ولادیمر پوتین : حل و فصل بحران سوریه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست

یک شنبه 6 آبان 1397 - 8:32:23
 ولادیمر پوتین : حل و فصل بحران سوریه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست

تهران - الکوثر : رئیس جمهور روسیه با تأکید بر حمایت از دولت سوریه در مسیر مبارزه با تروریسم و نقش مثبت ایران در این مسیر گفت: حل و فصل سیاسی بحران سوریه بدون حضور ایران امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری پس از پایان نشست چهارجانبه ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه برای بررسی تحولات سوریه که روز شنبه در استانبول برگزار شد گفت: در نشستی که با حضور چهار کشور دوست برگزار شد، روسیه بار دیگر اعلام کرد با همه پیشنهاداتی که در مورد راه های حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک بحران سوریه ارائه می شود موافقت می کند. امیدوارم چهار کشوری که در نشست استانبول مشارکت کردند به تلاش ها و فعالیت های خود برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ادامه دهند. ما در این نشست بر آغاز گفتگوی مستقیم بین جریان های سیاسی سوری در نزدیکترین زمان ممکن تأکید کردیم. در اینجا باید به تلاش های ترکیه در زمینه پاکسازی وآزادسازی مناطق مختلف سوریه از وجود گروه های تروریستی اشاره کنم. ما باید از این تلاش ها تشکر و قدردانی کنیم. این تلاش ها می تواند به نمونه ای برای سایر کشورها در زمینه مبارزه با تروریسم، احترام به حفظ تمامیت ارضی سوریه و احترام به حق تعیین سرنوشت سوریه از سوی مردم این کشور تبدیل شود.

پوتین افزود : در نشست استانبول بر ضرورت تداوم روند آستانه و اجرای هر چه سریعتر بندهای این توافقنامه تأکید کردیم. من در اینجا بار دیگر به روند مذاکرات ژنو اشاره و بر ضرورت اهتمام به نتایج نشست سوچی و همه مذاکرات و بیانیه های دیگر برای آغاز مذاکراتی که همه طرف های درگیر در بحران سوریه را شامل شود تأکید می کنم. در این نشست همچنین بر حمایت جامعه بین المللی از موجودیت دولت سوریه و تداوم مبارزه آن با سازمان های تروریستی برای گستراندن تسلط خود بر همه خاک سوریه بحث و تبادل نظر کردیم. در مورد اوضاع کنونی سوریه باید بگویم ما شاهد هستیم اقدامات خشونت بار به شکل چشمگیری کاهش یافته است. ما در این نشست بار دیگر بر ضرورت مشارکت دادن طرف های سیاسی در مرحله پیش رو با حضور ترکیه و دوستان اروپایی تأکید کردیم. ما ترکیه را در جریان تحولات میدانی توافقنامه ادلب و تدابیر اتخاذ شده در این خصوص و ضرورت حفظ جان غیرنظامیان قرار داده است. روسیه در حد توان خود با گروه ها و سازمان های تروریستی در ادلب مبارزه کرده است و در این چارچوب حمایت خود را از دولت جمهوری عربی سوریه در مرحله آینده مبارزه با سازمان های تروریستی اعلام می کند. 

وی اضافه کرد : اگر اوضاع طبق خواسته ما پیش رود انتظار داریم در روند تشکل کمیته تدوین قانون اساسی موفقیت هایی کسب شود. در این چارچوب با دولت سوریه نیز در مورد روند تدوین قانون اساسی توافق کرده ایم و معتقدم مرحله پیش رو آسان نخواهد نبود. همه طرف ها می خواهند در این کمیته حضور داشته باشند و من تأکید می کنم ما با دولت سوریه و هم پیمانان ایرانی خود در مورد مرحله پیش رو و تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی مشورت کرده ایم. به نظر من حل و فصل بحران سوریه بدون مشارکت ایران میسر نخواهد بود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 6 آبان 1397 - 7:14:52