومیت و مخالفت با انواع عادی سازی روابط تردید نمی کنیم و تشکیلات خودگردان فلسطین را به عنوان اولین سازش کاری که برای دیگر سازشکاران فتح باب کرد، سرزنش می کنیم. همه باید بدانند این تشکیلات نماینده ملت فلسطین نیست و مواضع آن برای هماهنگی با رژیم اشغالگر و اذعان به آن از حمایت مردمی برخوردار نیست. ملت فلسطین هرگز تسلیم نخواهد شد و حتی اگر برخی برادران از حقوق فلسطینی ها کوتاه بیایند، هرگز از حقوق خود نخواهد گذشت. متاسفانه برخی برادران به ویژه در منطقه خلیج [فارس] به سمت نتانیاهو و دولت او می شتابند که فاشیست ترین و نژاد پرستانه ترین دولت در تاریخ منطقه است، در حالی که وی به سبب ارتکاب جنایات جنگی در سطح بین المللی مطرود است. مطمئنم ملت عرب و مردم کشورهای عربی خلیج فارس هرگز با این عادی سازی موافقت نخواهند کرد و همچون برادران مصری، لبنانی، سوری، عراقی و مغربی، سومالیایی، سودانی، لیبیایی، الجزائری، یمنی و فهرستی بلند بالا از دیگر کشورهای عربی، در برابر آن خواهند ایستاد. 
عطوان تاکید کرد : من و دست اندرکاران این روزنامه هم همواره با عادی سازی با اسرائیل مخالفت خواهیم کرد، رژیمی که دستش به خون بیگناهان آلوده است و تلاش می کند هویت عربی و اسلامی امکان مقدسه را با یهودی سازی نابود کند. ما همواره در جبهه عدالت، شرف، عزت و صلح واقعی خواهیم بود که همه ادیان الهی آن را به ارمغان آورده اند. نمی توان مانع از اقدامات شما برای عادی سازی و سازش شد.. اکنون دور، دور شماست.. اما حداقل با سلاح کلمه می توان در برابر آن ایستاد. ما هرگز تسلیم نخواهیم شد زیرا مطمئنیم عمر باطل کوتاه است و خیر از دل شر، سر بلند خواهد کرد. ما به این امت و باور محکمش ایمان داریم، باوری که در دل این خاک پاک و مقدس ریشه دارد.. گذشت زمان همه چیز را روشن خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید   


یک شنبه 6 آبان 1397 - 12:42:54